
Brzopotezno osvajanje Avganistana, koje su talibani izveli nakon povlačenja međunarodnih trupa iz te zemlje, pobudilo je panični strah od ponovnog uspostavljanja režima zasnovanog na rigidnim šerijatskim zakonima, posebno zbog načina na koji se odnosi prema ženama.
Šerijat na arapskom znači "put" i ne odnosi se na skup zakona već na široko rasprostranjene moralne principe izvedene iz Kurana i izreka (hadisa) proroka Muhameda.
Šerijat djeluje kao kodeks života kojeg bi svi muslimani trebalo da se pridržavaju, uključujući molitve, post i priloge za siromašne.
Suprotno uvreženom mišljenju, šerijat nije knjiga pravila niti skup propisa o kojima se odlučuje na sudu.
Prethodni talibanski režim u Avganistanu slijedio je ekstremnu verziju šerijata koja je, u njihovom tumačenju, podrazumijevala i kazne poput javnog bičevanja, kamenovanja, pa i pogubljenja, kao i zabranu muzike, televizije i video-zapisa.
Gdje se praktikuje
Šerijat se primjenjuje u različitom stepenu i sa velikom raznolikošću u praksi – kako kod pojedinih muslimana, tako i u pretežno muslimanskim zemljama kao što su Saudijska Arabija, Katar i Iran.
Prema šerijatskom pravu, zločini se dijele u tri kategorije: "tazir" su najblaži prekršaji i o njima odlučuje sudija. Zločini u vezi sa "kisasom" podrazumijevaju odmazdu jednaku onoj koju je doživjela žrtva.
"Hududi" su najteži prestupi koji se smatraju zločinima protiv Boga.
"Tazir" krivična djela uključuju krađu među rođacima, neuspješnu pljačku, kao i lažno svjedočenje i pozajmljivanje novca.
"Kisas" je islamski izraz koji se tumači kao "oko za oko". U slučaju ubistva, "kisas" daje pravo da se oduzme život ubici nakon osuđujuće presude, ako sud to odobri.
Preljuba, "nezakonit seks", konzumiranje alkohola, krađa i pljačka potpadaju pod "hudud", što znači da se počinioci mogu bičevati, kamenovati, mogu im se amputirati djelovi tijela, prognati ili pogubiti.
Iako su talibani posle preuzimanja Kabula najavili da su posvećeni poštovanju prava žena prema šerijatskom sistemu i da će one raditi rame uz rame sa muškarcima u okviru islamskih zakona, nije još uvijek jasno da li će se to primijeniti u praksi.
- Uvjeravamo međunarodnu zajednicu da neće biti diskriminacije. Žene će raditi rame uz rame s nama. Dozvolićemo ženama da rade i studiraju u našim islamskim okvirima. Biće veoma aktivne u našem društvu, u našim okvirima- istakao je portparol talibana Zabihulah Mudzahid.
Represija nad ženama u Avganistanu
Pod vladavinom talibana devedesetih godina prošlog veka, žene su praktično stavljene u kućni pritvor i nije im bilo dozvoljeno da rade ili da se obrazuju.
Svaka ženska osoba starija od osam godina morala je da nosi burku, a kuću je mogla da napusti samo u pratnji muškog srodnika.
Ženama nije bilo dozvoljeno da nose cipele sa visokim potpeticama, jer "nijedan muškarac ne bi smio da čuje ženske korake".
Stranac ne bi trebalo da čuje "ženski glas kako glasno govori u javnosti".
Nije bilo dozvoljeno fotografisanje, snimanje ili prikazivanje slika žena u novinama, knjigama, prodavnicama ili kući.
Ženama nije bilo dozvoljeno da se pojavljuju na balkonima. Riječ "žene" morala je da se ukloni iz bilo kog imena mjesta.
Tokom prethodne vladavine talibana, žene koje su prekršile ova pravila podvrgavane su javnom bičevanju, kamenovanju, a u nekim slučajevima su i javno pogubljene.
Dobijale su batine ako bi jele sladoled ili ako bi im se vidio otkriven bilo koji dio tijela, a uskraćivana im je i zdravstvena njega.
Radikalne interpretacije Kurana
Da je nasilje nad ženama dozvoljeno najčešće je traženo i tumačeno stihovima (surama) iz Kurana.
Tako je jedan od najkontroverznijih sura 4:34 za koji mnoge aktivistkinje za ženska prava nazivaju i "DNK patrijarhata".
- Muževi bi se trebalo u potpunosti brinuti o svojim ženama, uz blagodati koje je Bog dao nekima više od drugih i s onim što troše od vlastitog novca. Pravedne žene su pobožne i čuvaju ono što bi Bog htio da čuvaju u odsustvu muževa. Ako se bojite neposlušnosti svojih supruga, prvo ih opomenite (na Božji nauk), zatim ih ignorišite kad legnete u krevet i na kraju ih udarite- piše u Kuranu.
Bez obzira na novije i "modernije" prevode, radikalne interpretacije ovog i drugih stihova iz Kurana učinile su mnoge žene potlačenim.
Reklamni panoi na kojima su žene po ulasku talibana u Kabul prekrečeli su sami vlasnici, a one koji su ostali talibani su prefarbali crnom bojom.
Zbog sjećanja na surovu vladavinu i odnos talibana prema ženama ne čude svježe slike sa kabulskog aerodroma gdje majke preko zida predaju svoju žensku djecu u nepoznate ruke ne bi li ih izbavile.