Spajić i Orban / VLADA
11/08/2025 u 18:09 h
Svetlana ĆetkovićSvetlana Ćetković
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
Slušaj vijest
StoryEditor

I Mađarima bez tendera povjeravamo kapitalne projekte

Vlada je objavila Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o saradnji u oblasti razvoja infrastukture između Crne Gore i Mađarske, koji su nedavno u Budimpešti potpisali premijeri Milojko Spajić i Viktor Orban. U fokusu sporazuma su izgradnja auto-puta i modernizacija željeznice.

S obzirom da se sporazumom, kao što je navedeno u tekstu predloga zakona, saradnja u oblasti infrastrukture ne uslovljava tenderima, i ovaj sporazum nagovještava žustru skupštinsku raspravu kad dođe pred poslanike, kao što je to bilo i u slučaju sporazuma sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima.

Vlada će na osnovu ovog sporazuma za potrebe Projekta razvoja željeznice uključiti mađarsko privredno društvo, na osnovu spiska sa potencijalnim investitorima i izvođačima iz Mađarske koji mogu ispuniti sve zahtjeve projekta, koji dostavlja mađarska vlada.

– Vlada Crne Gore bira glavnog izvođača i operatera Projekta razvoja željeznice bez sprovođenja postupka javne nabavke, odnosno javnog tendera, ako je to predviđeno odgovarajućim propisima Crne Gore, odnosno ako je u skladu sa nacionalnim zakonodavstvom – navodi se u predlogu zakona o potvrđivanju sporazuma.

Kako se dalje navodi, Vlada će sklopiti strateški sporazum o saradnji sa mađarskom firmom kao glavnim izvođačem i kvalifikovati Projekat razvoja željeznice kao investiciju od velikog značaja za nacionalnu ekonomiju.

Kako je precizirano, Crna Gora će sprovesti sve neophodne zakonodavne mjere koje su potrebne za uspješnu realizaciju ovog projekta.

Crna Gora uz podršku Mađarske do boljih puteva, moderne željeznice i unapređenja administracije

Dokumentom se predviđa da mađarska vlada razmotri mogućnosti finansiranja tog projekta, a eventualno učešće Mađarske u finansiranju modernizacije željeznice biti definisano u posebnom finansijskom sporazumu.

Sporazumom se predviđa ista procedura i u slučaju saradnje u izgradnji nastavka izgradnje auto-puta. Dakle, crnogorska vlada će na predlog Budimpešte izabrati glavnog izvođača i operatera kojem će biti dodijeljen Projekat razvoja auto-puta, bez sprovođenja postupka javne nabavke, odnosno javnog tendera.

S obzirom na uklanjanje tendera iz procesa izbora izvršioca projekata, nije jasno kako će se obezbijediti sprovođenje odredaba sporazuma u skladu sa zakonodavstvom Evropske unije, odnosno kako sporazum "neće uticati na obaveze Mađarske kao članice Evropske unije, niti na obaveze Vlade Crne Gore koje proističu iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Crne Gore i Evropskih zajednica", kao i da "isti mora biti u skladu sa navedenim obavezama".

Takođe, kako je predviđeno, Sporazum o saradnji u oblasti razvoja infrastrukture između Crne Gore i Mađarske neće uticati na prava i obaveze strana iz ranijih bilateralnih ili multilateralnih ugovora sa trećim državama ili međunarodnim organizacijama.

Sporazum na snazi pet godina, ili sporazumni raskid

Sporazum u oblasti razvoja infrastrukture ostaje na snazi pet godina godina, osim, kako se navodi u dokumentu predloga zakona, ako se Crna Gora i Mađarska ne dogovore o raskidu sporazuma i o tome razmijene obavještenja.

U tom slučaju raskid stupa na snagu šest mjeseci od prijema obavještenja.

Kako je precizirano u dokumentu objavljenom na sajtu Vlade, raskid sporazuma neće uticati na sprovođenje već započetih obaveza, projekata, radnih programa, ugovora i sporazuma.

– Odredbe ili bilo koji djelovi ovog sporazuma mogu biti izmijenjeni pisanim sporazumom između strana, na osnovu međusobnog pristanka – navodi se u predlogu zakona.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
06. decembar 2025 04:15