Oni tvrde da pritisci od strane učenika i njihovih roditelja, a nerijetko i od uprava škola, da se učenicima daju veće ocjene, koje oni svojim radom i zalaganjem nijesu zaslužili, pri kraju godine postaju sve jači i veći. Sindikat poziva nastavnike da budu složni i odlučni, da ne vrše pritiske јedni na druge zarad interesa roditelja i učenika i time ruše svoј i autoritet škole.
– Neobjektivno ocjenjivanje je u znatnoj mjeri doprinijelo da se kod djece i u javnosti počne urušavati dostojanstvo naše profesije. Mi nastavnici smo djelimično krivi za to – ističu iz Sindikata u otvorenom pismu nastavnicima.
Naglašavaјu da јe najstresniji dio nastavničkog posla uveliko u toku – ocjenjivanje i zaključivanje ocjena.
– Najveći dio nastavnika će reći da je baš ocjenjivanje učenika najteži dio našeg posla. Međutim, kada ne bi bilo pritisaka na nas, ocjenjivanje bi bilo mnogo lakše. Najgore je i najteže kada na nas pritisak vrše pojedine kolege koje hoće preko ocjene i uspjeha učenika da zadobiju određene poene i simpatije od strane pojedinih roditelja. Tu najčešće zaboravljamo djecu "običnih" roditelja, skromnih ljudi koji vjeruju u objektivnost našeg školskog sistema i koji očekuju da će njihovi nastavnici ocjenjivanje završiti korektno, tj. "ni po babu, ni po stričevima". Ali smo, nažalost, vrlo predusretljivi i ažurni da poguramo djecu "moćnih" ili agresivnih roditelja, koji hoće, pošto-poto, bolji uspjeh za svoju djecu, ne obazirući se na to da li su djeca zaslužila takav uspјeh ili ne. Po pravilu, takvi roditelji nas brzo zaborave, a gorak ukus ostaje među kolegama u školi – navode sindikalci.
Oni poručuјu da јe krajnje vrijeme da se nastavnici sami počnu štititi od pritisaka da daju nerealne ocjene i da štancuju nezaslužene uspjehe.
– Ako smo mi jedinstveni i složni, svaku ocjenu koja je data objektivno i korektno izvedena možemo odbraniti na sjednicama odjeljenskih vijeća. Za početak, ispoštujmo član 88 stav 2 Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju: "Odjeljensko vijeće sačinjavaju nastavnici, vaspitači i stručni saradnici koji učestvuju u izvođenju obrazovno-vaspitnog rada u odjeljenju". Direktori i pomoćnici direktora nijesu članovi odjeljenskih vijeća. Međutim, oni često prisustvuju sjednicama odjeljenskih vijeća i utiču na zaključivanje ocjena. Odjeljensko vijeće, po članu 90 Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju, između ostalog, utvrđuje zaključne ocjene na kraju klasifikacionih perioda, odlučuje o vaspitnim mjerama i obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom i statutom ustanove. Ali, odjeljensko vijeće nema pravo da preglasavanjem prepravlja ocjene koje su ispravno zaključene i izvedene. Ako treba, korisnije je da samim učenicima, u učionici, radi daljeg podsticaja, damo povoljniju ocjenu, nego da to radimo van učionice, preglasavanjem na odjeljenskom vijeću – ističu prosvјetari u otvorenom pismu kolegama.