
Nekada obavezna lektira, i dio stalnih pozorišnih repertoara, jedna od najpopularnijih drama Miroslava Krleže, komad "U agoniji", igrao je preksinoć na Velikoj sceni Crnogorskog narodnog pozorišta. Predstava je produkcija Beo Arta, a režirala ga je Ana Đorđević. Uloge tumače Branko Cvejić (narator i policijski inspektor), Marija Vicković (barunica Laura Lenbah) i Radovan Vujović (advokat Ivan Križovac). Scenografkinja je Mia David, kostimografkinja Adrijana Pajić, lektorka Dijana Dikljić.
Priča je to ne samo o propadanju posljednjih ostataka nekada moćnog autrougarskog carstva nakon Prvog svjetskog rata, koje je otjelovljeno u ostacima plemstva, neprilagođenog i satjeranog u kut u novim okolnostima, već i više, drama o međuljudskim odnosima, njihovoj iskrenosti, ljubavnim i preljubničkim igrama, socijalnim normama i otuđenju, hipokriziji građanskog društva i nemilosrdnosti kapitalizma. A, najbolja, ujedno i najvidljivija "podloga" svakako i uvijek je položaj žene u takvom društvu, kroz prizmu (ne)iskrenosti muško-ženskih odnosa. I upravo to ga čini izuzetno aktuelnim, savremenim, iako na sceni gledamo salon iz `20. godina 20. vijeka. Tome dodatno doprinosi i izmijenjeni kraj, jer nije više Laura ta koja okončava život samoubojstvom, već ona ubija Križovca.
Rediteljka Ana Đorđević kaže da ne postoji samo jedno i tačno čitanje dramskog teksta koje je ispravno, već postoji izbor režisera koji se u nekom trenutku čini najrelevantnijim.
– Ni u jednom trenutku ovom predstavom nismo htjeli da sugerišemo način čitanja Krleže. Jer, komadi tako velikih i značajnih dramskih pisaca ne mogu se dovesti u pitanje jednim scenskim izvođenjem, već mogu samo poslužiti kao inspiracija za pričanje jedne od priča - rekla je Đorđević, između ostalog. Dodaje i da je predstava doprinos čitanju klasike, ali, s ciljem da se klasika aktuelizuje, ne samo da se racionalizuje već i da se osjeti ono što pokreće čovjeka danas.
Glumac Radovan Vujović ističe da mu je susret s Krležom bio izazovan, iako ne i opterećujući. Tokom rada, kaže za "Dan", postepeno se "otvorilo" koliko je tekst drame slojevit, sadržajan i zahvalan za glumu. No, iako je riječ o drami, publika je na momente reagovala kao da je u pitanju komedija, što, kaže Vujović, nije neočekivano, već i poželjno.
– Mi smo to i htjeli, jer ovaj tekst ima potencijala da bude duhovit na momente, jer je advokat kojeg glumim do te mjere ljigav, amorfan, neuhvatljiv, beskrupulozan, da to u jednom momentu postaje nevjerovatno, i postaje smiješno gledati jednu takvu kreaturu kako se migolji i vrda kroz sve te situacije - kaže Vujović. Ističe i da je posebno zadovoljstvo i privilegija dijeliti scenu sa Cvejićem.
Činjenicu da je Krleža ne tako davno bio igran na svim scenama nekadašnje Jugoslavije, i da je `90. uslijedila pauza, te da se ovaj pisac polako vraća na regionalne pozorišne scene, Cvejić komentariše riječima - "nisam baš siguran, a volio bih da je to tako, da se ponovo vraća". On ističe da nijedno pozorište u Beogradu, pa ni u Zagrebu, nema na repertoaru Krležin komad, već su uglavnom nezavisne produkcije u pitanju.
– Krleža to tako dobro napiše, da sam se uvijek osjećao privilegovanim da govorim njegove tekstove. Recimo, u ovom komadu, nije bilo predviđeno da govorim didaskalije, međutim, one su toliko dobro napisane da bi ih bilo šteta ne izgovoriti, i to se vidi i osjeća na osnovu reakcija publike - rekao je Cvejić za "Dan".
Ž.J.
Коментари (0)
Оставите свој коментар