
Nastavnici i predstavnici Prosvjetne zajednice ističu da novog ministra prosvjete Miomira Vojinovića čekaju brojni neriješni problemi u školama, zahtjevi učitelja, praksa partijskog zapošljavanja, loše opremljene obrazovne ustanove i zastareli planovi i programi.
Nastavnici za "Dan" ističu da je potrebno uraditi reviziju imenovanja direktora škola i svih zaposlenih u ministarstvu i zavodima za školstvo i udzbenike.
Poručuju da će zbog nagomilanih problema novi ministar Vojinović imati posla kao u rudniku.
Olivera Leković iz Prosvjetne zajednice ističe za "Dan" da ono što već uočavaju kao problem koji je moguća kočnica za realizovanje brojnih promjena u školstvu jeste nedovoljan broj škola i vrtića u centralnom dijelu Crne Gore i na Primorju.
– Imamo neadekvatnu opremljenost škola, partijsko zapošljavanje, nemotivisanost nastavnika i njihov loš status, neusklađen rad Univerziteta i škola, što je dovelo do deficita određenih nastavnih profila. Na samom početku, ministar bi trebalo da zatraži rezultate istraživanja "Analiza obrazovnog sistema", koje su sproveli Ministarstvo prosvjete i Unicef još u januaru 2020, ali rezultati i zaključci do sada nisu objavljeni. Ukoliko se utvrdi da su rezultati valjani i primjenjivi, na osnovu njih i u saradnji sa nastavnicima praktičarima i u organizacijama koje ih predstavljaju, krenuti u reforme, osmisliti strategije – ističe Leković.
Leković kaže da će ponovo incirati da se prosvjetnim radnicima obezbijedi nakanda za prevoz kako ne bi trošili mjesečno 150 eura za dolazak na posao, ali i da im se uvećaju koeficijenti zarada.
– Nadamo se da nova postavka Ministarstva prosvjete na čelu sa Miomirom Vojinovićem neće nastaviti sa ovom praksom, da će imati sluha za probleme nastavnika, da će uvažavati rad i mišljenje nastavnika iz učionice. Novih razrješenja se ne plašimo, naprotiv nadamo im se. Naravno, ne želimo da to bude odlika bilo čijeg revanšizma već da se provjere sva radna mjesta, naročito mjesta novopostavljenih direktora obrazovnih ustanova, ali i svih zaposlenih u zavodima i samom resornom ministarstvu. Svjesni smo da ove krovne institucije u obrazovanju broje veliki broj zaposlenih, a ne vidimo njihovu efektivnost u radu. Decenijama doživljavamo da se u školama i vrtićima sa velikim brojem učenika smanjuje broj stručnih saradnika, vaspitača, asistenata i osoblja, a povećava broj zaposlenih u drugim institucijama obrazovanja u kojima nije zastupljen neposredni rad sa učenikom. Ne bismo voljeli da se nastavi sa praksom partijskih imenovanja, zahtijevamo da se prekine sa tom praksom naročito u resoru prosvjete – kaže Leković.
Nastavnik istorije i geografije Slobodan Savović za "Dan" navodi da, ako je nova garnitura u ministarstvu ozbiljna, stručna i svjesna svog zadatka i odgovornosti, mora odmah da prekine "ovaj suicid obrazovnog sistema i da krene u analizu obrazovnog sistema".
– Prethodnih trideset godina crnogorsko društvo je permanentno vršilo suicid, kroz eutanaziju svog obrazovnog sistema. I niti jedno ministarstvo prosvjete se ne može izuzeti od ove moje konstatacije. Pogledajte svaku generaciju đaka koju smo vaspitavali i obrazovali za ovih trideset godina. Svaka od tih generacija i dalje baštini iste priče i vrijednosti banalnog i površnog crnogorskog politikantskog društva. Žalosna je istina da nijednu generaciju nijesmo uspjeli da otmemo polusvijetu profesionalnih Crnogoraca i Srba. Krajnji je trenutak da se nešto valjano učini u obrazovnom sistemu i da na taj način spasavamo nove naraštaje iz gliba u koji smo kao društvo duboko potonuli. U protivnom rijeka mladih ljudi koji bježe iz Crne Gore biće sve šira, a mi ćemo biti društvo umornih mitomana i kleptokrata, do crnog ispod nokata. Pri tome ministar Vojinović ne smije smetnuti s uma najvažniju činjenicu, a to je da je obrazovanje vrlo konzervativan sistem koji ne trpi nagle promjene. Ovo su samo neka od gorućih pitanja uništenog obrazovnog sistema. Ministre Vojinoviću, dobro došli u rudnik. Uzimam sebi slobodu da ga podsjetim na slučajeve bivših ministara Damira Šehovića i Vesne Bratić. Ogromne štete su nanijeli sistemu. Šehović smanjenjem vremena boravka djece u školama i ukidanjem časova istorije i geografije i građanskog, a Bratić masovnom smjenom direktora i teškim populizmom u svojim odlukama – ističe Savović.
On kaže da je zadatak Vojinovića da pokuša da uspostavi trasu ozdravljenja kroz analizu sistema.
– Kao profesor istorije i geografije sa tridestogodišnjim iskustvom slobodan sam da ukažem da je depolitizacija sistema urgentna stvar. Ugled i autoritet prosvjetnih radnika ne mogu se povratiti dok god nas političke partije posmatraju kao svoja glasačka stada. Izmjenama Zakona o radu i Opšteg zakona o vaspitanju i obrazovanju moraju se vratiti kriterijumi za zapošljavanje. Mora se izbor direktora trostepenim postupkom vratiti školama, a da ministrova uloga bude imenovanje direktora. Jedino na ovaj način počinje bitka za depolitizaciju obrazovnog sistema. Dužina trajanja nastave u školama mora se povećati. Nažalost, vidimo da su nam sada đaci više na ulici, prepušteni sami sebi bez nekog roditeljskog nadzora jer roditelji praktično moraju da rade čitav dan. U ovom dijelu se moraju uvesti i takozvane klizne norme za nastavnike i u drugom i trećem ciklusu kao i za srednje škole. Svi dosadašnji ministri su pogrešno svodili rad nastavnika sa učenicima samo kroz časovnu organizaciju. Na taj način škole su postale kaznionice – rekao je Savović.
Коментари (0)
Оставите свој коментар