
Otvaranjem snek bara "Vagon" u Zelenici u petak veče svečano je obilježeno 120 godina od dolaska prvog voza u Herceg Novi, što ujedno predstavlja i trenutak uspostavljanja željezničkog saobraćaja u Crnoj Gori.
Obilježavanje jubileja bila je prilika i da se izložbom arhivskih fotografija prisutni bolje upoznaju sa vozom "Ćiro", njegovim radnim vijekom i trasama kojima je prolazio. Kako je kazao predsjednik Skupštine opštine Herceg Novi, Ivan Otović, koji je i otvorio "Vagon", prije tačno 120 godina u stanicu u Zelenici ušao je prvi svečano ukrašeni voz sa visokim austrougarskim zvaničnicima koje su mještani dočekali sa oduševljenjem.
- Taj momenat označio je preporod za zaliv i grad. Željeznica je donijela ekonomski i društven napredak, podstakla razvoj turizma i povezala Boku sa Sarajevom, Budimpeštom, Bečom i cijelom razvijenom Evropom toga vremena. Na tačno 50 godina od kada je zadnji voz otišao iz Boke otvorili smo pješačku stazu kroz tunel. Na jubilej 120 godina od ulaska prvog voza otvaramo Vagon. Zahvaljujući tim projektima, danas sa ponosom možemo reći da je ovaj dio grada transformisan u cjelinu u kojoj mještani uživaju i koja privlači pažnju brojnih posjetilaca - kazao je Otović i naglasio da je željeznički vagon, koji je skoro dvije decenije stajao i propadao ispred Instituta "dr Simo Milošević" u Igalu, pored spomeničke funkcije sada, po prvi put, dobio i odgovarajuću namjenu.
- To garantuje njegovo redovno održavanje, doprinosi turističkoj ponudi našeg grada, ali i zbog toga što će sa ovog mjesta nastaviti da se živo priča i pamti istorija željeznice u Novom i Boki - poručio je Otović.
Zelenika je bila početna stanica pruge koja je spajala Herceg Novi sa Sarajevom (preko Uskoplja, Huma i Mostara), ali i sa Titogradom (preko Trebinja, Bileće i Nikšića), pa stoga ima i istorijsku dimenziju. Lokacija na kojoj je sada "Vagon" nalazi se uz nekadašnju prugu, nedaleko od nekadašnjeg željezničkog tunela.
Prema riječima Josipa Vebera, vlasnika vagona i člana udruženja ljubitelja željeznice iz Pančeva, veliki broj ljudi je pomogao da se ovaj projekat realizuje. Istakao je značaj porodice Mađar, zahvaljujući kojima je u Herceg Novi sagrađen prvi hotel i turizam došao sa njim, godinu dana nakon uspostavljanja željeznice.
- Ovaj vagon je zaista imao jednu jako zanimljivu priču. Završio je svoj radni vijek u Crnoj Gori, a zahvaljujući tadašnjoj Vojsci Srbije i Crne Gore došao je brodom iz Bara u Tivat, a odatle u Kumbor, kazao je Veber i dodao da upravo zahvaljujući porodici Rajka Beka i Oliveri Doklestić, predstavnicima lokalne samouprave, predsjedniku Opštine Stevanu Katiću i predsjedniku SO grada, Ivanu Otoviću, koji su imali sluha za ovaj posao, zajedničkim snagama poslije sedam godina i mnogo godina propadanja vagona, projekat je uspješno priveden kraju.
Veber je izrazio i očekivanje da se u narednom periodu uspostavi saradnja sa Trebinjem i Dubrovnikom, sa ciljem uspostavljanja dijela trase muzejske pruge, jer je istog dana, 16. jula 1901. godine, željeznica došla i u te gradove.
- Nećemo se zaustaviti na ovome, ovo je samo početak jedne lijepe priče, ne samo u smislu vagona kao spomenika tehničke kulture koji je zaštićen, prvog i jedinog u Crnoj Gori. Ovo će biti početak pješačke staze koja će nas podsjećati na vrijeme kada su ovdje prolazili vozovi - poručio je Veber.
U kulturno-umjetničkom dijelu programa učestvovali su Gradska muzika i mažoretke, koji ove godine proslavljaju 135 odnosno 50 godina postojanja, te Svetlana Bubanja i Đuro Poznanović.
Коментари (0)
Оставите свој коментар