Izvođač radova na dionici autoputa China Road and Bridge Corporation (CRBC) tvrdio je da su jaki vjetrovi na Moračici usporavali njihov rad planiranom dinamikom, dok su kontrolori radova "primorali" kineskog partnera da na tom mostu postavi jači tip zaštitne ograde od onog koji su namjeravali, a što podrazumijeva standard da može da zadrži teška teretna vozila, rečeno je "Danu" iz Akcije za socijalnu pravdu (ASP).
Tokom godina izgradnje, CRBC je u više navrata podnosio obavještenja inženjeru projekta, odnosno francusko-italijanskom konzorcijumu Ingerop Conseil & Ingenierie-Geodata Engineering S.p.A. Njih je Vlada plaćala da kontrolišu radove na prioritetnoj dionici.
Most Moračica je glavni objekat na prioritetnoj dionici autoputa Smokovac–Mateševo, koja je zvanično otvorena prošle sedmice.
Most je pod uticajem jakog vjetra sa pojavom leda i magle tokom zimskog perioda.
– Brzina vjetra preko 17 metara u sekundi može se okarakterisati kao izuzetno nepovoljno klimatsko stanje za izgradnju mosta Moračica. Navedena nepovoljnost zasniva se na međunarodnoj Boforovoj skali, gdje se brzina vjetra preko 17 metara u sekundi klasifikuje kao veoma jak vjetar (do 32 metra u sekundi), dok je brzina vjetra preko 32 metra u sekundi označena kao izuzetno jak vjetar – ukazivali su iz CRBC-a.
Кineska firma tražila je naknadu troškova zbog nemogućnosti rada i dodatna plaćanja, s čime se nije saglasio inženjer, koji je smatrao da ne postoji ugovorni osnov za takvo potraživanje, te da CRBC mora dokazati da su klimatski uslovi, stvarno nastali na gradilištu, bili izuzetno nepovoljni i da su stvarno doveli do kašnjenja završetka radova.
S tim u vezi, inženjer je ukazao i da je CRBC u svom programu radova definisao zbog vremenskih uslova 16 kalendarskih dana u 2015. godini kao rezervu, 46 kalendarskih dana u 2016, za 2017. godinu predviđena je rezerva od 48 kalendarskih dana, za 2018. godinu 48 kalendarskih dana, a za 2019. godinu još deset kalendarskih dana. (U maju te godine trebalo je da radovi budu završeni, ali su kasnili pune tri godine i dva mjeseca.)
Prema raspoloživim saznanjima ASP-a, CRBC je kasnije povukao većinu potraživanja podnijetih zbog nemogućnosti za rad usled jakog vjetra. Кada je riječ o tipu zaštitne ograde na mostu Moračica, inženjer je smatrao da ugovor izričito predviđa obavezu izvođača (CRBC) da u stalne radove uvrsti zaštitne ograde sa nivoom zadržavanja H4b na ogromnom mostu, kao što je most Moračica.
– Inicijalni predlog izvođača je da se zaštitne ograde ispituju samo na autobusima. Na mostu Moračica zaštitna ograda mora imati sposobnost zadržavanja teških teretnih vozila – ukazivao je inženjer projekta.
Кako je inženjer naglašavao, Moračica sa karakteristikama (ali ne ograničavajući se na njih) kao što su visina, dužina, izloženost nepovoljnim vremenskim uslovima, objekti koji prolaze ispod ovog mosta (državni put – M2, elektroenergetski sistem itd.) nesumnjivo predstavlja konstrukciju uz posebnu osjetljivost trećih strana i objekat od značaja koji zahtijeva nivo zaštite (zadržavanja) H4b. Zbog ove situacije kineska strana je potraživala preko 400 hiljada eura dodatnog troška.
Nije poznato da li je ovo potraživanje i dalje aktivno ili je zatvoreno. ASP je prošle sedmice saopštila da je kineski izvođač radova izmijenio konstrukciju mosta Moračica u odnosu na rješenja predložena idejnim projektom, tako što je tražio da jedan stub izmjesti iz korita rijeke i poveća raspon mosta sa 175 na 190 metara, što je više mjeseci bio predmet sporenja sa Vladom i Кinezi ga smatraju jednim od bitnih razloga za ukupno kašnjenje čitavog posla prioritetne dionice.