Radovan Vujović / -FOTO: ĐORĐE CMILjANIĆ, CNP FEJSBUK
22/11/2021 u 20:46 h
DAN portalДАН портал
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Osjetiti šta je to što čovjeka danas pokreće

Predstava „Uagoniji” je doprinos čitanju klasike, ali, s ciljem da se klasika aktuelizuje, ne samo da se racionalizuje, već i osjeti ono što pokreće čovjeka danas - kaže Đorđević

Nekada obavezna lektira, i dio stalnih pozorišnih repertoara, jedna od najpopularnijih drama Miroslava Krleže, komad "U agoniji", igrao je preksinoć na Velikoj sceni Crnogorskog narodnog pozorišta. Predstava je produkcija Beo Arta, a režirala ga je Ana Đorđević. Uloge tumače Branko Cvejić (narator i policijski inspektor), Marija Vicković (barunica Laura Lenbah) i Radovan Vujović (advokat Ivan Križovac). Scenografkinja je Mia David, kostimografkinja Adrijana Pajić, lektorka Dijana Dikljić.

Priča je to ne samo o propadanju posljednjih ostataka nekada moćnog autrougarskog carstva nakon Prvog svjetskog rata, koje je otjelovljeno u ostacima plemstva, neprilagođenog i satjeranog u kut u novim okolnostima, već i više, drama o međuljudskim odnosima, njihovoj iskrenosti, ljubavnim i preljubničkim igrama, socijalnim normama i otuđenju, hipokriziji građanskog društva i nemilosrdnosti kapitalizma. A, najbolja, ujedno i najvidljivija "podloga" svakako i uvijek je položaj žene u takvom društvu, kroz prizmu (ne)iskrenosti muško-ženskih odnosa. I upravo to ga čini izuzetno aktuelnim, savremenim, iako na sceni gledamo salon iz `20. godina 20. vijeka. Tome dodatno doprinosi i izmijenjeni kraj, jer nije više Laura ta koja okončava život samoubojstvom, već ona ubija Križovca.

Rediteljka Ana Đorđević kaže da ne postoji samo jedno i tačno čitanje dramskog teksta koje je ispravno, već postoji izbor režisera koji se u nekom trenutku čini najrelevantnijim.

– Ni u jednom trenutku ovom predstavom nismo htjeli da sugerišemo način čitanja Krleže. Jer, komadi tako velikih i značajnih dramskih pisaca ne mogu se dovesti u pitanje jednim scenskim izvođenjem, već mogu samo poslužiti kao inspiracija za pričanje jedne od priča - rekla je Đorđević, između ostalog. Dodaje i da je predstava doprinos čitanju klasike, ali, s ciljem da se klasika aktuelizuje, ne samo da se racionalizuje već i da se osjeti ono što pokreće čovjeka danas.

I tragetkinja i heroina

Glumica Marija Vicković, ističe da svi vole Lauru Lenbah jer se ona protivi poretku svijeta danas.

– Ona je istovremeno i tragetkinja i heroina. Ona se prosto ne uklapa u uzuse funkcionisanja današnjeg svijeta. Ona ovaploćuje sve ono što nije na snazi, ni duševna čistota, otvorenost, iskrenost, sve ono za što danas ljude nije briga. I, zato ona strada, ali se mi zato vežemo za nju, i zato takvi likovi i takve drame moraju da postoje - kaže Vicković. Dodaje da je Krleža na neki način zaboravljen, a da je za izvođenje Krleže potrebna kompaktna pozorišna ekipa.

Glumac Radovan Vujović ističe da mu je susret s Krležom bio izazovan, iako ne i opterećujući. Tokom rada, kaže za "Dan", postepeno se "otvorilo" koliko je tekst drame slojevit, sadržajan i zahvalan za glumu. No, iako je riječ o drami, publika je na momente reagovala kao da je u pitanju komedija, što, kaže Vujović, nije neočekivano, već i poželjno.

– Mi smo to i htjeli, jer ovaj tekst ima potencijala da bude duhovit na momente, jer je advokat kojeg glumim do te mjere ljigav, amorfan, neuhvatljiv, beskrupulozan, da to u jednom momentu postaje nevjerovatno, i postaje smiješno gledati jednu takvu kreaturu kako se migolji i vrda kroz sve te situacije - kaže Vujović. Ističe i da je posebno zadovoljstvo i privilegija dijeliti scenu sa Cvejićem.

Činjenicu da je Krleža ne tako davno bio igran na svim scenama nekadašnje Jugoslavije, i da je `90. uslijedila pauza, te da se ovaj pisac polako vraća na regionalne pozorišne scene, Cvejić komentariše riječima - "nisam baš siguran, a volio bih da je to tako, da se ponovo vraća". On ističe da nijedno pozorište u Beogradu, pa ni u Zagrebu, nema na repertoaru Krležin komad, već su uglavnom nezavisne produkcije u pitanju.

– Krleža to tako dobro napiše, da sam se uvijek osjećao privilegovanim da govorim njegove tekstove. Recimo, u ovom komadu, nije bilo predviđeno da govorim didaskalije, međutim, one su toliko dobro napisane da bi ih bilo šteta ne izgovoriti, i to se vidi i osjeća na osnovu reakcija publike - rekao je Cvejić za "Dan".

Ž.J.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Коментари (0)

Још нема објављених коментара

Оставите свој коментар

  1. Региструјте се или пријавите на свој налог
29. mart 2025 13:32