
Na jedno takvo "istraživačko putovanje" krenula je i likovna umjetnica Darja Bajagić, rođena Crnogorka, koja se iz SAD ponovo vratila da živi i radi u Crnoj Gori, a koja Crnu Goru predstavlja na aktuelnom 60. Venecijanskom bijenalu. Naziv njenog rada - postavke kojom nas predstavlja je "Potrebno je ostrvo za ovako dobar osjećaj" ("It Takes an Iceland to Feel These Good"). Ujedno, to je i njen odgovor na temu ovog Bijenala - "Stranci svuda". Podsjetimo, Muzej savremene umjetnosti Crne Gore je organizator i producent, komesar Crnogorskog paviljona je dr Vladislav Šćepanović, direktor MSUCG, kustoskinja Ana Simona Zelenović, a generalni pokrovitelj izložbe Ministarstvo kulture i medija.
Rad "Potrebno je ostrvo za ovako dobar osjećaj" rezultat je dvogodišnjeg istraživanja Bajagićeve koji je započeo, kako je sama rekla, iz estetskih razloga - divljenjem ljepoti Mamule. Ostrva koje je nekad bilo dio odbrambenog sistema Austro-Ugarske, koje je u Drugom svjetskom ratu bilo italijanski fašistički koncentracioni logor, da bi u 21. vijeku postao ostrvo-hotel. Bajagić je na otvaranju, prije neki dan u Veneciji, podsjetila da je 2022. godine, kada je "ponovo otvoren" kao luksuzni hotel, finansiran stranim investicijama, Mamula tada nazvana - "Ostrvo dobrog osjećaja u Crnoj Gori", a slogan hotela inspirisao je i naziv njene izložbe "Potrebno je ostrvo za ovako dobar osjećaj". A, u svjetlu kulture sjećanja, Bajagić je ovom prilikom istakla i da je u istoriju ostrva utkan i dio njene porodične istorije, jer je njen djed, partizan, bio zatvorenik u konc-logoru italijanskih fašista na Mamuli, a potom i u logoru u Ponci, u Italiji. Ujedno, njegova, kao i sudbina drugih logoraša, u ovom neslavnom i slabo osvijetljenom segmentu, povezuje i istorije Crne Gore i Italije. Tako, rad u sebi objedinjava preispitivanje različitih značenja i čitanja, značaja Mamule za nas u Crnoj Gori nekad i sad.
Postavka se sastoji od pet slika uokvirenih čeličnim ramovima, oslikanih akrilnim bojama i "iscrtanih" - odštampanih UV štampom, fotografija, kao i skulpture - instalacije koja predstavlja okove. Pritom, svaka slika ima svoj oblik, svoj motiv, ponekad čak paradoksalan u prikazu (logoraši koji se smiju), a neke su kombinacija slike, fotografije i skulpture.
• S obzirom da ste karijeru dosad uglavnom gradili u inostranstvu, a u svjetlu činjenice da ste porijeklom iz Crne Gore, što za Vas znači što predstavljate Crnu Goru na Venecijanskom bijenalu?
– Za mene je to čast i veliko dostignuće, i čini me veoma ponosnom jer sam veoma vezana za moje naslijeđe. Rođena sam u Crnoj Gori, moji roditelji su iz Crne Gore, i velika je čast predstavljati Crnu Goru na međunarodnoj sceni.
• Tema ovog Bijenala je "Stranci svuda". Na koji način Vaš rad odgovara - korespondira s temom Bijenala?
– Moj projekat se veže za temu Bijenala "Stranci svuda", i ta tema naročito korespondira jer povezuje italijansku i našu, crnogorsku istoriju, ali isto tako i globalnu istoriju, Mamula kao hotelski kompleks koji su sada radili strani investitori za strane turiste - posjetioce, i koji na neki način postaje vrhovna, jukstapozicija svih tih različitih kultura, ali sada na jednom mjestu.
• Znači, ne doživljavate ostrvo kao usamljeno mjesto ili mjesto za usamljenike, za osobe koje vole usamljenost? Može li se, a što je česta tema u književnosti i filmovima, i čovjek shvatiti kao ostrvo?
– Ideja hotela na ostrvu podrazumijeva upravo mogućnost vrhunskog, teško dostupnog, ekskluzivnog mjesta za izabrani, mali broj ljudi koji može tamo da boravi. I u tom smislu, to jeste mjesto gdje se možete izolovati i imati neki svoj svijet. Tačno je i to da se čovjek može shvatiti kao ostrvo. Zanimljivo je da su investitori kreirali hotel na ostrvu, a to je zanimljivo ako se posmatra i kao mogući način revidiranja, rekreiranja istorijskog značenja i posmatranja.
• Koliko se Vaš rad može tumačiti iz perspektive da smo možda stranci i u sopstvenom okruženju, možda čak i Vaše pozicije, jer ste kao stranac doživljavani u SAD, ali djelimično i sada, ovdje u Crnoj Gori, po povratku?
– Imala sam taj osjećaj dok sam živjela u SAD, jer sam uvijek govorila i naglašavala da sam rođena u Crnoj Gori, i svi su znali da sam s nekog drugog mjesta. I kada sam se vratila u Crnu Goru, bilo je pomalo neobično, jer su ljudi govorili - "a, ti si Amerikanka". Znači, nikad se nisam nigdje osjećala da pripadam 100 odsto, ali sam zato u tom smislu kombinacija više kultura. Uvijek sam ponosna na moje crnogorsko porijeklo i to ću uvijek i biti i isticati.
• Što očekujete od predstavljanja na Bijenalu?
– Nadam se da će ova izložba doprinijeti i da se skrene pažnja na savremenu umjetničku scenu u Crnoj Gori i naše talentovane umjetnike, i da će nam pružiti priliku da uporedimo u kojoj mjeri odgovaramo savremenoj globalnoj umjetničkoj sceni i da s njom ostvarimo dijalog. Mislim da Crna Gora ima mnogo toga da ponudi, da ima mnogo mladih i talentovanih ljudi i da će to privući i ljude sa svjetske umjetničke scene da poklone pažnju našim umjetnicima i da se ostvari značajnija komunikacija s drugim umjetničkim centrima, naročito u Evropi, ali i svijetu.
Коментари (0)
Оставите свој коментар