/ foto -LAZAR RUZIC
22/03/2023 u 11:45 h
DAN portalDAN portal
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

CGO: Andrija Mandić najaktivniji na društvenim mrežama, najviše bilborda imao Milo Đukanović

Monitoring je pokazao i da je najviše novca za oglašavanje na društvenim mrežama izdvojio Aleksa Bečić

Predsjednički kandidati su intenzivno koristili društvene mreže, a za to nisu žalili sredstfva. Sudeći prema nalazu monitoringa medija "Spinofact 6" kojeg su sproveli Centar za građansko obrazovanje uz podršku kompanije "Arhimed", najaktivniji na Fejsbuku i Instagramu je bio Andrija Mandić, na Tviteru Draginja Vuksanović Stanković, dok je najviše novca za oglašavanje na društvenim mrežama izdvojio Aleksa Bečić.

Najviše evidentiranih bilborda imao je kandidat Milo Đukanović.

Bilbordi u predsjedničkoj kampanji

CGO i Arhimed su za potrebe monitoringa radili kvantitativni i kvalitativni osvrt na vizuelizaciju bilborda svih predsjedničkih kandidata na čitavoj teritoriji Crne Gore, uz napomenu da se jedino kandidat Jovan Radulović nije oglašavao ovim putem. Većina kandidata imala je jedno vizuelno rješenje za bilborde, osim kandidata Demokrata, Alekse Bečića, čiji su bilbordi imali dva dominantna vizuelna rješenja. Najviše evidentiranih bilborda imao je kandidat Milo Đukanović 134, potom Aleksa Bečić 128, slijedi Andrija Mandić sa 117, Jakov Milatović sa 64, Goran Danilović sa 11, i Draginja Vuksanović Stanković sa 5 bilborda.

- Bilbordi za predsjedničke izbore, očekivano, imali su dominantnu figuru predsjedničkog kandidata/kinje, a kako je bila samo jedna žena, dominacija muških figura na bilbordima je očekivana. Zajedničko svima jesu svedeni bilbordi sa fotografijom, glavnim sloganom i kasnije brojem kandidata/kinje na glasačkom listiću. Većina kandidata/kinja predstavljena je porukama/sloganima koje šalju informaciju o značaju osobe/ličnosti koja je predstavljena, dok su slogani Evrope sad i Demokratskog fronta u množini. Na bilbordima nijesu zabilježena stereotipna, seksistička ili pežorativna prikazivanja žena, navode iz CGO-a.

Kampanja na društvenim mrežema

Monitoring društvenih mreža obuhvatio je Facebook, Twitter i Instagram. Praćeni su zvanični nalozi (stranice) predsjedničkih kandidata/kinja i partija koje su ih kandidovale, kao i zvanične stranice drugih partija i političkih subjekata koji su iste kandidate/kinje podržali, i to od momenta u kojem su javno izrazili tu podršku. Ukupno je CGO tim analizirao 3104 objave svih predsjedničkih kandidata, od čega je najviše analiziranih objava bilo na Facebooku (1480), potom Instagramu (949) i Twitteru (675).

Najaktivniji na društvenoj mreži Facebook bio je kandidat Andrija Mandić, koji je putem lične stranice, i stranica Demokratskog fronta i matične stranke Nove srpske demokratije generisao 348 objava. Slijedi kandidat Jakov Milatović sa kumulativno 208 objava na njegovoj ličnoj stranici i stranici pokreta Evropa sad. Kandidatkinja Draginja Vuksanović Stanković je generisala 199 objava na ličnoj društvenoj stranici i na stranici SDP-a.

I na Instagramu je dominantno najaktivniji bio kandidat Andrija Mandić, koji je na ličnom nalogu, kao i nalozima DF-a i Nove srpske demokratije generisao 293 objave. Drugi kandidat sa najviše objava preko ličnog profila i profila Evropa sad bio je Jakov Milatović sa 164 objave, dok je kandidat Aleksa Bećić, na trećem mjestu sa 122 objave preko lične stranice i stranice Demokratske Crne Gore.

Na Twitteru je najjaktivnija bila kandidatkinja Vuksanović Stanković i SDP sa 207 objava u posmatranom periodu, slijedi kandidat Milo Đukanović i DPS sa 153 objave, a na trećem mjestu je Andrija Mandić sa 136 objava na nalozima Demokratskog fronta i Nove srpske demokratije.

- Objave na društvenim mrežama su generisale ogroman broj komentara koji su uglavnom bili ili izrazi podrške ili su sadržali govor mržnje – lične uvrede, optuživanje za kriminal i korupciju, ili komentare po osnovu nacionalne pripadnosti. Najveći broj objava ticao se „opštih političkih pitanja“ koja se odnose na aktuelnu političku situaciju, predstavljanje programa i sl. Na društvenim mrežama se uopšte nije poštovala izborna šutnje i bilježi se kršenje od strane svih kandidata/kinja, ističu u istraživanju.

Ko je najviše novca potrošio na oglašavanje na društvenim mrežama?

CGO je napravio i analizu finansijskih izdvajanja partija, od 17. februara do 18. marta 2023. godine, za plaćeno oglašavanje na društvenim mrežama Facebook i Instagram, korišćenjem alatke Meta Ad Library Report, i podaci ukauzju da je za 10 najaktivnih stranica izdvojeno 43.105 eura za 570 reklama.

Najviše sredstava su izdvojile sljedeće stranice: „Aleksa Bečić – Demokrate – Demokratska Crna Gora“ – 10.189 za 90 reklama; „Milo Đukanović“ – 8.786  za 150 reklama; „Andrija Mandić“ – 8.591 za  104 reklame; „Jakov Milatović'' – 5.326  za 42 reklame; „Draginja Vuksanović“ – 4.231  za 88 reklama; „Ujedinjena Crna Gora – Zvanična stranica'' – 1.983 € za 47 reklama; „Milojko Spajić“ – 1.848 € za 1 reklamu; „Pokret Evropa sad'' – 1.181 € za 20 reklama; „Građanski pokret URA'' – 642 € za 24 reklame; te stranica „Nik Gjeloshaj'' – 328 € za 4 reklame. 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
22. novembar 2024 16:22