
Državno preduzeće Održavanje željezničkih voznih sredstava (OŽVS) dobilo je mišljenje sa rezervom na finansijske iskaze u 2020. godini od nezavisnog revizora. Mišljenje sa rezervom dato je iz više razloga, a jedan je taj što je društvo na kraju 2020. godine iskazalo knjigovodstvenu vrijednost nekretnina, postrojenja i opreme u iznosu od 16,5 miliona, u okviru kojih je iskazalo nekretnine, zemljište u iznosu od 11,4 miliona i građevinske objekte 3,84 miliona.
– Na osnovu dokumentacije koja nam je prezentovana nismo bili u mogućnosti da u materijalno značajnom iznosu usaglasimo registar osnovnih sredstava društva sa vlasničkim listovima, odnosno podacima iz katastarske evidencije Uprave za nekretnine o upisanom pravu svojine na određenim nekretninama. Za imovinu koju društvo koristi u kontinuitetu za obavljanje osnovne djelatnosti, a za koju nema upisano odgovarajuće vlasništvo, društvo nije izvršilo nikakva rezervisanja za moguće štete ili gubitke – piše u izvještaju nezavisnog revizora "Računovodstvo i revizija".
Poslednja nezavisna procjena vrijednosti imovine izvršena je 2010. godine za potrebe osnivanja društva u postupku restrukturiranja putem odvajanja od akcionarskog društva Željezničkog prevoza.
Revizori su skrenuli pažnju da je OŽVS na kraju 2020. godine iskazalo tekuće obaveze u visini od 3,4 miliona eura, što je više od tekuće imovine za iznos od 1,4 miliona eura.
– Pored toga, za 2020. godinu društvo je ostvarilo neto gubitak od 652.797 eura i iskazalo je akumulirani gubitak od 5,93 miliona na kraju 2020. godine. Uzimajući u obzir navedeno, rukovodstvo je svjesno da u ovom trenutku postoje neizvjesnosti oko sposobnosti društva da iz vlastitih izvora ostvari svoje potrebe za finansiranjem. Ove činjenice ukazuju na postojanje materijalno značajnih neizvjesnosti koje mogu da izazovu sumnju u pogledu mogućnosti društva da posluje u skladu sa načelom stalnosti poslovanja – naveo je revizor.
Za otklanjanje navedenih neizvjesnosti pri primjeni načela stalnosti poslovanja, rukovodstvo je uzelo u obzir sledeće: Uz podršku države, kao većinskog vlasnika, društvo je uključeno u "Projekat saniranja i unapređenja željeznice Crne Gore", koji se finansira iz donacija Evropske unije i kredita evropskih finansijskih institucija kroz Investicioni okvir za Zapadni Balkan (Western Balkans Investment Framework – WBIF), za koji je država obezbijedila neophodne garancije.
– U planu je da se društvu u okviru ovog projekta opredijele sredstva za investiciona ulaganja u iznos od oko šest miliona eura u periodu od 2021. do 2023. godine. Dalje, društvo je u svojim planovima predvidjelo da će u narednoj godini ostvariti bolje rezultate kroz proces unapređenja poslovnih aktivnosti i jačanja tržišne konkurentnosti. Naše mišljenje sa rezervom nije modifikovano u pogledu ovog pitanja – kazali su revizori.