/ foto-IVAN PETROVIC-IPE
30/06/2023 u 10:52 h
Ivona DrobnjakIvona Drobnjak
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Sagovornici "Dana" o ukidanju izmjena Zakona o predsjedniku: Očekivana odluka stigla prekasno

Parlamentarna većina je usvojila izmjene akta o predsjedniku uprkos upozorenjima Venecijanske komisije (VK), pravnika i dijela partija i nevladinih organizacija da grubo krše Ustav i da najviši pravni akt ne smije da se mijenja nižim, to jeste zakonom

Odluka Ustavnog suda je očekivana, ali je stigla prekasno, saglasni su sagovornici "Dana" nakon što je taj sud jednoglasno ukinuo izmjene Zakona o predsjedniku koje je tridesetoavgustovska skupštinska većina usvojila u decembru 2022. godine kako bi formirala novu vladu.

Tim aktom su utvrdili da većina može predložiti mandatara za sastav Vlade ukoliko predsjednik države to ne učini, što je njegova ustavna obaveza.

To su učinili uprkos upozorenjima Venecijanske komisije (VK), pravnika i dijela partija i nevladinih organizacija da grubo krše Ustav i da najviši pravni akt ne smije da se mijenja nižim aktom, to jeste zakonom. Međutim, iako je za mandatara predložen Miodrag Lekić, većina iz 2020. godine nije uspjela da se dogovori, pa izvršna vlast naposletku nije ni formirana.

Pravnik Veselin Radulović kazao je za "Dan" da je odluka Ustavnog suda očekivana i malo zakasnjela.

– Mislim da ne postoji pitanje oko koga je stručna pravna javnost imala tako jedinstven stav kao o izmjenama Zakona o predsjedniku. Čak i oni koji su ih predložili i usvojili znali su da su te izmjene suprotne Ustavu. Nažalost, ovi nije jedini primjer da se političari ne ustručavaju da brutalno krše Ustav i zakone radi ostvarivanja svojih političkih i ličnih interesa, i to će raditi sigurno i ubuduće sve dok ne budu snosili odgovornost za to – istakao je Radulović.

image

veselin radulović

- FOTO: DAN, ARHIVA

Prema njegovim riječima, većina koja je predložila i kasnije usvojila ove izmjene zakona bila je svjesna da su te izmjene suprotne Ustavu.

– To su pokušali da pravdaju nekim "višim interesima", iako je jasno da su to radili u političkom interesu. Ipak, u društvu vladavine prave nema većeg interesa od poštovanja Ustava i pravnog poretka. Nažalost, mislim da odluka Ustavnog suda za političare neće biti smetnja da Ustav prekrše ponovo kada im to bude u interesu – zaključio je naš sagovornik.

Advokat Mitar Šušić kazao je za "Dan" da je dobro što je Ustavni sud konačno odlučio.

– Od velikog značaja i koristi bilo bi da ovakva pitanja budu rješavana urgentno, kako bi se izbjegle situacije da neka zakonska rješenja proizvedu pravne posledice koje bi bile ireverzibilne. Nažalost, praksa postupanja tog suda pokazuje da se ne možemo osloniti na njegovu zaštitu u pogledu efikasnosti, jer odluke u važnim sistemskim pitanjima donosi tek onda kad pitanje zapravo više nije ni aktuelno – rekao je Šušić.

image

Advokat Šušić

Kako je dodao, budući da je pokušaj formiranja Vlade u skladu sa sada poništenim odredbama Zakona o predsjedniku propao iz političkih razloga, sporne izmjene zapravo i nisu proizvele neke pravne posledice.

Šušić: Potrebni zakoni o Skupštini i o Vladi

Šušić ističe da čitav kontekst pravne i političke situacije koja je prethodila donošenju spornog zakona jasno upućuje na potrebu da se ustavne odredbe koje regulišu ključne segmente državne vlasti razrade i dobiju puni smisao kroz relevantne i usklađene odredbe odnosnih zakona.

–Zakoni o Skupštini i o Vladi moraju što prije postati dio pravnog poretka, a Zakon o predsjedniku mora regulisati način ostvarivanja ustavnih obaveza predsjednika Crne Gore, kako bi se izbjeglo to da nosioci najviših funkcija koriste nejasnoće i nepotpunost pravnog okvira i uzrokuju ustavnu krizu i blokiraju državu. Ukoliko "lov u mutnom" i dalje bude dio ponude crnogorskog poretka, treba očekivati da će ga akteri političkog života i dalje koristiti, i to u sve većoj mjeri, budući da je disperzija moći nastala nakon pada suštinski jednopartijskog sistema bivše vlasti dovela do pluralističkog pogleda na sve, pa i na propise – kazao je Šušić.

Prema njegovim riječima, u situaciji kada norme nisu precizne i jasne, a etički kapacitet javnih poslenika nije uopšte tema koja zanima birače i birane, treba očekivati da i u budućnosti svako tumači zakon onako kako mu odgovara u tom trenutku.

– Shodno tome, ni ova odluka Ustavnog suda neće dovesti do neke izazovne situacije. Čak i da je Vlada bila formirana po proceduri koju je propisivao sporni zakon, naknadno ukidanje zakona ne bi problematizovalo taj dio, zato što odluke Ustavnog suda djeluju za ubuduće, dakle od momenta donošenja odluke, bez retroaktivnog dejstva prema onim pravima i stanjima koja su nastala u trenutku važenja propisa koji je ukinut. Naravno, nije dobro donositi sistemske zakone kao reakciju na pojedinačnu situaciju, što ovdje jeste bio slučaj, ali moralo se nekako izaći iz blokade koju je izazvao bivši predsjednik države odbijajući da izvrši ustavnu nadležnost, o čemu se Ustavni sud ni do danas nije izjasnio – kazao je Šušić.

Inicijative za ocjenu ustavnosti izmjena Zakona o predsjedniku podnijeli su savjetnik za ustavni sistem i pravna pitanja bivšeg predsjednika Boris Bastijančić i nevladina organizacija Centar za demokratsku tranziciju, i one su bile objedinjene u isti predmet. Oni su tvrdili da izmjene derogiraju Ustav i oduzimaju ustavna ovlašćenja predsjedniku države tako što Skupština dobija ovlašćenja da imenuje mandatara za sastav Vlade.

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Коментари (0)

Још нема објављених коментара

Оставите свој коментар

  1. Региструјте се или пријавите на свој налог

Izdvojeno

12. april 2025 17:21