Оташевић, Дракић, Копривица, Огњеновић и Стојановић пред почетак панела / -фото: живана јањушевић
03/12/2025 u 15:02 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Jagoš Marković bio je vanserijski umjetnik

Međunarodni festival pozorišne režije "Jagoš Marković" koji je ove godine revijalnog karaktera, nastavljen je juče panelom u sali Dodest KIC "Budo Tomović" naslovljenim "Sjećanje na Jagoša - pozorište kroz njegovu prizmu"

Na panelu su učestvovali dramski pisac Stevan Koprivica, koji je bio i moderator, prof. Vida Ognjenović, književnica i rediteljka, glumci Momčilo Otašević i prof. Dubravka Drakić, i reditelj i scenograf Gorčin Stojanović.

Ono što je obilježilo ovaj panel jeste sagledavanje Jagoša Markovića, ne samo kao čovjeka pozorišta, kulture i umjetnosti, već kao čovjeka - prijatelja i humaniste. Učesnici panela nijesu govorili o njemu samo kroz prizmu profesionalne saradnje, već i prijateljskih, ljudskih odnosa koje su gajili s njim.

Koprivica je istakao da cijeli festival doživljava ambivalento, jer, Jagoš Marković je svojim djelom i životom zaslužio da mu bude posvećena jedna ovakva manifestacija, a pritom, to ga čini i tužnim, jer on više nije prisutan među nama da sve to vidi, da i dalje stvara. Naglašava da je ovaj festival potreban Podgorici.

– Nadam se da se slažete da ćemo Jagoša Markovića tretirati kao opravdano odsutnog - rekao je Koprivica, naglašavajući da je Marković bio jedan od najznačajnijih i najdosljednijih pozorišnih stvaralaca druge polovine 20. i početka 21. vijeka. Pritom, imao je autentičan i autohton teatarski izraz, kaže Koprivica.

Kao kada Džimi Hendriks svira solo

Stojanović, čiji je Jagoš bio vršnjak, i koji je s njim drugovao od 12. godine, osvrnuo se na činjenicu da je Marković rijetko kad griješio. Kada bi se to desilo, bilo bi veliko, i on bi to sam priznavao. No, volio je, kaže, i kada je Jagoš Marković pobjeđivao, kada je izlazio na scenu nakon premijere.

– Kad je pobjeđivao to su uvijek bili trijumfi - kaže Stojanović. Ističe da je bilo fascinantno koliko je u svojoj poetici Marković znao da od banalnog stvori umjetnost, stvori ono neizrecivo što je u pozorištu najdragocjenije. Zato su njegove predstave, naglašava Stojanović, istovremeno bile hit-predstave i vrhunska umjetnička djela, "kao kad Džimi Hendriks svira solo", prosto obavezujuće.

Prof. Ognjenović, koja je podijelila brojna sjećanja na zajedničke trenutke s Jagošem Markovićem, rekla je da će on uvijek biti prisutan.

– Sve što je Jagoš radio, radio je namjerno. Njemu je do kontakta sa svijetom, djelovanja na svijet, na okolinu, na bliže prijatelje bilo veoma stalo. I on jeste bojio život jarkim bojama, jer je sam bio jarka, usijana i užarena boja - rekla je Ognjenović, navodeći da je Marković bio jedan od rijetkih sagovornika s kojim se moglo pričati doslovno o svemu, iako nijesu o svemu imali iste stavove. Ističe i da ga je često zvala "borac protiv dosade", koji se trudio i znao kako da publiku natjera da izađe iz zone komfora, zone očekivanog, da zajedno s njim i glumcima glumi, postižući to specifičnim uglom pozorišnog čitanja.

image

Културни посленици и љубитељи позоришта који су дошли да чују више о Јагошу Марковићу

-фото: живана јањушевић

– Jagoš je bio izvan serije, i toga je bio svjestan, i na tome je jako mnogo radio. A, biti izvan serije, uvijek je rizik. Naročito u pozorišnoj umjetnosti - rekla je Ognjenović.

Drakić je navela da organizatori imaju posebnu odgovornost, jer festival mora biti poseban kao što je i Jagoš bio poseban. Otašević, koji se prisjetio rada i privatnih momenata sa poznatim režiserom, na kraju panela je zaključio da Jagoš Marković nikada nije odrastao, pa tako nikada nije ni preminuo.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
03. decembar 2025 15:03