Piše: Aleksa Nikolić
Zašto sam odabrao baš ovaj trenutak? Zato što se ubrzanim korakom približava "jedna noć u decembru (Kemal Monteno)", u kojoj će se obilježiti trideset godina od osnivanja BiH.
Zašto onda još jedan tekst o "državnoj" imovini? Zato što je opet ovo pitanje dospjelo u žižu bosanskohercegovačke javnosti, nakon što je četvoro poslanika iz Federacije BiH podnijelo "novi" predlog zakona o državnoj imovini. Zakona, koji je, naravno, neustavan i suprotan Dejtonskom mirovnom sporazumu.
Čitaocima sam već jednom na stranicama ovog lista, u tekstu "'Državna imovina' nema uporište u Dejtonu", ukazao na neustavnost te pomalo rogobatne sintagme "državna imovina". Ustav BiH u Članu 3 detaljno i taksativno navodi nadležnosti BiH, ali i napominje da sve ostale pripadaju entitetima – Republici Srpskoj i Federaciji BiH. Izuzetak je, naravno, ukoliko postoji saglasnost oba entiteta. Tada Ustav dozvoljava da se entitetske nadležnosti ustupe BiH. Što se u ovom slučaju nije desilo.
Zašto je onda važno insistirati još jednom na ovom pitanju. Zato što bi ovakav zakon bio još jedan "atak" na ustavnost i državnost Bosne i Hercegovine, budući da bi negirao njen najviši pravni akt. To, naravno, ne bi bilo prvi put, čak ni ove godine – ali o tome neki drugi put. Pitanje imovine se Dejtonskim sporazumom i njegovim najvažnijim činiocem, Aneksom IV, poznatijim pod nazivom Ustav BiH, nalazi u nadležnosti entiteta. To je jednostavno tako. I važno je da tako i ostane, jer se na taj način čuva dejtonski, konsocijativni karakter Bosne i Hercegovine. Imovina koja pripada entitetima ne predstavlja put u secesiju, otcepljenje ili razdruživanje Republike Srpske od Bosne i Hercegovine, u zavisnosti od toga kako tumačimo državno uređenje BiH – već potpuno suprotno. Ona je garant njenog opstanka kroz poštovanje ustavnih odredaba Dejtonskog ustava BiH.
Jer, ukoliko bi se ovaj zakon nasilno usvojio – a znamo da je tako nešto moguće samo kroz djelovanje tzv. visokog predstavnika, pošto zakonodavni organ za takvo nešto nema dovoljno glasova – onda bismo ponovo na "sceni" imali neustavno i nepravno stanje u BiH. Dodao bih i nedemokratsko, jer je podjela vlasti u osnovi modernih demokratija. A demokratije ni podjele vlasti nema ukoliko neko ko misli da je nešto, a to nešto zapravo nije, posjeduje sve tri grane vlasti – i ustavotvornu, pride.
Pritom, sjetimo se da u neustavnom i nepravnom stanju više ništa nije važno. Najbolji primjer za to je raspad Jugoslavije. Ko je tada gledao kako je u Ustavu upisana "državna" imovina? Drugim riječima, "da li je iko pitao države nastale nakon disolucije SFRJ šta se od nekretnina na njenoj teritoriji vodi na njih, a šta na SFRJ (Nedim Hogić)?"
Stoga, držimo se Ustava, jer je jedino on skrojen po mjeri svih u BiH. U suprotnom, zahvatiće nas novi vihor neustavnosti s ko zna kakvim posledicama. Jer znamo da se u Bosni svi kunu u istinu, a svako ima svoju.
politika.rs
(Autor je asistent na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu)
Mišljenja objavljena u tekstovima autora nisu nužno i stavovi redakcije „Dana"
