
Predavanjem o kompozitoru Borislavu Boru Tamindžiću juče je počeo trodnevni program kojim Muzički centar Crne Gore (MCCG) obilježava 90 godina od rođenja i 30 godina od smrti istaknutog crnogorskog kompozitora.
O muzičkom opusu Tamindžića, u sferi autorske i primijenjene muzike okupljenim slušaocima u Kamernoj sali Muzičkog centra govorile su teoretičarke muzike Mirjana Živković i Ljiljana Bojović, i muzikološkinja Jelena Jovanović Nikolić.
Tamindžić je ostavio pregršt djela i partitura, ali, istakla je Živković, ta zaostavština je, osim rijetkih izuzetaka, gotovo u cijelosti ostala nepoznata.
– Bogati stvaralački opus Borislava Tamindžića čine obrade folklornih tema za soliste, grupe pjevača i orkestre, horska muzika, solo pjesme, kamerna muzika, orkestarska muzika, vokalno-instrumentalna i muzičko scenska djela, te primijenjena muzika – saopštila je ona.
U depoima Radija Crne Gore i Gradskog pozorišta nalazi se arhiv video i audio zapisa Tamindžićevih djela, snimaka i partitura, kazala je Živković i naglasila da tek predstoji ozbiljno prikupljanje, sistematizacija i analiza bogate zaostavštine Borislava Tamindžića.
– Tamindžić, umjetnik je čiji se rad zasnivao na narodnom melosu i uticajima koje je na njega napravila muzička kultura podneblja gdje je rođen i gdje je živio i stvarao. Smatrao je da je muzički folklor polazište za stvaranje – rekla je Živković i podsjetila da je "on obilježio muzičku kulturu Crne Gore i Podgorice poslije rata, a da se muzička kultura u tom periodu poistovjećivala s njim".
Teoretičarka muzike Ljiljana Bojović je naglasila da je crnogorski melos bio osnova u Tamindžićevom komponovanju, što se najbolje vidi, u njegovim vokalnim kompozicijama. Dugo je radio sa horovima i cijeli je život komponovao za vokalne ansamble - i to lirske i epske pjesme, ljubavne i rodoljubive epske i narodne kompozicije. No, najveći dio njegovog opusa su, napomenula je ona, ljubavne pjesme. Takođe, "svu svoju dušu i talenat", Tamindžić (poput kompozitora toga doba) je dao za otvoren prostor, rodoljubive pjesme, iako je bio svjestan da je to muzika kratkog trajanja.
– Crnogorski melos bio mu je stalna inspiracija. Kao način očuvanja nacionalnog identiteta želio je da muziku daruje narodu. Bio je dio ekspanzije crnogorske muzike pa su se njegova djela izvodila širom Jugoslavije – kazala je ona, naglasivši da je činjenica da su njegovu muziku izvodili, između ostalog, i horovi "Stanko Dragojević", "Kolegijum muzikum", što je uticalo da njegove partiture horske muzike ostanu sačuvane.
S.Ć.
Komentari (0)
Ostavite svoj komentar