
Piše. Vuk Vuković
Rodžer Tornhil iz hotelske sobe, gdje nalazi fotografiju ("Fotografija je čin opraštanja" Eduardo Kadava) gospodina Taunsenda, odlučno odlazi u zgradu Generalne skupštine UN kako bi upoznao famoznog, "pravog" Kaplana. Ukratko predočava da mu je identitet ukraden i da se njegovom kućom poslužila kriminalna grupa (odnos – imena i posjeda ovdje sagledavamo kao zaokruženu samoidentifikaciju.) U tom trenutku Taunsend nožem biva pogođen u leđa, i ubijen pada u naručje Rodžera (on ga polako prima kao Djevica Marija Hrista na skulpturi Berninija), što automatski od sveprisutnih medija biva fotografisano i objavljeno na svim naslovnicama. Javnost i smrt uvijek već objavljuju da su braća blizanci.
Rodžer zamijenjen za Kaplena, u traganju za pravim (dakle, izmišljenim Kaplenom) biva optužen i gonjen zbog ubistva Taunsenda, i splet čudnih okolnosti nagoni Rodžera u bjekstvo Amerikom kako bi povratio svoj identitet i otkrio zavjeru skovanu od strane "Profesora" koji je smješten ispod planine Rašmor (simbola/spomenika Amerike koja zbog mesijanske uloge uvijek biva u opasnosti, tako da, ili će uspjeti demokratizovati svijet ili će jednom, uz blagoslov Boga, nestati).
Hičkok nam kroz isprepletanu igru iskonstruisanog identiteta u filmu "Sjever-sjeverozapad" (1959) možda otkriva da, u stvari, jedini "istinski" identitet jeste, zapravo, Kaplanov? Ništa manje, i Iva (Eva Meri Sent) (na Mazačovj fresci, "Progon iz Raja" 1425), Evin krik je spoznaja da se preigrala, kao što je u filmu Iv izmišljeni lik koji ne zna da je istovremeno prevaren u operaciji varanja), misteriozna plavuša u vozu i, kako se ispostavlja, namještena ljubavnica Rodžeru (rečenica Eve M. S. "Nikada ne vodim ljubav sa praznim želucem", kasnije je presinhronizovana u "Nikada ne razgovaram o ljubavi s praznim želucem", što ukazuje da Badjuov "atonalni" svijet nije fenomen bliže nam savremenosti, već se živio i kasnih 50-ih u punoj mjeri), jeste iskonstruisan lik i istovremeno prevaren. "Žena ne postoji" (Lakan) u ulozi Iv (Eve) pronalazi istinu ove izjave naizgled plasirane sa svrhom da provocira.
Ne može biti slučajno to što je Rodžer stručnjak za reklame koji iz prve ruke zna da u svijetu marketinga ne postoji laž, što ništa manje važi i za univerzum politike čiju istinu otkrivamo s one strane njenog diskursa (kojeg, uzgred rečeno, u zgradi Generalne skupštine UN gospodin Taunsend nije iznio).
Šta, međutim, ako se do – istine može doći samo putem laži, koja, opet, zna da istine ima samo u gotovo savršeno montiranoj laži? Naposletku, ako bismo zašli u fikciju (jer, "Istina se može otkriti samo preko fikcije" (Lakan), budući da je ovim filmom Hičkok povrdio da, pavlovski rečeno, vjeruje kad kaže da u ljubavi muškarac želi da dobije, a žena ne želi da izgubi, kako se istinski – kontakt – dogodio između nepostojećeg Kaplana (idealnog muškarca), i iskonstruisane agentice Iv, dakle, koja je preuzetom ulogom nesvjesno povrdila da žena ne postoji? Uostalom, na kraju filma njih dvoje se vjenčavaju, stupajući u brak koji je čist kompromis i žmurenje na nužne prevare koje su njih dvoje već jedno drugom priredili.
(Autor je književnik)
Коментари (0)
Оставите свој коментар