To se navodi u novom izvještaju kontrolora kvaliteta vazduha IQAir.
Od 134 zemlje i regiona obuhvaćene u izvještaju, samo sedam, uključujući Australiju, Estoniju, Finsku, Grenadu, Island, Mauricijus i Novi Zeland, ispunjavaju ograničenje smjernica Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) za sitne čestice u vazduhu koje izbacuju automobili, kamioni i industrijski procesi.
Velika većina zemalja ne ispunjava ovaj standard za PM2,5, vrstu mikroskopske mrlje čađi manje od širine vlasi, koja kada se udiše, može izazvati broj zdravstvenih problema i smrt.
Najzagađenija zemlja, Pakistan, ima nivoe PM2,5 više od 14 puta veće od standarda SZO, navodi se u izveštaju IQAir-a.
Indija, Tadžikistan i Burkina Faso su sljedeće zemlje po količini zagađenja.
Najzagađenija urbana oblast na svijetu prošle godine bila je Begusaraj u Indiji, zemlji u kojoj se nalaze četiri najzagađenija grada na svijetu.
Ali čak i u bogatim i zemljama koje se brzo razvijaju, napredak u smanjenju zagađenja vazduha je ugrožen, navodi Gardijan.
Kanada, za koju se dugo smatralo da ima jedan od najčistijih vazduha u zapadnom svijetu, prošle godine je postala najgora po kriterijumu PM2,5, zbog rekordnih šumskih požara koji su opustošili zemlju, šaljući toksične mikro-supstance širom te zemlje i u SAD.
U međuvremenu, u Kini je poboljšanje kvaliteta vazduha bio otežan proces prošle godine zbog oporavka ekonomske aktivnosti nakon pandemije kovida, pri čemu je u izvještaju utvrđeno povećanje nivoa PM2,5 od 6,5 odsto.
Zagađenje vazduha ubija oko 7 miliona ljudi godišnje širom svijeta, više od side i malarije zajedno, a efekat ovoga se najviše osjeća u zemljama u razvoju, kojima nedostaju pouzdana mjerenja kvaliteta vazduha.