Armenko je to izjavila otvarajući Javnu raspravu o Zakonu o potvrđivanju Sporazuma sa UAE.
- Polazeći od Ustava kao potvrde identiteta države, njenog integriteta i suvereniteta, u teoriji ustavnog prava ali i u praksi ustavnog sudstva, širom Evrope, u ranijem periodu a i danas pred Ustavnim sudom, veoma važnim se ističu pitanja - da li su ratifikovani međunarodni ugovori u unutrašnjem pravnom poretku akti slabije pravne snage od Ustava i ukoliko jesu, da li mogu biti podvrgnuti kontroli ustavnosti od strane Ustavnog suda i u kojima slučajevima i u kojem obimu - navela je ona.
Princip ustavnosti podrazumijeva da su pravna pravila kodifikovana i sistematizivana u najvišem pravnom aktu države i poštovanje ovog principa ima suštinsko značenje za dosljednost i jedinstvo pravnog poretka, kao i za primjenjivost principa pravne sigurnosti i sigurnost pravnih normi.
- Pod pretpostavkom da u pravnom sistemu ne postoji ili se ne poštuje princip ustavnosti – princip hijerarhije odredbi će izgubiti razlog svog postojanja. U suprotnom postojanje Ustava kao neprovredive jedinstvene pravne norme je iluzija ako on više nije pravni akt sa najvišim pravnim dejstvom iz kojeg proističu svi ostali zakoni - istakla je Armenko.
Dalje navodi da Ustav kao živi instrument mora da prati promjene u društvu kako bi ostao efikasan.
- Ako postoji ustavno pitanje, Ustavni sud mora da odluči o njemu, ali isto tako se uzdržava od odlučivanja o pitanjima gdje sam Ustav ostavlja prostor drugim ustavnim organima, Vladi Crne Gore, Skupštini Crne Gore, predsejdniku Crne Gore, da djeluju, u skladu sa Ustavom i granicama koje pred njih postavlja Ustav - smatra Armenko.
Ustavni sud štiti ustavnost i zakonitost i njihov zadatak u konkretnom slučaju jeste da, kako ističe, utvrde da li je dosadašnja praksa Ustavnog suda Crne Gore po pitanju ograničene nadležnosti u pogledu ocjene ustavnosti međunarodnih ugovora uistinu u duhu crnogorskog ustava.
- Kako bi štitio pravnu sigurnost i pravnu izvjesnost svojim odlukama, Ustavni sud treba da postupa blagovremeno, ne ostavljajući mogućnost da se određena pitanja koja opterećuju javnost, a koja su važna za očuvanje ugleda i odgovornosti države na međunarodnom nivou ali prije svega zbog zaštite Ustava, ostavljaju za vrijeme kada više neće imati smisla reagovati - dodala je.
Podnijete inicijative za ocjenu ustavnosti Zakona o potvrđivanju ovog Sporazuma sublimirale su različita pitanja iz oblasti ustavnog, međunarodnog privatnog, međunarodnog javnog i stvarnog prava i opredijelile Ustavni sud da pozove stručna lica iz ovih oblasti kako bi pružili relevantne odgovore.
- Vjerujem da ćemo od svih učesnika u ovom ustavnosudskom postupku, a naročito stručnih lica, čuti agumente isključivo kroz prizmu ustavnog prava i međunarodnopravnih standarda - zaključila je Armenko.
