Darja Bajagić / -FOTO: MSUCG
22/04/2024 u 13:13 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Darja Bajagić: Sagledavanje i istraživanje lične u okviru globalne istorije

Nadam se da će ova izložba i skrenuti pažnju na savremenu umjetničku scenu u Crnoj Gori i naše talentovane umjetnike, i da će nam pružiti priliku da uporedimo u kojoj mjeri odgovaramo savremenoj globalnoj umjetničkoj sceni i da s njom ostvarimo dijalog, kaže Darja Bajagić, crnogorska predstavnica na 60. Venecijanskom bijenalu
image

Ulaz u Crnogorski paviljon - već prvog dana izaziva pažnju

-FOTO: ŽIVANA JANjUŠEVIĆ
Pitanja istorije, opšte, nacionalne, lične, teren je koji se svakom ko se rodio ili živio i živi u Crnoj Gori čini poznatim. Njegovanje kulta istorije u Crnoj Gori, ali i njegovanje kulture sjećanja porodične i nacionalne istorije, kao malo gdje je razvijen, i uprkos globalizmu (kao trendu koji potiskuje sjećanje insistirajući na onom profitnom samo sada i samo tu), još uvijek naglašeno izražen. Sve to postaje možda još naglašenije i izoštrenije kada se odmaknete od Crne Gore, kada postanete Drugi, u nekoj drugoj sredini. Ali, i kada taj "poznati teren" zbog udaljenosti više nema tako jasne konture, kada ivice postanu manje oštre. Isto se može desiti i kada ste na tom "poznatom terenu", ali vam se učini da vam neki fakti više nisu toliko jasni iako ste s njima sasvim dobro upoznati, ili, kada osjetite potrebu da znanje koje imate i memoriju koju gajite podijelite s drugima. Kada uvidite da je potrebno pričati, ali, argumentovano, istinito, potkrijepljeno činjenicama. A, za to je uvijek potreban i pošten odnos prema sebi i istoriji, potrebno je preispitivanje i istraživanje "poznatih fakata", sagledavanje iz drugog ugla, bez obzira da li vas na njega pokreće ljepota ili užas. Jer, uvijek se postavljaju pitanja koja traže odgovore.

image

Rad Bajagićeve

-FOTO: ŽIVANA JANjUŠEVIĆ

Na jedno takvo "istraživačko putovanje" krenula je i likovna umjetnica Darja Bajagić, rođena Crnogorka, koja se iz SAD ponovo vratila da živi i radi u Crnoj Gori, a koja Crnu Goru predstavlja na aktuelnom 60. Venecijanskom bijenalu. Naziv njenog rada - postavke kojom nas predstavlja je "Potrebno je ostrvo za ovako dobar osjećaj" ("It Takes an Iceland to Feel These Good"). Ujedno, to je i njen odgovor na temu ovog Bijenala - "Stranci svuda". Podsjetimo, Muzej savremene umjetnosti Crne Gore je organizator i producent, komesar Crnogorskog paviljona je dr Vladislav Šćepanović, direktor MSUCG, kustoskinja Ana Simona Zelenović, a generalni pokrovitelj izložbe Ministarstvo kulture i medija.

image

Bajagić na otvaranju

-FOTO: MSUCG

Rad "Potrebno je ostrvo za ovako dobar osjećaj" rezultat je dvogodišnjeg istraživanja Bajagićeve koji je započeo, kako je sama rekla, iz estetskih razloga - divljenjem ljepoti Mamule. Ostrva koje je nekad bilo dio odbrambenog sistema Austro-Ugarske, koje je u Drugom svjetskom ratu bilo italijanski fašistički koncentracioni logor, da bi u 21. vijeku postao ostrvo-hotel. Bajagić je na otvaranju, prije neki dan u Veneciji, podsjetila da je 2022. godine, kada je "ponovo otvoren" kao luksuzni hotel, finansiran stranim investicijama, Mamula tada nazvana - "Ostrvo dobrog osjećaja u Crnoj Gori", a slogan hotela inspirisao je i naziv njene izložbe "Potrebno je ostrvo za ovako dobar osjećaj". A, u svjetlu kulture sjećanja, Bajagić je ovom prilikom istakla i da je u istoriju ostrva utkan i dio njene porodične istorije, jer je njen djed, partizan, bio zatvorenik u konc-logoru italijanskih fašista na Mamuli, a potom i u logoru u Ponci, u Italiji. Ujedno, njegova, kao i sudbina drugih logoraša, u ovom neslavnom i slabo osvijetljenom segmentu, povezuje i istorije Crne Gore i Italije. Tako, rad u sebi objedinjava preispitivanje različitih značenja i čitanja, značaja Mamule za nas u Crnoj Gori nekad i sad.

Čovjeku je stvarno potrebno ostrvo

Zanimljiv prikaz ove izložbe Bajagićeve dala je istoričarka umjetnosti Ingrid Luquet-Gad u tekstu kataloga koji prati izložbu, a koji je naslovljen "Ono što ne vidiš je ono što ćeš možda dobiti". Tekst započinje citirajući Marksovu rečenicu "Istorija se prvo ponavlja kao tragedija, onda kao farsa", gdje pri kraju navodi da "istina, dokaz, identifikacija, provjera činjenica; tehnike prepoznavanja slika, javno dostupne alatke za prikupljanje informacija, kulturna analitika: to su aktuelne paradigme 2020-ih uz koje i prema kojim se novi rad Darje Bajagić mora čitati". Pritom, opus radova o Mamuli, Bajagićeva unapređuje dodavanjem arhivskog sloja.

– Neoliberalni limb samo povećava težinu perceptivne slobode koju nam Darja Bajagić ovdje pruža: to je sloboda, ali ne liči na oslobođenje, sa dvije oštrice i teška za udove kao okov za gležanj. Iz takvog čina ikonografskog i semiotičkog odučavanja možemo dobiti ono što će nas ostaviti na mukama slobode i suočiti sa egzistencijalnim strahom od izbora. Kada bismo, međutim, odlučili da učestvujemo u igri, sasvim svjesni šta prihvatanjem težine preuzimamo; ako prihvatimo da uđemo u predstavu i provedemo vrijeme u tom suspendovanom prostoru senzorne rekonfiguracije, mogli bismo biti oslobođeni trajne privlačnosti lažnih algoritamskih izvjesnosti. Čovjeku je stvarno potrebno ostrvo - zaključuje Luquet-Gad.

Postavka se sastoji od pet slika uokvirenih čeličnim ramovima, oslikanih akrilnim bojama i "iscrtanih" - odštampanih UV štampom, fotografija, kao i skulpture - instalacije koja predstavlja okove. Pritom, svaka slika ima svoj oblik, svoj motiv, ponekad čak paradoksalan u prikazu (logoraši koji se smiju), a neke su kombinacija slike, fotografije i skulpture.

S obzirom da ste karijeru dosad uglavnom gradili u inostranstvu, a u svjetlu činjenice da ste porijeklom iz Crne Gore, što za Vas znači što predstavljate Crnu Goru na Venecijanskom bijenalu?

– Za mene je to čast i veliko dostignuće, i čini me veoma ponosnom jer sam veoma vezana za moje naslijeđe. Rođena sam u Crnoj Gori, moji roditelji su iz Crne Gore, i velika je čast predstavljati Crnu Goru na međunarodnoj sceni.

Tema ovog Bijenala je "Stranci svuda". Na koji način Vaš rad odgovara - korespondira s temom Bijenala?

– Moj projekat se veže za temu Bijenala "Stranci svuda", i ta tema naročito korespondira jer povezuje italijansku i našu, crnogorsku istoriju, ali isto tako i globalnu istoriju, Mamula kao hotelski kompleks koji su sada radili strani investitori za strane turiste - posjetioce, i koji na neki način postaje vrhovna, jukstapozicija svih tih različitih kultura, ali sada na jednom mjestu.

image

Rad Bajagićeve

-FOTO: ŽIVANA JANjUŠEVIĆ

• Znači, ne doživljavate ostrvo kao usamljeno mjesto ili mjesto za usamljenike, za osobe koje vole usamljenost? Može li se, a što je česta tema u književnosti i filmovima, i čovjek shvatiti kao ostrvo?

– Ideja hotela na ostrvu podrazumijeva upravo mogućnost vrhunskog, teško dostupnog, ekskluzivnog mjesta za izabrani, mali broj ljudi koji može tamo da boravi. I u tom smislu, to jeste mjesto gdje se možete izolovati i imati neki svoj svijet. Tačno je i to da se čovjek može shvatiti kao ostrvo. Zanimljivo je da su investitori kreirali hotel na ostrvu, a to je zanimljivo ako se posmatra i kao mogući način revidiranja, rekreiranja istorijskog značenja i posmatranja.

image

Rad Bajagićeve

-foto: živana janjušević

• Koliko se Vaš rad može tumačiti iz perspektive da smo možda stranci i u sopstvenom okruženju, možda čak i Vaše pozicije, jer ste kao stranac doživljavani u SAD, ali djelimično i sada, ovdje u Crnoj Gori, po povratku?

– Imala sam taj osjećaj dok sam živjela u SAD, jer sam uvijek govorila i naglašavala da sam rođena u Crnoj Gori, i svi su znali da sam s nekog drugog mjesta. I kada sam se vratila u Crnu Goru, bilo je pomalo neobično, jer su ljudi govorili - "a, ti si Amerikanka". Znači, nikad se nisam nigdje osjećala da pripadam 100 odsto, ali sam zato u tom smislu kombinacija više kultura. Uvijek sam ponosna na moje crnogorsko porijeklo i to ću uvijek i biti i isticati.

image

Rad Bajagićeve

-Rad Bajagićeve

Što očekujete od predstavljanja na Bijenalu?

– Nadam se da će ova izložba doprinijeti i da se skrene pažnja na savremenu umjetničku scenu u Crnoj Gori i naše talentovane umjetnike, i da će nam pružiti priliku da uporedimo u kojoj mjeri odgovaramo savremenoj globalnoj umjetničkoj sceni i da s njom ostvarimo dijalog. Mislim da Crna Gora ima mnogo toga da ponudi, da ima mnogo mladih i talentovanih ljudi i da će to privući i ljude sa svjetske umjetničke scene da poklone pažnju našim umjetnicima i da se ostvari značajnija komunikacija s drugim umjetničkim centrima, naročito u Evropi, ali i svijetu.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Коментари (0)

Још нема објављених коментара

Оставите свој коментар

  1. Региструјте се или пријавите на свој налог
26. mart 2025 02:26