
Analiza koju je uradio Centar za građansko obrazovanje (CGO) je pokazala da su u Crnoj Gori, prema rezultatima PISA studije, postignuća najboljih učenika iz matematike šest puta manja, iz čitalačke pismenosti 11 i nauke 23 puta od prosjeka u razvijenim državama svijeta (OECD). Iz CGO ističu da imamo skupo, a loše rangirano obrazovanje. Upozoravaju da imamo pravu inflaciju priznanja "Luča" od školske 2016. do 2017. godine.
– U velikom broju škola prosječna ocjena učenika je iznad četiri, a broj diploma "Luča" ide i do 50. U nekim opštinama na sjeveru broj Luča ide i do 50 odsto od ukupnog broja maturanata ili polumaturanata. Od školske 2016. do 2017. godine broj lučonoša u osnovnim školama iznosi 4.037 ili 14,3 odsto ukupnog broja učenika devetog razreda, dok među maturantima taj broj iznosi 3.762, odnosno čak 15 odsto. O kvalitetu "Luča" najbolje govori podataka da u 2018. godini 88 odsto lučonoša nije položila prijemni ispit na Medicinskom fakultetu. Inflacija diploma "Luča" je u suprotnosti sa rezultatima Pisa testiranja. Crna Gora je među najgore kategorisnaim zemljama i ima ispod 450 bodova. Rezlutati test iranja pokazuju da samo 1,8 odsto učenika dostiže najviše nivou iz matematičke pismenosti, u čitalačkoj njih 0,8, a u naučnoj 0,3. To pokazuje da su postignuća naših najboljih učenika šest puta manja iz matematike od prosjeka u državama OECD, iz čitalačke pismenosti 11 puta, a iz nuke 23 puta. Budzet za 2022. godinu Ministarstva prosvjete, nauke, kulture i sporta, Zavoda za školstvo, Ispitnog centra i Centra za stručno obrazovanje iznosi oko 234.000.000 eura. Univerzitet Crne Gore dobija nešto više od 25,5 miliona eura – ističu iz CGO.
Nastavnik geografije i istorije u OŠ "Pavle Rovinski" Slobodan Savović ističe da su planovi i dalje preobimni i koncipirani na staromodan način. On ističe da nam je neophodna nova strategija razvoja obrazovanja.
– To znači da se i dalje forsira reprodukcija gradiva, tj. puko provjeravanje stečenog znanja. Nastavnici i profesori su pretvoreni u administrativne radnike koji, umjesto da predaju, samo unose podatke. Od učenika se traži da skladišti znanje. Uzrok je nedostatak nove strategije obrazovanja i prelazak na standarde znanja kao zbir upotrebnih vještina učenika. Nije više dobro da učenici znaju, nego da upotrebljavaju stečeno znanje To znači da kao u filmu "Ne Gledaj gore", zemlju uništavaju neznalice sa znanjem iz mobilnih telefona. Tako i kod nas Crnu Goru uništavaju glasne neznalice koje već godinama vode obrazovanje. Već smo u košmarnom stanju. Svi sa fakultetima, a nema ko da nas liječi, uči, popravlja cipele. "Luče" se ne jedu – poručuje Savović.
Nedavno je Vlada objavila izvještaj u kojem se navodi da obrazoavnje u Crnoj Gori nije na potrebnom nivou i da petanestogodišnjaci po znanju zaostaju za vršnjacima iz država Evropske unije.