Organizacija KOD uz podršku Turističke organizacije Podgorice nedavno je publikovala "Nevidljive gradove", koja je dio istoimenog projekta koji je počeo prošle godine, u oktobru, raspisivanjem konkursa za vizuelne umjetnike. Projekat je, kako kaže urednik izdanja Stefan Todorović, posvećen oživljavanju kulturne baštine Podgorice. Zainteresovani za istoriju pojedinih značajnih istorijsko-arheoloških lokaliteta Podgorice imaju priliku da vide umjetnički doživljaj deset vizuelnih umjetnika: Svetlane Lole Miličković, Ive Nešić, Sare Jolić, Ive Ivanović, Ane Ivanović, Milene Blagojević, Sanje Abramović, Jovana Ivkovića, Nikole Radonjića i Rastka Radulovića. Odnosno, da pogledaju kako vizuelni umjetnici sagledavaju našu kulturnu baštinu. Todorović napominje da se na konkurs prijavilo više od 30 umjetnika, i da su osnovni kriterijum za izbor bile umjetničke reference i dosadašnji rad, kao i bliskost formi i tematici zadatka.
– Ideja projekta je promocija kulturnog nasljeđa i lokalne umjetničke zajednice, sa ciljem da pružimo novu interpretaciju kulturnog i istorijskog nasljeđa i stavimo akcenat na nasljeđe koje je nedovoljno vidljivo i slabo prepoznato. Urbani istorijski kontinuitet Podgorice je zaista dubok i impozantan, i predstavlja nešto što sa ponosom treba isticati kako za domaću javnost tako i kroz turističku ponudu - kaže Todorović.
Najavljuje da će KOD dalje razvijati ovaj projekat, pa planiraju promociju publikacije i radova, kao i dodatne aktivnosti, te nastavak projekta sa nekim novim pričama i motivima, kao i savremenim digitalnim unapređenjima koja bi doprinijela turističkoj prezentaciji Podgorice. Todorović navodi i da će dvojezična publikacija "Nevidljivi gradovi", na našem i engleskom jeziku, biti dostupna u svim institucijama kulture koje se nalaze u Glavnom gradu, bibliotekama, muzejima i galerijama...
"Umrežiti" umjetnost sa istorijom-arheologijom, i turizmom, važno je jer umjetnost i kultura imaju moć da evociraju emocije i stvore duboke veze sa prošlošću, dok istorija i arheologija pružaju kontekst i autentičnost tim iskustvima, smatra umjetnik Nikola Radonjić. Po njemu, u pitanju je zanimljiva kombinacija, a "umrežavanje umjetnosti i kulture sa istorijom, arheologijom i turizmom ključno je za stvaranje multidisciplinarnog pristupa očuvanju i promovisanju kulturnog nasljeđa".
– Kada se ovi elementi povežu sa turizmom, stvara se bogata i privlačna destinacija koja je zanimljiva posjetiocima. Rad na projektu "Nevidljivi gradovi" koji povezuje umjetnost, istoriju i arheologiju Podgorice je izuzetno zanimljiv i daje mi osjećaj zadovoljstva i ponosa. Ovaj projekat pomaže u očuvanju i promovisanje kulturno-istorijskog nasljeđa mog grada, što smatram veoma važnim - kaže Radonjić.
On je dodao da smatra da će projekat u cijelosti odjeknuti, jer na inovativan način predstavlja bogatu istoriju Podgorice koja je možda manje poznata široj javnosti.
Slično mišljenje dijeli i umjetnica Iva Nešić, ističući da je umrežavanje umjetnosti, istorije, arheologije i turizma od suštinskog značaja za valorizaciju i očuvanje naše kulturno-umjetničke baštine.
– Ovakvi projekti omogućavaju bolje razumijevanje prošlosti i povećavaju svijest o njenoj vrijednosti, ne samo kod turista, već i kod lokalnog stanovništva. Nažalost, često se susrećem sa ljudima koji nisu svjesni bogatstva koje imamo, i zato je edukacija kroz umjetnost ključna. "Nevidljivi gradovi" ima potencijal da ostavi dubok utisak, jer povezuje različite discipline i podstiče dijalog između prošlosti i savremenosti. Očekujem da će projekat podstaći interesovanje za manje poznate, ali izuzetno značajne lokalitete, kao i inspirisati nove generacije umjetnika da istražuju i reinterpretiraju našu baštinu na moderan način - kaže Nešić.
Umjetnica Sara Jolić ukazuje na činjenicu da se umjetnost mijenjala kroz istorijske periode. Svaki period je poseban i značajan i to vidimo kroz odraz umjetničkih djela.
– Zato je bitno napraviti paralelu i vidjeti kako bi umjetnik sada prikazao neki istorijski motiv koji će se, na taj način, približiti i globalnoj publici. Ovaj projekat je za mene bio zanimljiv zbog istorijskog istraživanja koje je bilo neophodno prije ilustrovanja. Smatram da će se benefiti projekta "Nevidljivi gradovi" tek pokazati - kaže Jolić.
Troje umjetnika ističu i da ih je pored teme privukla činjenica jednostavnosti prijave na konkurs, i činjenica da je informacija o konkursu bila dostupna širokom krugu ljudi jer je bio objavljen na društvenim mrežama. Dodatno, za učešće ih je motivisala i činjenica da su im organizatori ostavili potpunu slobodu u izboru medija i koncepta za realizaciju, pojasnio je Radonjić.
Jolić je istakla slobodu u radu a što "ujedno znači da organizatori ovog projekta vjeruju u mlade umjetnike". Takođe, kaže ona, kroz ovu publikaciju data im je prilika za promociju i upoznavanje ostalih kolega iz Crne Gore.
Nešić kaže da je željela da bude dio nečega što doprinosi očuvanju i promociji naše lokalne kulture i istorije.
– Bila sam motivisana i idejom saradnje sa umjetnicima moje generacije koji dijele slična osjećanja prema gradu i njegovoj baštini. Učešće u ovakvom projektu ima višestruki značaj. Za mene lično, to je prilika da na kreativan način doprinesem očuvanju kulturnog identiteta naše zajednice. Istovremeno, ovakvi projekti umjetnicima omogućavaju da svoj rad povežu sa značajnim temama i učine ga dostupnim široj publici, što je dragocjeno i u kreativnom i u profesionalnom smislu - kaže Nešić.