
On je za "Dan" kazao da su rezultati popisa koji su, kako konstatuje, opšteprihvaćeni, nametnuli političkim subjektima, bilo da su na vlasti ili u opoziciji, nekoliko pitanja koja treba što prije rješavati.
– Ovdje, prije svega, mislim na raseljavanje sa sjevera, na starosnu strukturu na nivou čitave države, dovođenje biračkog spiska u realne okvire i regulisanje statusa srpskog jezika, kojim govori najveći broj građana Crne Gore. Dok pitanja raseljavanja, starosne strukture i biračkog spiska zahtijevaju nešto složeniji postupak i ozbiljniju politiku, vjerujem da status srpskog jezika, iako to izleda prilično složeno, može biti riješen na jednostavan način – ocjenjuje Lacmanović za "Dan".
On naglašava da se, imajući u vidu presudu Evropskog suda za ljudska prava, kojom je odbijena tužba otpuštenih nikšićkih profesora zbog preimenovanja nastavnog predmeta "Srpski jezik i književnost" u "Maternji jezik i književnost", uz obrazloženje da ustavno određenje službenog jezika ne mora obavezno pratiti i naziv nastavnog predmeta, te sporazum tadašnje opozicije sa vladom Igora Lukšića, može pristupiti rješenjima koja ne zahtijevaju tako širok konsenzus.
– Naravno, najpoželjnije bi bilo da dođe do dopune, a ne izmjene najvišeg pravnog akta, na način što bi uz crnogorski, status službenog jezika imao i srpski jezik. To kako pojedini laici iz današnje opozicije predstavljaju, koji poistovjećuju izmjene sa dopunom Ustava, ne bi tražilo tako širok konsenzus, a pogotovo ne izjašnjenje građana na referendumu. Ovo vjerujem da bi bilo opravdano sa aspekta i legaliteta, a pogotovo legitimiteta. Priča o dodjeljivanju statusa službenih jezika svakom od onih koji se pominju u današnjem nastavnom predmetu, pa i albanskom, nije ozbiljna i nema uporište u legitimitetu izraženom kroz rezultate popisa – objašnjava on.
Drugi pristup za koji, prema riječima Lacmanovića, ne treba ni izmjena Ustava, a još manje referendum građana, može da bude izmjena naziva nastavnog predmeta koji se danas zove "Crnogorski – srpski, bosanski, hrvatski jezik i književnost" u nastavni predmet "Srpski jezik i književnost".
– Za ovakvo rješenje je dovoljna većina poslanika u Skupštini Crne Gore, što aktuelna vlast vjerujem da može lako obezbijediti. Takođe, postoji i treća mogućnost – da suštinski naziv nastavnog predmeta ostane isti, samo da se shodno rezultatima popisa zamijeni redosljed u nazivu nastavnog predmeta, pa da ispred crnogorskog, kao što su to i građani odredili na popisu, stoji srpski jezik. Ovo su opcije kojima se može na pravni način zatvoriti ovo pitanje, a da ono ima puni legalitet i legitimitet – smatra on.
Komentari (0)
Ostavite svoj komentar