
Radio-televizija Crne Gore uskoro će najvjerovatnije biti jedina televizijska medijska kuća sa nacionalnom frekvencijom koja je u vlasništvu crnogorskih državljana, s obzirom na to da su sve ostale TV kuće sa nacionalnom frekvencijom već prodate ili su u fazi prodaje licima i kompanijama van naše države.
Početkom oktobra kompanija "United medija" potpisala je pismo o namjerama da otkupi 51 odsto "Vijesti" – novina, portala i televizije.
Vlasnik TV Prva u Crnoj Gori je od 2018. srbijanski preduzetnik Srđan Milovanović, a Nove M "United grup".
Poznavaoci medijskih prilika u Crnoj Gori kažu da problem održivosti medija u Crnoj Gori nije nov, te da vlasnička struktura nad medijima nije garant njihovog kvaliteta.
– Čije vlasništvo je medij jeste važno, ali nije nikakva garancija da će medij u vlasništvu domaćih ljudi biti bolji i svesrdnije služiti javnom interesu od medija u vlasništvu stranaca. Dobar medijski zakonodavni okvir i nezavisne institucije koje se bave medijima jesu ono što je mnogo bitnije od toga u čijim rukama su mediji – kaže za "Dan" dugododišnji novinar i predsjednik Skupštine Medija centra Dragoljub Duško Vuković.
Izvršni sekretar Medijskog savjeta za samoregulaciju Ranko Vujović ocjenjuje za "Dan" da je održivost medija stari problem i nije od juče, te da to nije samo problem Crne Gore već svih manjih država u Evropi. On ističe da su još prije 20 godina bili svjesni ovog problema, kada su rađeni prvi medijski zakoni, kada su bili definisali fond za pomoć medijima.
– Taj fond je bio tada vezan za pretplatu za javni servis, koja se prikupljala preko telefonskih računa. Prodajom Telekoma taj fond je prestao da postoji. U to vrijeme, govorim o 2008. godini, još nije bio ugrožen opstanak crnogorskih medija, kao što je to danas. Naprotiv, u tom vremenu su neki lokalni medije bili i te kako profitabilni. Pojava kablovskih televizija i dalja digitalizacija medija u proteklih deset godina dovela je gotovo sve crnogorske medije na ivicu opstanka. Tiraž novina je drastično opao i maltene ove medije doveo na samu ivicu rentabilnosti. Moćnije televizijske kuće iz regiona počelesu da preuzimaju marketinško tržište lokalnih televizija, što je dodatno dovelo do ugrožavanja njihovog opstanka. Sve ovo je imalo za posledicu ili gašenje pojedinih medija ili njihovo preuzimanje od stranih kompanija koje dolaze iz drugih država. Situacija je trenutno takva da smo blizu toga da ostanemo sa RTCG, kao jedinom crnogorskom televizijom i to samo zato što se ona finansira novcem građana – izjavio je Vujović.
On ističe da prepuštanje televizijskog tržišta stranim kompanijama i velikim medijskim koncernima nije dobro za državu.
– Nije dobro da država nema lokalne medije kojima su bliski problemi crnogorskog društva i koji imaju ili ekonomski ili politički interes da dođu u Crnu Goru. Posebno nije dobro kada stranci domaće televizije zloupotrebljavaju u političko propagandne svrhe – smatra Vujović.
U skupštinskoj proceduri su trenutno izmjene Zakona o zaštiti konkurencije koje se odnose na uslove za imenovanje direktora Agencija za zaštitu konkurencije, zamjenika direktora, predsjednika i članove savjeta.
Brisane su odredbe koje se odnose na pet godina radnog iskustva u oblasti zaštite konkurencije, jer trenutno veoma mali broj lica ispunjava te uslove, pa se izmjenama otvara mogućnost za veću konkurentnost na konkursu. Novi manadzment Agencije, takođe, imaće uticaj i na to da se sprovedu procesi prodaje nekih medijskih kuća zato što oni moraju da dobiju saglasnost Agencije za zaštitu konkurencije.
Коментари (0)
Оставите свој коментар