Svjetski poznati pozorišni stvaralac Jan Fabr boravi prvi put Crnu Gori, i u Crnogorskom narodnom pozorištu danas je prisustvovao promociji svoje knjige “From Act to Acting - Priručnik Jana Fabra za izvođača 21. vijeka” koju su objavili Fakultet dramskih umjetnosti i “Korifej” festival iz Kolašina.
Kako je istakao slavni pozorišni poslenik, njegova knjiga je svojevrsni vodič za scenske umjetnike, a "nikako metod, koji podliježe modi i trendovima".
Ideja da FDU i "Korifej" festival objave ovu knjigu na našem jeziku nastala je prošle godine, nakon što je glumica i predavač na FDU Anđelija Rondović prisustvovala Fabrovim radionicama u Antverpenu, na kojima je pratio reditelj i njen suprug Zoran Rakočević.
Dekan FDU Edin Jašarević je kazao da je objavljivanje Fabrove studije jedan od najznačajnijih događaja u 30-godišnjoj istoriji Fakulteta dramskih umjetnosti.
Zoran Rakočević je istakao da je "From Act to Acting - Priručnik Jana Fabra za izvođača 21. vijeka” "mnogo više od priručnika - to je sveobuhvatno štivo za scenske izvođače".
On je kazao da je projekat radionica po zamisli Jana Fabra, koje se trenutno održavaju na FDZ na Cetinju, od velikog značaja za tu ustanovu ali i scenske umjetnike i da, s obzirom na njen međunarodni karakter, možemo očekivati i narednih godina njihovo održavanje.
Rondović je navela da su radionice za nju, ka glumicu i predavača na FDU od ogromnog značaja.
- Ove radionice objedinjuju znanje i povećavaju saznajni nivo o scenskoj umjetnosti. A knjiga je zbir svih vježbi. Sama mogućnost da slušamo tako kompletnog umjetnika kao što je Jan Fabr je velika stvar. Studija koja se danas promoviše ostvarenje je mog životnog sna da tako značajan umjetnik i njegovo znanje postanu dio ustanove na kojoj radim - kazala je ona.
Knjiga zaokružuje na neki način 30 godina naše škole. Ova knjiga donosi nešto važno - ona potencira dijalog - istakla je Dubravka Drakić, profesor na FDU.
Kako je primjetila, Fabr ne dovodi u suprotnost metode Stanislavskog i drugih metoda, već naglašava, kako je rekla, da jedno bez drugog ne može i da je cilj scenskih umjetnika pomjeranje granica i povezivanje sa sobom.
Ideja o radionicama, iz koje se izrodila i studija, nastala je prije 13 godina, saopštio je Fabr. Naime, nakon turneje sa trupom došlo je do prezasićenja i potrebe za osvježenjem u radu.
Umjetnica, balerina i glumica Jasna Jozić istakla je su radionice i Jana Fabra iscjeljujuće.
- Važno je reći da je to vodič, a nikako metod. Metod podliježe modi i trendovima - istakao je slavni reditelj.
Fabr je rekao da ono što se nalazi u knjizi ne želi da postane dogma, već vodič-uputstvo za sve scenske umjetnike.
Otkrio je da ga inspirišu rad i ideje francuskog dramaturga Antonena Artoa.
- Knjiga je nastala iz ljubavi, prema izvođačima, sceni, igri, plesu... - poručio je Jan Fabr.
Tokom razgovora sa učesnicima u predstavljanju studije Fabr je, između ostalog, kazao da po njemu, izvođače odlikuje spoj inteligencije, intuicije i inspiracije, te da je tu osobinu uvidio čak i kod onih koji sami nisu vjerovali da su te osobine saočuvali nakon dugogodišnjeg odsustva sa scene i rada pred kamerama.
On je kazao da su njegovi heroji naučnici i da smatra da mnogi procesi koji se događaju na sceni zapravo objašnjivi na naučnoj osnovi.
Fabr je istakao da je problem glumačkih akademija na zapadu što su su isključile klasične metode. kako je napomenuo da nema ništa protiv klasičnog poimanja glume, te da je "lako prepoznati avangardu i biti avangardan kad znaš šta je klasika".