Labubu lutkice / -IMAGO LIFESTYLE VIA GULIVER
02/07/2025 u 10:16 h
Prevod: Darinka JovanovićPrevod: Darinka Jovanović
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Senzacija zvana Labubu

Uspjeh Pop Marta, kineske kompanije koja stoji iza brenda, donekle je bio, kako navodi Blumberg, otporan i na recesiju, s obzirom na rast akcija i profita uprkos globalnoj ekonomskoj neizvjesnosti i zabrinutostima zbog trgovinskog rata.

Piše Alisa Gupta za Njujork tajms

Oko stotinak ljudi stajalo je u redu ispred radnje Pop Mart u Los Anđelesu u 4.45 ujutro prošlog petka. Korin Riz je stigla i razmišljala kako je vjerovatno poranila, a onda se iznenadila jer je zatekla dosta ljudi kako već čekaju. Neki su čak donijeli hoklice da na njih sjednu kad se malo umore, dok su drugi napunili torbe grickalicama i pićem. Riz je čula da su neki od njih rekli kako čekaju od 10 sati uveče prethodnog dana.

Kao i Riz, i oni su htjeli da se dočepaju najnovijeg priveska zvanog Labubu, koje se prodaje ekskluzivno u Pop Mart. kineskim maloprodajnim radnjama. Lutke, koji inače pripadaju redu čudovišta, najnovija su kreacija u dugoj istoriji likova iz crtanih filmova koje ljudi sakupljaju, među kojima je i Helou Kiti, sada već čuvena veteranka.

Labubu lutke su mali nordijski čupavi vilenjaci, krezavih zuba, vragolasta i razigrana. Sve lutke su predstavnice ženskog roda, vesele su, ali, dok tako šire radost, ponekad zapadnu u nevolje. „One nikad ne rade ništa iz zle namjere", kaže Emili Brou, šefica sektora za licenciranje u Pop Mart kompaniji.

Ova bića, koje je osmislio umjetnik iz Hong Konga 2015. godine, Kasing Lung, isprva su bile lik u knjigama za djecu. Godine 2019, Lung je potpisao ugovor o partnerstvu sa Pop Martom, zahvaljujući čemu su ovi vilenjaci postali lutke za kolekcioniranje i to prvo kao ukrasne figure. Prva linija Labubu privezaka izašla je 2023.

image
XENERGY-XENERGY

Kad god izađe nova Labubu lutka, na internetu se rasproda u roku od par minuta (lutka košta oko 30 dolara, s tim što neki primjerci iz ograničenih serija mogu koštati više). Nastale su i Labubu zajednice, na internetu i u stvarnom životu, gdje pričaju o tome koje dalje da sakupljaju, kako da ih sređuju i gdje dijele slike svojih kolekcija.

Uspjeh Pop Marta, kineske kompanije koja stoji iza brenda, donekle je bio, kako navodi Blumberg, otporan i na recesiju, s obzirom na rast akcija i profita uprkos globalnoj ekonomskoj neizvjesnosti i zabrinutostima zbog trgovinskog rata. Kompanija je u 2024. godini prijavila prihod od 1,8 milijardi dolara — što je više od 100% povećanja u odnosu na prethodnu godinu. Lutke Labubu i serija igračaka Rod čudovišta ostvarile su oko 400 miliona dolara prihoda prošle godine (rast od 726% u odnosu na prethodnu godinu), što ih svrstava među najprodavanije proizvode kompanije.

image

Један купац држи своју Лабубу лутку испред таквог графита

-IMAGO/YUSHENG VIA GULIVER

Tek je prošle godine popularnost ovih lutkica skočila do neba, kada je neobičan hobi postao glavni trend. Prošlog proljeća, Liza, glumica iz serije „Bijeli lotos" objavila je sliku Labubu priveska zakačenog za njenu Luj Viton torbu, a u jesen je, u intervjuu za časopis Veniti Fer, rekla kako je opsjednuta njima. „Koliko sam para potrošila na njih" izjavila je za ovaj magazin.

Potom su Duu Lipu, kao i pop zvijezdu Rijanu zapazili sa Labubu, kojoj je takođe visila na torbi. Nedavno je glumica Ema Roberts podijelila Lububu lutkice iz njenog najnovijeg pohoda na popularnu radnju.

Između ostalog, Pop Mart je uspio da zainteresuje javnost za svoje lutke tako što su ih stavili u „kutiju iznenađenja", tako da kupci ne znaju koja je lutka unutra sakrivena. Ta strategija je ono što čuva interesovanje kupaca i zbog čeka su stalno u neizvjesnosti.

U decembru prošle godine, upravo su zbog te pompe i misterije Martina Navara Nibungoa, dvadesetdvogodišnjeg muzičara, zaustavili na aerodromu. Vraćao se kući sa odmora na Tajlandu kući u Los Anđeles sa dvanaest Labubu lutkica u koferu koje je kupio na poklon prijateljima. Morao je da putuje domaćim letom preko aerodrom u San Francisku i dok je prolazio kontrole, šest agenata Uprave za bezbednost u saobraćaju je preuzelo njegov kofer i zamolilo ga da pođe sa njima.

Gej brakovi i dalje pod lupom

Dok je Navaro Nibungu nosio okolo svoju Labubu (zakačio ju je na kaiš od pantalona), shvatio je da na račun lutkica može da započne opušten razgovor sa nepoznatim ljudima. „Ljudi Labubu lutke povezuju sa prijatnošću i to otvara vrata jednom laganom razgovoru oslobođenom politike. To je bijeg."

„Ljudi strpljivo čekaju i čekaju da plate 30 i kusur dolara bez obzira na sve što se u ovom trenutku dešava u svijetu" rekao je. „To govori nešto."

Za Vaskrs ove godine, tačnije, u četvrtak, dan prije nego što je počela prodaja nove serije lutkica u američkim radnjama, trebalo je da krene prodaja preko interneta. Ali sajt i aplikacija Pop Mart su „pali" je je bilo mnogo više posjeta ovim platformama nego za šta je kompanija bila spremna. Kasnije se pričalo o tome kako su kupci paničili i grozničavo iznova i iznova provjeravali sajt. Kada su sajt i aplikacija proradili, lutke su već bile rasprodate.

image
XENERGY-XENERGY

„Onda sam pomislila, znaš šta? Ja ću jednostavnom da odem lično da kupim ove lutke" rekla je Riz u telefonskom intervjuu. „Očekivala sam da će biti dugačak red, ali nisam mislila da će biti tako ozbiljno", izjavila je. Isto tako je bilo i ispred njihovih radnji na drugim lokacijama.

U jednom trenutku, gomila je postajala sve nemirnija, kaže Riz, i ljudi su počeli da se guraju kako bi ušli. Usred tog haosa, žena ispred nje pala je na beton. Na kraju, Riz je ostala praznih ruku. Nije važno, jer već ima šest lutkica kući.

I na interenetu su se mnogi ljubitelji Labubu lutkica, koji su pričali da su botovi, koji su kupili lutke da bi ih preprodavali, odgovorni za pad sajta, osjetili poraženo jer nisu dodali još jednu lutku svojoj kolekciji. „Jesmo li mi ovo protraćili bar još jedan sat svog vremena zbog ove glupe male slatke lutke?" napisao je jedan korisnik u internet objavi. "Da".

„Bila je to teška borba", napisao je drugi. "A sad je pred nama igra čekanja."

Originalni članak pojavio se u Njujork tajmsu.

© 2025 The New York Times Company

 

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
05. decembar 2025 23:58