
Ministarstvo odbrane, kojim je tokom 2023. godine, tačnije do 31. oktobra rukovodio Filip Adžić (URA), kada je na poziciju ministra došao Dragan Krapović (Demokrate), dobilo je od vrhovne revizije 23 preporuke koje se odnose na imovinu, izvršenje budžeta, nabavke, ljudske resurse, unutrašnje kontrole, unutrašnju reviziju, sudske sporove, blagajničko poslovanje... Osim MO, po dvije sistemske preporuke su dobili Vlada i Ministarstvo finansija.
Revizijom pravilnosti poslovanja DRI je utvrdila neusklađenosti u odnosu na sedam zakona – Zakon o državnoj imovini, Zakon o zaradama zaposlenih u javnom sektoru, Zakon o porezu na dohodak fizičkih lica, Zakon o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje, Zakon o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru, Zakon o vojsci i Zakon o PIO.
Revizijom je utvrđeno, da je MO nakon sprovedenih 38 postupaka nabavki, na koje se ne primjenjuje Zakon o javnim nabavkama, zaključilo ugovore vrijedne 35,5 miliona eura bez PDV-a.
– Od ovog iznosa 33,5 miliona odnosi se na šest ugovora zaključenih na osnovu sporazuma koje su državni organi Crne Gore zaključili sa državnim organima država članica EU ili treće države (Gov to Gov sporazumi). U cilju osiguranja optimalne vrijednosti za novac kod posebnih javnih nabavki u oblasti odbrane i bezbjednosti (posebnih bezbjednosnih nabavki), MO je sprovodilo niz aktivnosti kao što su: slanje poziva za dostavljanje ponuda na više adresa, tržišna istraživanja, posjete sajmovima vojne i/ili bezbjednosno osjetljive opreme, zaključivanje sporazuma o saradnji sa partnerskim zemljama i posebnih ugovora o nabavkama vojne i/ili bezbjednosno osjetljive opreme na temelju datih sporazuma. Međutim, nabavke na koje se ne primjenjuje Zakon o javnim nabavkama (osim u dva slučaja) realizovane su na osnovu prispjele jedne ponude. Navedena praksa nosi rizike i izazove kojima je potrebno pažljivo upravljati kako bi se osigurala efikasnost postupaka nabavki – navedeno je u izvještaju koji potpisuje član Senata Branislav Radulović.
Posebne nabavke su dakle sprovedene bez konkurencije, s obzirom na to da je MO imalo samo po jednog ponuđača. Osim što kod posebnih nabavki nije bilo konurencije, kako je utvrdila DRI, nije bilo ni plana posebnih javnih nabavki po međunarodnim sporazumima u 2023. godini.
DRI je utvrdila da je posebnim nabavkama na osnovu zaključenih sporazuma izvršena nabavka balističke opreme, minobacačkih sistema 120 mm, dinamičkih simulatora za JLTV vozila, bespilotnih vazdušnih istema BELIN, usluga petogodišnjeg pregleda i kontrole helikoptera Bell 412 EP i borbene odjeće za pripadnike VCG.
Takođe, DRI je utvrdila da je prilikom nabavke minobacačkih sistema 120 mm u vrijednosti od 19.844.430 eura bez PDV-a došlodo kašnjenja sa uplatom ugovorenog avansa što je, između ostalog, uticalo da će se dobiti manja vrijednost za ugovorenu cijenu. Odnosno, kako je MO informisalo državnog revizora, u roku je priprema izmjene sporazuma.
– Predstavnici Vlade Izraela su uputili pismo MO da je došlo do porasta cijena na tržištu, na osnovu čega će u narednom periodu (nakon konsultacija sa MF) biti pripremljen amandman na sporazum, koji neće podrazumijevati promjenu cijene, već smanjenje količina i promjenu rokova. Na isto je uticalo i kašnjenje uplate avansa, a usljed dobijanja prethodne saglasnosti zaštitnice imovinsko-pravnih interesa, kojem je prethodilo prikupljanje neophodnih dozvola i potvrda. Nakon dobijanja saglasnosti, izvršeno je plaćanje avansnog iznosa – piše u izvještaju.
Revizijom je utvrđeno da MO nije izvršilo procjenu vrijednosti pokretne imovine i dijela nepokretne imovine, zatim da evidencija imovine koju vodi MO ne sadrži brojne podatke shodno pravilniku o razvrstavanju materijalne i nematerijalne imovine. Takođe, MO nije obezbijedilo da evidencija pokretne imovine koju vodi sadrži sve podatke o svim pokretnim stvarima koje koristi. Revizijom je utvrđeno i da MO nije donijelo interne procedure o evidenciji pokretne imovine u Ministarstvu i Vojsci.
– Starješina Ministarstva odbrane nije, do 1. decembra 2022. godine, utvrdio broj prevoznih sredstava neophodnih za nesmetan rad za 2023. godinu, što nije u skladu sa članom 4a Uredbe o načinu korišćenja prevoznih sredstava u svojini Crne Gore – navedeno je u izvještaju.
Коментари (0)
Оставите свој коментар