
Koncert muzike kompozitora prof. dr Senada Gačevića biće održan večeras, 25. februara, od 20 časova u Kamernoj sali Muzičkog centra Crne Gore. Koncert muzike inspirisane našom muzičkom folklornom tradicijom, a pisane za klavir, naslovljen je "Baština i klavir". Gačevićeva djela pisana za solistu i klavir četvororučno izvodiće pijanisti Vladana Perović i Amir Džaković. Pored MCCG organizator koncerta je i CEKUM. Ulaz je slobodan, a razgovor s dr Gačevićem ovom prilikom i poučan i poželjan.
• Ponovo imamo priliku da slušamo koncert s Vašom autorskom muzikom. No, ovaj put odlučili ste da se predstavite djelima pisanim za klavir. Koliko je klavir kao instrument bitan i poželjan uopšte u radu jednog kompozitora?
– Klavir je, uzimajući u obzir sve njegove karakteristike, najvažniji i neophodan instrument za rad kompozitora. To je instrument melodije i harmonije, velikog tonskog obima, pokriva veliki prostor jačine zvuka, tehnički je veoma spretan i ima izuzetnu boju tona. Klaviru su se kao autori obraćali praktično svi značajni kompozitori u istoriji muzike, od kad ovaj instrument postoji. Klavir je "orkestar u malom" i na njemu se mogu izraziti skoro sve zamisli autora. Zbog toga je i literatura za ovaj instrument i najbogatija literatura u odnosu na sve druge instrumente.
• Na repertoaru su se našla djela inspirisana folklornom tradicijom. Zašto je potrebno i na ovaj način čuvati muzičku folklornu tradiciju – nematerijalnu baštinu?
– Muzika je najdirektniji izraz identiteta naroda i prostora i u tom smislu je kulturološki od izuzetnog značaja. Kad čujete neku narodnu muziku odmah prepoznajete o kom se narodu radi, to je moć identifikacije koju ne pruža u ovoj mjeri nijedna druga duhovna djelatnost. Folklor, dakle, predstavlja jedan od najvažnijih temelja oblikovanja jedne zajednice i predstavlja njen ključni doprinos obogaćivanju ljudske civilizacije. Iz ovih razloga neophodno je permanentno brinuti o muzičkoj baštini crnogorskog prostora i afirmisati je na različite načine. Vrlo često su djela nastajala na fonu izvornog stvaralaštva dostizala vrhove muzičke umjetnosti, posebno kod autora "nacionalnih" usmjerenja, što govori o izuzetnosti autora ali i bogatstvu folklorne tradicije pojedinih naroda i prostora.
• Generalno, što bi po Vama trebalo učiniti da se muzička folklorna tradicija, nematerijalna baština istraži i zaštiti na pravi način? Što nam nedostaje – institucionalno, kadrovski...?
– Mislim da je ovaj segment naše kulture najzapušteniji segment. Problemi su višestruki a najvažniji je da nemamo instituciju specijalizovanu za zaštitu i promociju nematerijalne baštine. Koliko su mi okolnosti dozvoljavale ja sam se bavio muzičkom baštinom na različite načine. To mi je omogućilo da budem svjedok a i danas svakodnevno svjedočim nestajanju dijelova ove baštine. Svjedok sam i časnog djelovanja pojedinaca u ovoj oblasti ali su dometi njihovog djelovanja parcijalni i nedovoljni. Pored činjenice da nemamo dovoljno etnomuzikolga – istraživača, mi, nažalost, nemamo ni instituciju koja bi osmišljavala i realizovala strategije iz ove oblasti i na organizovan i profesionalan način vodila računa o očuvanju i promociji muzičke baštine Crne Gore. Poznato je da sa nestankom jednog narodnog umjetnika nestaje jedan cijeli mikrosvijet izvorne umjetnosti a nama se često dešava da vrlo vrijedni narodni umjetnici prođu a da mi ne zabilježimo to stvaralaštvo. Nepostojanje institucionalnog organizovanja u ovoj oblasti ponekad otvara prostor i za diletantizam kojemu povremeno svjedočimo a što može biti veoma štetno za definisanje kulturnog i državnog identiteta.
Коментари (0)
Оставите свој коментар