
Piše: Vuk Vuković
Refleksivni Rokoko?... Takvo nešto, na sreću, ne postoji. Ublažavanje megalomanskog Baroka, prelaz na – meditativnu stranu dekorativnosti, na zasićenost bez mjere, na Versaj čula. Od transcendencije do tapiserije.
Razigran i šaljiv, politički modan, hedonističan, uživalački posvećen životu, "kasni barok" ili rokoko je umjetnost po ukusu većine, daleki predak pop-arta, medijalizovane estetike, demistifikovane pojavnosti. Ili, da citiramo iz postmodernističke, naizgled privilegovane pozicije: "Nijedan kulturni pokret nije stvorio ljupkije i elegantnije dijaloge, pune zadirkivanja i neuhvatljivog i prikrivenog izražavanja i geste, rafiniranog osjećaja i suptilne kritike." Teško je i nazreti koliko je, zapravo, dublje gledano, razorna kritika rokokoa, i ako su Grci bili majstori površnosti znalački istrajavajući na njoj (Niče), pokušajmo ubuduće rokoko sagledati kao – subverziju koja ne daje odgovore niti postavlja pitanja.
Sklon svemu lijepom, Luj XV bio je mentor vrta ukrasa, ornamenta bez imalo ontološke dubine, dakle, lakoće i lepršavosti koju preuzima, i poput zaraznog biznisa širi i unovčava Džef Kuns, dekorater, nekadašnji partner Ćićoline, sopstveni menadžer i umjetnik koji je od – svoga imena stvorio imperiju, mašinu za pravljene novca.
Rokoko je nasuprot ultrakapitalizmu, antikvitet koji nadvisuje posvudašnji predmet, "rad" posvećen izradi bezfunkcionalnog ukrasa, suprotno do gomilanja, nasumične proizvodnje, tehnološke reproduktivnosti.
Iz rokokoa je isključen – libido, i najmanji nagon, to je nulta potentnost, za razliku od baroka koji je bio procvat na steroidima, tjelesnost u punoj snazi, vrišteći vitalizam i bezduhovna snaga. ("Otmica Leukipovih kćeri" (Rubens, 1615.): propinjanje i njištanje potentnog, konja koji je falički simbol, vojnici kao izraz strogosti koja raspaljuje fantazam o seksualnosti, punačke, gole sestre u pokretima dok ih otimaju; prizor je pozicioniran u pitomom pejažu raskošne prirode kroz koju probija erotska energija, tijela su `osvjetljena`, prustovski rečeno: u sjenci njihovog cvata posjenčeni vojnici čine ono što one skriveno žele.)
Rokoko je ateistički nastrojen, konformistički, to je svojevrsno vrtlarstvo, ornamentika bez primisli ka ičem metafizičkom i onostranom. U naponu mistike kao najintenzivnijeg života, Renesansa se raspela, obojivši nebo u munkovsku crvenu, prošla je noć svijeta, zašla s onu stranu.
Barok je, dakle, bio odgovor na to – golišavim amorima, mišicama koje pumpaju vrelu krv, jedno crvenilo koje emituje želja tijela, oko erotizovanih fontana (čista aluzija na ejakulaciju, sokove života, prskanje plodnosti) i labudovih lustera.
Rokoko je, posve i dokraja lišen pretenzija. Lijenost i urođena nervoza (možda i jedna inficiranost svejednosti kojom sam bez ostatka pogođen), ometa me da se opsesivno posvetim izučavanju ovog po svemu izuzetnog pravca u Istoriji umjetnosti, koji nije imao ničeg duhovnog u sebi, to je bila elitistička epizoda po palatama, stvarno razumijevanje uloge umjetnosti koju kasnije preuzima O. Vajld, posebno je to izraženo u Evropi koja je, u stvari, kultura spletki i tračeva, uočava vječiti došljak Sioran.
(Autor je književnik)
Коментари (0)
Оставите свој коментар