Vučinić / Privatna arhiva
30/03/2025 u 16:00 h
Draško MilačićDraško Milačić
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

Vučinić za "Dan": Crna Gora se zadužila po lošijim uslovima od prosjeka EU

Trenutni momenat izdavanja obveznica jeste u neku ruku povoljan, jer se dešava u ambijentu spuštanja referentnih kamatnih stopa, što je trend čija je budućnost neizvjesna.

Trgovinski ratovi velikih globalnih hegemona koji se naziru mogli bi opet rasplamsati inflaciju i preokrenuti ploču u korist održanja ili čak povećanja referentnih kamatnih stopa, kazao je za "Dan" finansijski analitičar iz Londona Aleksandar Vučinić.

– Treba istaći da je obveznica, prema javnim podacima, izdata uz diskont (98,56 odsto nominalne vrijednosti), što ulagaču koji drži obveznicu do dospijeća povećava efektivni prinos na 5,125 odsto, što je ipak indikativniji reper u odnosu na kupon od 4,785 odsto. Činjenica da je obveznica izdata uz diskont (popust) može reflektovati nedostatak povjerenja u ponuđeni kupon, te da je zbog višeg nivoa percipiranog rizika zahtijevana dodatna nagrada. Ovo zaduženje jeste ostvareno po boljim uslovima u odnosu na neke države okruženja, pa čak i na neke države EU, poput Rumunije, koja je, recimo, prošle godine izdala četiri milijarde euroobveznica sa rokom dospijeća sedam godina i kuponom od 5,375 odsto. Međutim, ostvareni uslovi koje je dostigla Crna Gora značajno su lošiji u odnosu na prosjek EU. Ilustrativni su primjeri nekih relativno manje razvijenih država poput Bugarske, ili osrednjih u pogledu uspješnosti EU ekonomija, poput Italije ili Portugala. Bugarska je nedavno izdala 1,75 milijardi eura sa rokom dospijeća osam godina i sa kuponom 3,625 odsto. Zatim, primjera radi, Italija je nedavno izdala obveznicu sa rokom 15 godina i kuponom 4,15 odsto. Finansijski je postulat da duži rok implicira veći kupon. Italijanski primjer ukazuje da oni vrlo lako postižu atraktivnije uslove zaduživanja u odnosu na našu državu, čak i na znatno duži rok. Bitno je naglasiti da je kreditni rejting svih država EU u investicionoj zoni, što olakšava zaduživanje po povoljnijim uslovima – pojasnio je Vučinić.

Bankrot je i dalje malo izgledan scenario

Da li ovakav način vraćanja dugova, zamjena jednog kredita drugim, skupljim kreditom, može odvesti Crnu Goru u bankrot?

Sveobuhvatno gledano, kreditni rejting i izgled, nivo zaduženosti i stopa kupona poslednje izdate obaveznice reflektuju i dalje umjereni profil rizika koji karakteriše Crnu Goru. Postoji razlog za oprez, ali ne i za paniku. Bankrot je i dalje daleki i malo izgledan scenario.

Vjerovatnoća jednokratnog neizmirenja obaveze (difolt) ili trajne nemogućnosti izmirenja obaveza (bankrot) je mala. Osim toga, postoji veliki manevarski prostor u slučaju povećanog rizika od difolta ili bankrota, koji trenutno nisu na vidiku. Tada bi država mogla da pribjegne mjerama štednje, fiskalne kontrakcije – povećavanju poreza, ostvarivanju međunarodne pomoći ili sličnim mehanizmima kako bi izmirila obaveze. Takođe, u opticaju su i pregovori sa povjeriocima kako bi se izvršilo restrukturiranje duga. Međutim, rizik refinansiranja se neminovno povećava. Ako kamatne stope ostanu visoke, svako naredno zaduženje može dodatno otežati fiskalnu stabilnost.

U poslednjih osam godina pet puta smo se zadužili kroz emisiju obveznica na iznos od preko 500 miliona eura. U naredne dvije godine treba da vratimo euroobveznice iz 2019. i 2020. godine. Da li rekordna zaduženja ili zaduženja od preko 500 miliona eura za Crnu Goru polako postaju redovna pojava?

Izdavanje obveznica ovog tipa predstavlja klasičnu operaciju refinansiranja duga. Svojstvena je državama koje žele da dugoročno i strateški restrukturiraju dug. Obično se izdaju nove obveznice kako bi se otplatio dug koji dospijeva ili ima veći trošak, što doprinosi efikasnijem upravljanju likvidnošću, uz često iskorišćavanje povoljnih uslova na tržištu. Međutim, razmjere ovog zadužanja su značajne i mogu preko noći lansirati odnos javnog duga prema BDP-u sa oko 60 odsto na blizu 90 odsto, što predstavlja dramatičan skok. Ipak, u kratkoročnom periodu dug će se smanjivati, a ekonomija prema prognozama povećavati, što će u sadejstvu smanjivati ovaj količnik od vrhunca neposredno nakon zaduženja do nižih vrijednosti. Zatim će ovaj količnik nekim novim zaduženjem ponovo vrtoglavo porasti. Takođe, posebno je problematično zaduženje u ovim obimu sa stanovišta kreditnog rejtinga države, koji je još uvijek u domenu spekulacionog. Stoga su ovako drastične promjene razlog za brigu.

Kako generalno gledate na finansije Crne Gore? Ova godina je prva u kojoj se primjenjuje "Evropa sad 2" i u kojoj treba da nadoknadimo smanjenje doprinosa za PIO kroz razne vrste poreza?

Politika fiskalne ekspanzije u pogledu radikalnih smanjivanja nameta na zaradu nije bila smislena i učinkovita. Ona je dodatno stvorila pritisak na ionako preopterećeni budžet. Takva politika karakteristična je za države poreske rajeve, poput država Persijskog zaliva, Monaka, Švajcarske i brojnih drugih. Crna Gora oficijelno nije definisala strategiju koja bi je vodila u tom pravcu.

Gledajući iz aktuelne prizme kreditne pozicije, država plaća danak svom i dalje spekulacionom rejtingu, koji je doduše za nijansu popravljen u poslednjih par godina. Međutim, trebalo je raditi na njegovom radikalnom unapređenju i prelasku u investicioni sektor, što bi omogućilo daleko povoljniji kreditni položaj i otvorilo prostor za povoljnija zaduživanja, usmjerena na investicione projekte, a ne na pružanje privremenog olakšanja bremenitom budžetu.

Mora se pronaći način za značajnije generisanje prihoda

Da li uopšte postoji varijanta da Crna Gora vrati dugove i tako smanji javni dug na neki drugi način osim što će se zaduživati i jedan kredit za sedam godina zamijeniti drugim, skupljim?

Država mora da pronađe način da, umjesto zaduživanja, trajno i organski ostvari značajnije generisanje prihoda, a da se to ne postigne povećanjem indirektnih poreza, što vremenom poništava efekat prethodno umanjenih direktnih nameta.

Jačanje prihoda proizilazi iz stimulisanja ekonomije i krupnih investicionih projekata. U tom pogledu, iako bez dovoljno objelodanjenih detalja, nadu uliva najavljeni projekat u Ulcinju. Poduhvat tog formata, čak i na dijelu dostupnog prostora, imao bi potencijal da, ukoliko bi bio pravilno sproveden, korjenito transformiše kako Ulcinj tako i Crnu Goru. Sredstva koja bi bila obezbijeđena trebalo bi odmah predvidjeti specijalnim zakonom za infrastrukturu, zdravstvo i obrazovanje. Sama činjenica da je tako kredibilna i prestižna kompanija izrazila interesovanje ukazuje na priliku koja se mora iskoristiti. Država sada mora biti agilna i ne smije biti troma i neodlučna kao u odnosu prema aerodromima, gdje je susjedna država preuzela primat u regionu, što se i u ovom slučaju može desiti, s obzirom da raspolaže sličnim predispozicijama kao i Crna Gora. Sa druge strane, javnost mora aktivno vršiti pritisak da se projekat, kako u planiranju tako i u egzekuciji, pridržava visokih ekoloških, urbanističkih i građevinskih standarda. Siguran sam da bi mogla da se postigne kvalitetna fuzija prirode i arhitekture. Grad iz kojeg vam pišem odličan je primjer harmonije istorijske i savremene, futurističke arhitekture, što je okvir koji sredini pruža privredni impuls. Stoga smatram da je ovo sjajna mogućnost da jug Crnogorskog primorja kreira posebnu razvojnu dinamiku, ostvari značajne komparativne prednosti i dostigne, a zatim i nadmaši druge regione Crne Gore.

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Коментари (0)

Још нема објављених коментара

Оставите свој коментар

  1. Региструјте се или пријавите на свој налог
04. april 2025 17:54