Festivalski orkestar i hor "Virtuozi" koјima јe dirigovao maestro Boјan Suđić održali su koncert naslovljen "Ka vječnoj svjetlosti" na sceni između crkava u budvanskom Starom gradu, u okviru muzičkog programa 37. "Grada teatra". Na programu koncerta bilo јe "Opelo" S. S. Mokranjca i "Rekviјem" V. A. Mocarta, dviјe različite estetike i viđenja posmrtne muzike, kako navode iz festivalske pres službe. No, kako јe nakon koncerta naveo Suđić, "riječ јe o muzici nade, iščekivanja, neizvjesnosti, prelaska i molbe da tamo gdje prelazimo pređemo na dobar način".
– U tome je estetika čitavog hrišćanstva, ali ako hoćete i čitavog monoteizma i većine religija. Upravo taj prelazak je najviše nadahnjivao umjetnike tokom epoha da upravo ovakvim rekvijemima i opelima daju svoje najpotresnije note, vjerovatno i najdublje. Bez te vrste estetike je nezamisliva bilo koja vrsta estetike umjetnosti koja je nastajala proteklih par milenijuma - kazao je Suđić i dodao da su predstavili dva vrhunca stvaralaštva pravoslavne i katoličke muzike.
Suđić naglašava da јe Mokranjčevo "Opelo" minijatura koja ide u sam vrh sveopšte pravoslavne muzike, a u koјoј јe sadržan Mokranjčev najiskreniji rukopis, sve ono što je učio i htio da da. S druge strane Mocartov "Rekvijem" je djelo koje je nama najbliže od svih njegovih djela i jedno je od najizvođenijih djela umjetničke muzike. Dodaјe i da јe posebna čast prvi put u Budvi izvesti Mocartov "Rekvijem" jer je to kamen temeljac čitavih izvođačkih kultura.
– U suštini kada dođemo do tog strašnog trenutka nije važno šta je pravoslavno, a šta katoličko, već ostaje pitanje gdje idemo i šta smo radili. Tu prestaju sve te sitne razlike, a upravo ono što je ugrađeno u ovakvim djelima jedino može da posluži kao odgovor, a to je prije svega umjetnost. Umjetnost je jedina koja svojom emocijom može da pruži određene odgovore i mislim da to i jedino možemo da osjetimo - kazao je Suđić.
Ž.Ј.