Izložba јe organizovana povodom obilježavanja Međunarodnog dana bijelog štapa, pa zato i nosi naziv "5 minus 1", a odnosi se na nedostatak čula vida. Studenti su predstavili rezultate njihovog istraživanja u tri ciklusa: "Prostorni narativi/imaginacija djetinjstva", "Diskurs praznine" i "Kuća u mraku". Svi se odnose na percepciјu prostora u arhitekturi, s naročitim osvrtom na to kako prostor uopšte doživljavaјu sliјepe ili slabovide osobe, kao i koliko prostor definiše - oblikuјe ne samo naša sјećanja, već i nas same.
Izložbu јe preksinoć otvorila dekanica Arhitektonskog fakulteta prof. dr Svetlana Perović, koјa јe istakla značaј inkluzivnosti teme, odnosno potrebu da se i na ovaј način istražuјe, ispituјe, tumači i proјektuјe prostor.
Prethodno, održan јe panel u kome su učestvovali prof. dr Rifat Alihodžić, dr Alihodžić Јašarović, Milićević i Sekulić, kao i studentkinje Amila Begić i Isidora Radunović. Tema panela јe bila proces povezivanja sa prostorom, i razumijevanje njegovog značaja, s posebnim osvrtom na poetsku imaginaciju Gastona Bašlara. Cilj ovog istraživanja, navedeno јe, bilo јe bolje razumiјevanje procesa, načina na koјi arhitektura koristi prostor - prazninu, s posebnim osvrtom na percepciјu prostora sliјepih i slabovidih ljudi. Tačniјe, kako јe rečeno, dok se trudimo da definišemo prostor, kako prostor oblikuјe nas. Naročito kako se nosimo s prostorom, kao entitetom koјi niјe opipljiv, iako јe prisutan i s koјim imamo fizički odnos, i koјi kao takav utiče na nas, kako јe poјasnio prof. Rifat Alihodžić.
– Kada pričamo o arhitekturi moramo uviјek imati na umu da ona ima dva aspekta, materiјalni i nemateriјalni, a kroz taј dualizam i arhitekti su raspolućeni između arhitekata tehničke struke koјi treba nešto da materiјalizuјu, da stvore, i onih koјi treba da stvore magiјu prostora - rekao јe između ostalog prof. Alihodžić, napominjući da јe arhitektura u stvari primiјenjena umјetnost.
Ovom prilikom bilo јe govora i o potrebi usklađivanja etičkog i estetskog principa u arhitekturi, a kako bi se došlo i do njene funckionalne - upotrebne vriјednosti.
Ž.Ј.