
Osnovni sud u Podgorici presudio je da je kompanija "China Road and Bridge Corporation" (CRBC) dužna da plati oko 200.000 eura na ime naknade štete zbog uništavanja riba i drugih vodenih organizama u rijeci Tari tokom izgradnje prioritetne dionice autoputa Bar–Boljare.
Izvršna direktorica MANS-a i šefica stručnog tima Savjeta za borbu protiv korupcije na visokom nivou Vanja Ćalović Marković kazala je u izjavi za "Dan" da je uvjerena da je navedeni iznos samo djelić stvarnih troškova devastacije rijeke Tare, jer je riječ o samo jednom postupku koji je vođen pred sudom.
– Još za vrijeme prethodnog režima, koji je tvrdio da nema loših uticaja na rijeku Taru, pokrenuta su dva žalbena postupka (takozvana klejma) u vezi sa štetnim uticajima na rijeku Taru. Žao mi je što ni Ministarstvo kapitalnih investicija, a ni ministarstvo nadležno za zaštitu životne sredine ovom pitanju ne daju mnogo veći značaj, prije nego što kineska kompanija napusti Crnu Goru. Ugovor koji je potpisala prethodna vlast nema mnoge zaštitne klauzule i pitanje je šta će se desiti sa našim žalbenim postupcima kada CRBC završi autoput – navodi Ćalović Marković.
Ona smatra neophodnim da se što prije pokrenu svi raspoloživi mehanizmi, a ne da se oslanjamo samo na postupke bivše vlasti, za koju znamo koliko je štitila životnu sredinu u odnosu na profitne interese investitora.
– Tim prije, nova vlada treba da pokaže da ima potpuno drugačiji pristup, ali se to i dalje ne dešava – navela je Ćalović Marković.
Prema presudi koju potpisuje sudija Vesna Banjević, a po tužbi Sportskog ribolovnog društva "Tara i Morača", CRBC se obavezuje da plati naknadu štete po tri osnova.
– Naknada štete po osnovu uništavanja riba i drugih vodenih organizama, da tužiocu isplati iznos od 34.500 eura. Naknada stvarne i buduće štete zbog izgubljenog prinosa ili prirodnog prirasta riba za vremenski period od 27. aprila 2018. godine do 27. aprila 2024, da tužiocu isplati iznos od 60.750 eura – piše u presudi.
CRBC je dužan da plati i 87.600 eura radi naknade štete, stvarne i buduće, usled nemogućnosti izdavanja ribolovnih dozvola zbog uginuća riba i drugih vodenih organizama, za vremenski period od 27. aprila 2018. do 27. aprila 2024. godine.
Sud je izvršio uvid u nalaze inspekcije, iskaze svjedoka i foto i video-materijal, a sud je izašao i na lice mjesta 24. januara ove godine.
– Konstatovano je da iz obližnjeg tunela, koji se gradi za potrebe autoputa, izlaze cijevi koje služe za slivanje cementne vode i ostale prljavštine iz tunela, u tri manja bazena, koji se nalaze na samoj obali rijeke Tare, odakle se ta ista voda odliva u Taru, bez ikakvog prečišćavanja. Uz put prema mjestu Uvač, niz brdo se spušta cijev koja, po kazivanju tužilaca, služi za odvođenje otpadnih voda direktno u rijeku Taru, bez ikakvih prečišćavanja – navodi se u tekstu presude.
Коментари (1)
Оставите свој коментар