Ponekad su upravo jednostavne svakodnevne navike, poput razgovora za stolom ili igre u prirodi, najjače gorivo za njihov mozak, pokazuje istraživanje sa Harvarda. U današnje vrijeme djeca su okružena ekranima – tabletima, telefonima, televizorima... Svi smo svjesni da previše gledanja u ekrane ima svoje posledice. Međutim, harvardski stručnjaci upozoravaju da nije dovoljno samo ograničiti vrijeme pred ekranom – važno je i zamijeniti ga kvalitetnim navikama koje podstiču razvoj mozga i emocionalno zdravlje djece.
Evo osam aktivnosti bez ekrana koje su istraživanja izdvojila kao posebno korisne za razvoj:
1. Zajednički obroci bez ekrana
Kada sjednete za sto bez telefona i televizora, otvara se prostor za razgovor– dijete uči nove riječi, izraze, ton glasa i neverbalnu komunikaciju. Ti trenuci povezivanja jačaju jezičke sposobnosti i emocionalnu povezanost u porodici.
2. Vrijeme u prirodi
Igranje u prirodi, šetnja, istraživanje – sve to stimuliše čula, pokreće kreativnost i podstiče rešavanje problema. Kretanje povećava dotok krvi u mozak i podstiče rast neuronskih veza.
3. Čitanje i pričanje priča
Zajedničko čitanje nije samo način da deca upoznaju nove riječi i ideje, već i prilika da razvijaju maštu i saosjećanje. Kroz priče djeca vježbaju razumijevanje, logiku i emocionalne reakcije.
4. Kreativna igra
Slagalice, drvene igračke, plastelin, građenje – sve to uključuje tijelo i mozak u interakciju. Takve aktivnosti pomažu u razvoju finih motoričkih sposobnosti, prostornog razmišljanja i planiranja.
5. Podsticanje razgovora i socijalne interakcije
Susreti sa prijateljima, razgovor sa vršnjacima i odraslima, zajedničke igre bez ekrana – to su situacije u kojima deca uče da izražavaju emocije, slušaju i razumiju druge.
6. Ograničavanje ekrana prije spavanja
Plavo svjetlo koje emituju ekrani smanjuje melatonin – hormon spavanja, što otežava uspavljivanje. Dobar san je ključan za konsolidaciju pamćenja i obnovu mozga.
7. Uvođenje perioda ili dana bez ekrana
Redovni "digitalni predasi" omogućavaju djeci da se vrate jednostavnim, kreativnim i fizičkim aktivnostima koje hrane njihov razvoj i koncentraciju.
8. Svjesna upotreba ekrana
Roditelji i staratelji treba da budu uzor. Isključivanje uređaja tokom zajedničkih aktivnosti, biranje edukativnog sadržaja i uvježbavanje svjesnog disanja ili kratkih mindfulness vježbi pomažu djeci da nauče kontrolu nad pažnjom i emocijama.
