Dok su neke inspekcije nastavile da koriste vozila koja su koristili u Upravi, dio inspekcija je parkirao vozila 1. oktobra, pa inspektori koriste vozni park institucija kojima pripadaju ili koriste lične automobile, uz obezbijeđeno gorivo.
Analiza Instituta Alternativa (IA) o broju vozila kojima raspolažu inspekcije koje su iz Uprave za inspekcijske poslove (UIP) prešle u ministarstva, pokazala je da od 97 popisanih vozila UIP-a, inspektori trenutno koriste samo njih 34, dok za šest vozila turističke inspekcije nisu dobili pojašnjenje. Sopstvena vozila ima svega osam inspekcija. Na raspolaganju sedam inspekcijskih službi je isključivo vozni park institucija u okviru kojih djeluju, dok inspektori pet inspekcija koriste lične automobile i/ili kartice za gorivo obezbijeđene od strane ministarstava. U odnosu na broj vozila koje su imale pri UIP-u, samo prosvjetna i inspekcija šumarstva, lovstva i zaštite bilja sada imaju za po jedno veći broj vozila, pa ukupan broj vozila koje koristi ovih osam inspekcija iznosi 36. Većina inspekcijskih službi ima umanjen broj prevoznih sredstava u odnosu na vozni park kojim su raspolagale u okviru Uprave.
Da je prelazak inspekcija u ministarstva bio nepripremljen, evidentno je bilo u prvim danima, odnosno nedjeljama od ukidanja UIP-a, kada određeni broj inspektora nije imao ni radno mjesto, pečate, a dva mjeseca je bio nefunkcionalan Jedinstveni informacioni inspekcijski sistem. Da situacija u potpunosti nije regulisana ni skoro četiri mjeseca kasnije, najbolje pokazuje stanje po pitanju službenih vozila koja inspektori imaju, odnosno nemaju, a neujednačena je i praksa u slučajevima korišćenja privatnih automobila inspektora koja se, zavisno od institucije do institucije, koriste sa ili bez pisane saglasnosti poslodavca, onda kada služba nema svoja vozila, ali i kada ih ima. Broj vozila kojima su inspekcije ranije raspolagale umanjen je i za prevozna sredstva koja je UIP uzimala na lizing, odnosno u mjesečni zakup, a koja su uoči njenog rasformiranja vraćena davaocu lizinga, dok su inspekcijske službe uskraćene i za vozila koja su imala pri UIP-u, koja još uvijek nijesu raspoređena.
Vlada je 26. septembra, nekoliko dana uoči zvaničnog ukidanja UIP-a, zadužila Upravu za državnu imovinu da do 15. oktobra 2024. godine popiše svu imovinu UIP-a i zaključkom precizirala da do raspodjele, državni službenici i namještenici nastavljaju da koriste pokretnu i nepokretnu imovinu. Ipak, inspekcije su različito postupile po ovom zaključku, budući da su neke nastavile da koriste vozila iz UIP-a, a druge čekaju na konačnu raspodjelu.
Iz Uprave su, na naša pitanja, kazali da je nekadašnja Uprava za inspekcijske poslove raspolagala sa 97 vozila. Iz Uprave za državnu imovinu su saopštili da su, shodno instrukcijama Generalnog sekretarijata Vlade, dostavili informaciju resornom ministarstvu u vezi sa raspodjelom službenih vozila ministarstvima i zavodima, koji su im se obratili zahtjevima za ustupanje vozila za potrebe inspektora. Prema dobijenim informacijama, očekuje se da će informacija o vozilima bivše Uprave biti na Vladi ove nedjelje.
Prema podacima koji su nam dostavljeni, sopstvena vozila nemaju inspekcije za informaciono društvo (pri Ministarstvu javne uprave), za stanovanje (pri Ministarstvu prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine), metrološka (pri Zavodu za metrologiju), za zaštitu kulturnih dobara, kulturnu baštinu i arhivsku djelatnost (pri Ministarstvu kulture i medija), za javne nabavke i za igre na sreću (pri Ministarstvu finansija), geološka, rudarska i inspekcija za ugljovodonike (pri Ministarstvu rudarstva), zdravstveno-sanitarna (pri Ministarstvu zdravlja) i inspekcija za vode (pri Upravi za vode).
Kakvo je stanje po pitanju službenih vozila u tržišnoj, inspekciji za elektronske komunikacije i poštansku djelatnost, termoenergetskoj i elektroenergetskoj inspekciji nije poznato, pošto ministarstva ekonomskog razvoja i energetike nijesu odgovorila na naše upite poslate 3. januara.