
Predloženim izmjenama zakona koje je inicirala grupa poslanika aktuelne vlasti, o čemu smo nedavno pisali, prevdiđeno je da se smijene svi direktori i pomoćnici i imenuju novi školski odbori. Dosad je direktora škole imenovao ministar prosvjete na predlog tročlane komisije, a osim pomenutog propisa u proceduri su izmjene Zakona o osnovnom obrzovanju kojim je predloženo da se učenicima omoguće besplatni udzbenici.
Predlog izmjena zakona o izmjenama i dopunama Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju podnijeli su poslanici Slaven Radunović (DF), Vladimir Martinović (Demokrate), Dragan Ivanović (SNP), Branka Bošnjak (DF) i Miloš Konatar (URA).
– Našli smo se u prilično neobičnoj situaciji. Predlog izmjena obrazovnih zakona predlažu političke partije, bez javne rasprave i našeg učešća kao socijalnog partnera, kao što bi bio red da izmjene predlaže ministarstvo. Aktuelni predlog političara ocijenili smo kao polovično rješenje. U ranijem periodu je sindikat insistirao na depolitizaciji sastava školskih odbora i izbora direktora, ali tadašnje ministarstvo nije imalo sluha za naše predloge. Mi u Sindikatu smatramo da se mora uvesti princip da nastavničko vijeće daje mišljenje za kandidate za izbor direktora i obezbijediti veća zastupljenost kolektiva u školskim i upravnim odborima preko povećanja broja predstavnika prosvjetnih radnika u toj ustanovi. Takođe, smatramo da direktore moraju birati školski odbori, a ministar da ih imenuje. Na ovaj način bi se obezbijedila trostepena transparentnost čitavog procesa i ovo je suština našeg predloga Skupštini. U trenutku kada političke partije predlažu izmjene zakona razumijemo da su one vođene svojim političkim interesima i to je legitimno, a mi ćemo se kao sindikat uključiti kao zainteresovana strana i tražićemo da prisustvujemo skupštinskom Odboru za obrazovanje, gdje ćemo obrazložiti svoje predloge. Kada ministarstvo pokrene procedure za izmjenu zakona, sindikat će se u punom obimu uključiti u taj proces – istakao je Savović.
On kaže da se u javnosti stvorila zabuna oko programa i planova, jer su predmetni programi strateški dokumenti koji predmete u svim segmentima tretirtaju cjelovito sadržajno, pedagoški i sveobuhvatno.
– Programi cjelovito i duboko zahvataju svaki predmet, iz predmetnih programa za svaki razred se izvlače planovi bazirani na ishode učenja i aktivnosti učenika i treba da korenspodiraju sa ciljevima i normama propisanim u programima. Dakle, promjena programa je sasvim drugačiji proces koji ima posebnu metodologiju rada, a Nacionalni savjet za obrazovanje je tijelo koje usvaja te izmjene programa. Sindikat prosvjete insistira na izmjenama predmetnih planova u dijelu forme i sadržaja ishoda učenja i aktivnosti učenika. Smatramo da ishode učenja treba promijeniti kao cilj rada u učionici i vratiti standarde znanja kojim bi kroz drugačije, raznovrsnije aktivnosti učenika pospješili bolji rad nastavnika u učionici. Prosto rečeno, standardi znanja omogućavaju nastavnicima jednostavniji pristup sadržaju nastave i učeničkog postignuća – navodi Savović.