Taj Mahal Agra India / GETTY IMAGES/PURESTOCK - Islam M.
12/07/2021 u 09:41 h
DAN portalДАН портал
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Istorijat Islamske zajednice

Stabilizacijom političkih prilika u okruženju, sve većim prisustvom međunarodne zajednice i vidljivijim procesima demokratizacije društva, Islamska zajednica i muslimani na prostoru Crne Gore, nalaze svoje mjesto i vjeruju u budućnost

U viševjekovnoj postojanosti Islamske zajednice u Crnoj Gori, njenom statusu u različitim vremenskim okolnostima, političkim  previranjima, promjenama vlasti i  režima,  gubljenjem teritorijalnog prostora s jedne, ili prihvatanjem   novih okolnosti svoga djelovanja,  s druge strane, Islamska zajednica i njeni pripadnici bili su izloženi  teškim potresima, traumama, neizvjesnosti  opstanka i djelovanja. Određeni režimi su se na osoran i grub način  odnosili i prema Zajednici i  njenim pripadnicima. Nijesu bili pošteđeni životi muslimana, njihov opstanak, imetak. Nestao je znatan dio kulturne baštine, vjekovima sticane: dzamije, mesdzidi, medrese, ruždije, turbeta, vakufi. I  period socijalistićke državne zajednice (komunistički period) odnosio se nekorektno u ograničavanju  sloboda vjere, vršeći nacionalizaciju i ekspropiraciju mnogih dzamija, vakufskih dobara i sl. da bi se oslabila materijalna podloga  ovih institucija i one svele na prosjački štap.

U novije vrijeme, devedesetih godina, u doba ”anti birokratske  revolucije”, i kasnije, u  vremenu ratnih događanja u našem okruženju, nasrtalo se na muslimansko duhovno  biće, vršila se hapšenja, zastrašivanja, zatvaranja, pogubljenja. Nijesu pošteđene ni neke dzamije. Napadima iz vatrenog oružja ili podmetanjem eksplozivnih naprava oštećeno je nekoliko ovih objekata.

Stabilizacijom političkih prilika u okruženju, sve većim prisustvom međunarodne zajednice i  vidljivijim procesima demokratizacije društva, Islamska zajednica i muslimani na prostoru Crne Gore, nalaze svoje mjesto i vjeruju u budućnost.

Pojava islama

Nesumnjivo je da se prvi kontakti sa islamom na ovim prostorima susrijeću prije dolaska  Osmanlija.To je period kada su na Jadranskim obalama stizali gusari sa područja  Sredozemne Afrike- Sicilijanski  Arapi. Oni su se odlikovali velikim vještinama  u brobi sa morem i vjetrovima i izuzetnom hrabrošću. I danas ima porodica  na području Ulcinja i Bara, na jadranskoj obali, čije porijeklo vodi iz tog perioda.

Prihvatanje islama počinje prvih godina XVI i traje do početka XX vijeka. Taj period predstavlja vrijeme  Osmanlijske uprave, apsolutne ili ograničene.11

Proces prihvatanja islama u Crnoj Gori

Ovaj se proces ne može  izdvojiti od muslimana ostalih Rebublika bivše Jugoslavije. Pouzdano se može reći,  da su jugoslovenski muslimani potomci stanovništva koji su Osmanlije  zatekli  na osvojenim  teritorijama. U predislamskom periodu stanovništvo današnje  Crne Gore  bilo je hrišćansko, najviše katoličko. Početak prihvatanja islama nalazimo  još u  XV vijeku, ali je ono došlo do punog izražaja u XVII, XVIII i XIX vijeku. Među prvima koji su primili islam  bili su mladi ljudi – plemići iz  vladarske kuće Crnojevića, ( najmlađi  sin Ivana Crnojevića, Staniša, kasnije Skender-beg Crnojević ( Ivanbegović).12

Jedan od najistaknutijih državnika Turske bio je Ahmed-paša Hercegović,  treći sina Stjepana  Vukčića Kosače. ( I prije  1882. godine  je učestvovao  u ratovima za Hercegovinu.13) Istorijski je utvrđeno da su i u Bosni  i Hercegovini  islam prihvatali članovi najistaknutijih  kuća, počev od vladarske. Sigizmund  Kotromanić, sin bosanskog kralja   Tomaša  i Katarine , kćeri  Hercega Stjepana Kosače, primio je islam i poznat je kao Isa-beg  Kraljević ( Krologu .14 )

Isa-beg Isaković poslednji skopski krajišnik, jedan od prvih sandzak-begova Bosne, osnivač Sarajeva, Skoplja, Šapca i Novog Pazara  potiče iz  vladarske bosanske kuće  Hranušića.

Turski popisi iz  1441. – 1485. godine potvrđuju  da je ovaj proces bio sličan i u Albaniji.15

Dalja slična i vrlo brojna nabrajanja odvela bi nas  daleko.  Sve znamenite ličnosti onih koji su prihvatili islam, kao i njihovi potomci  sa prostora zemalja  bivše Jugoslavije,  u suštini su  držali državne  niti  Osmanskog  carstva u vrijeme  njegovog procvata: Skender beg Mihailović ” Vojvoda Vrh Bosni ”,  Sinan paša Borovinić, Sandzak-beg  Vrh bosanski, Ahmed beg  Vranešević, iz Vraneša, danas Tomaševo,  Sandzak beg  Hercegovački , Mehmed-beg  Obrenović, Hasan-eg  Mihailbegović,  Ali-beg  Pavlović” zemlji  gospodar” Ahmed-paša Hercegović, iz Herceg Novog i mnogi drugi.16

Raseljavanje muslimana i uništavanje kulturne baštine

U različitim vremenskim periodima, proširenjem granica Crne Gore i gubljenjem teritorija koje je osmanska vlast  držala, uspostavljanjem novih vlasti, odnos prema muslimanima bio je veoma grub i surov. Nestao je veliki broj materijalno-kulturne baštine muslimana: dzamija, mesdzida, medresa, musafirhana, hamama,  i slično. Nad muslimanima se vrši genocid i urbicid i oni  pod prijetnjom i pritiskom, boreći se   za goli opstanak,  napuštaju  djedovska ognjišta i domove,  ostavljajući ih u ruševinama i pepelu  i sve ono što je decenijama i vjekovima sticano, da bi se  nastanili  u nekim sigurnijim  područjima Bosne, Sandzaka, Albanije. Iz Novog / Herceg Novog / muslimani su protjerani 1687. a sljedeće 1688. godine sa područja Kuča, 1771. sa područja Cetinja. Godine 1878. kada međunarodna zajednica odlukama Berlinskog kongresa proširuje granice Crne Gore, i dobija gradove: Žabljak, Spuž, Podgoricu, Kolašin,  Nikšić,  Bar, Plav  i Gusinje, muslimani se suočavaju sa istim problemima. Nakon teritorijalnih proširenja u periodu od 1878. do 1910. iz novopripojenih krajeva Crne Gore iselilo se preko 25.000. hiljada ili oko 80 procenata njihovog tadašnjeg ukupnog broja  u Crnoj Gori. Na ovim novopripojenim krajevima od ukupnog broja stanovništva muslimani su činili od 56 do 90 odsto. 25

Balkanskim ratom, 1912/13. godine, kada Crna Gora proširuje svoje granice na sjeveru i zauzima Mojkovac,  Bijelo Polje, Pljevlja, Berane, Rožaje, Plav i Gusinje, muslimane čeka ista, a ponegdje, gora sudbina: egzodus, progon,ubijanje, uništavanje materijalne kulture.

Tokom naredne 3-4 godine uslijedilo je novo masovno iseljavanje a potom masovno stradanje u Prvom svjetskom ratu, 1914.zatim 1918. godine, kada se formira  Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca, u kojoj se samo nastavlja pogrom, pokolj, tjeranje sa vječitih  ognjišta. Statistički podaci govore da je prvi popis stanovništva u novoj konstituisanoj  Kraljevini  Srba, Hrvata i Slovenaca pokazao da je 1921.  u odnosu na 1912. godinu, broj muslimanskog stanovništva, za preko 80 odsto manji , te da je u međuvremenu odselilo, uglavnom u Tursku, preko 88.000. stanovnika. 26

Sa čitavog jednog područja  ( u Kovrenskoj dolini Šahovića,) uslijedio je 1924. godine nezapamćeni  krvavi  obračun sa mirnim muslimanskim življem, sličan onom koji  su u bjelopoljsko-bihorskom i pljevaljskom   kraju počinili četnici 1943.  godine. Zapaljene su i sve dzamije.27

I u prirodnim nesrećama uništavani su vjerski objekti. Tako je u zemljotresu 1979. godine koji je zadesio Crnu Goru, stradalo ili oštećeno oko 80 % ovih objekata, uglavnom na području Bara, Krajine, Ulcinja i Vladimira. Angažovanjem i nesebičnim zalaganjem  rukovodstva Islamske zajednice Crne Gore, svi su oni obnovljeni, štaviše  u tom periodu  izgrađeno je tridesetak novih dzamija, na temeljima postojećih.Ovoj pomoći participiralo je i Vrhovno Islamsko Starješinstvo u Socijalističkoj Federativnoj Republici  Jugoslaviji u Sarajevu. 28

Raspadom Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije 1991/92. godine, ratna događanja u okruženju, posebno u Bosni i Hercegovini i te kako se reflektuju na muslimane u Crnoj Gori i na njihovu sigurnost. Poučeni neprilikama iz  prošlosti, a iz bojaznosti da im se ne dogodi ista  ili slična sudbina, hiljadama je emigriralo, ovom prilikom na Zapadu. I ovaj period  za muslimane u Crnoj Gori je pun trauma i iskušenja, tortura, hapšenja, ubijanja i napada na vjerske objekte, skrnavljenja… Na prostorima Bukovice kod Pljevalja, dzamija   u selu Planjsko je 19.04. 1993. godine zapaljena. U selu Raščići  je 20. maja iste godine eksplozivom uništena munara na dzamiji, a u selu Rosulje je izvršen napad na dzamiju kojom prilikom su polomljena stakla na prozorima.Na munari Husein-pašine dzamiju je 7. januara 1993. godine pucano iz vatrenog oružja. U Podgorici je 30.IX.1991. godine podmetnuta eksplozivna naprava pored dzamije kojom prilikom su polomljena sva prozorska stakla dzamije, kancelarije Mešihata i Odbora kao i obližnjih objekata, popucala fasada a 1993. oštećena je fasada munare od ispaljenih metaka iz vatrenog oružja.Uz dzamiju  u Tuđemilu kod Bara je 27.IX.1993. godine podmetnuta eksplozivna naprava kojom prilikom su oštećena stakla na prozorima. U Nikšiću je 15. maja 1993. godine od eksplozivne naprave oštećena dzamija u Grudskoj mahali koja ujedno predstavlja  kulturno-istorijski spomenik. Na njoj su popucala stakla na prozorima, oštećena fasada, polomljen  crijep… 29

U posljednjih nekoliko godina stabilizacije političkih tenzija i prilika, sve većoj demokratizaciji ukupnih društvenih kretanja, harmonizaciji društva i prisustvo međunarodnih zajednica i organizacija, uliva nadu  za bolju i slobodniju budućnost, opuštenost i međusobni suživot naroda i narodnosti koji žive na ovim prostorima.

Berlinski  kongres i  Islamska zajednica

U osmanlijskom periodu upravljanje nad vjerskim objektima i imovinom,  kao i sa vjerskim službama u dzamijama i medresama, vršila je upravna vlast pod vođstvom Sultana. On je bio vrhovni carski i vjerski suveren.

Prestankom njegove vlasti 1878. godine ( Berlinski kongres), odnosno 1912/13. (Balkanski rat) uspostavlja se vlast koja nije islamska.30

Odlukama Berlinskog kongresa, kao i Ugovorom između Crne Gore i Turske, muslimanima se priznaje pravo na formiranje svoje vjerske zajednice,  da samostalno upravljaju vjerskim poslovima i imovinom u skladu sa propisima vjero-zakona šerijata, ” kao u turski vakat”. Naime, pitanje pravnog statusa  muslimana u najmanjoj  balkanskoj državi  temeljilo se na članu 30. Berlinskog ugovora iz 1878. kojim je pored ostalog, garantovano pravo  vlasništva nad cjelokupnom nepokretnom imovinom i naglašeno da će pitanje vakufa urediti posebna  mješovita crnogorsko-turska komisija. 31

Na temeljima ovih dokumenata kojima se priznavala vjerska samostalnost, u odnosu na laičku i neislamsku vlast,  osnovana je Islamska zajednica u Crnoj Gori, samostalna u vođenju svojih poslova, prva s aspekta novog statusa u balkanskim zemljama.  32

Muftije

Prvi koji je došao na čelu Islamske zajednice u Crnoj Gori  bio je hadzi Salih-efendija Huli, iz Ulcinja, rodom iz Skadra. Njega je Kralj Nikola   1878. godine, uz saglasnost šejhul-islama iz Carigrada, postavio za muftiju muslimana u Crnoj Gori, sa sjedištem uprave u Ulcinju, davši mu ” punovažnu vlast da sudi muslimanima po šerijatu onako kako je to bilo u turski vakat”. 33 Zbog nesporazuma sa knjaževim vlastima, Huli je napustio mjesto muftije i preselio  se u Skadar 1883. godine.

Drugi muftija koji dolazi na čelu Islamske zajednice u Crnoj Gori, je  carigradski muderis Hadzi Mustafa Hilmi-efendija, rodom iz Tikveša, Bugarska, koga je postavio  Visoki Mešihat iz Carigrada. Njegovo postavljenje je uslijedilo na zahtjev Kralja Nikole    1887. godine. Novi muftija je došao u Ulcinj, da bi se potom, na zahtjev Kralja Nikole, preselio u Podgoricu. Zbog njegove  temperamentnosti, često je dolazio do nesporazuma  sa vlastima. On je smatrao da je u nekim vjerskim odredbama vlast prekoračila ovlašćenja, vršeći šerijat, te je zatražio tromjesečni odmor, otišao je  u Carigrad, odakle se nije htio vratiti.34

Treći po redu muftija bio je Murteza-efendija Karađuzović, rođen u Baru. Na ovu dužnost je postavljen 20. juna 1912. godine. Sjedište muftijstva prešlo je iz Podgorice u Stari Bar. Ujedinjenjem Srbije i Crne Gore 1918., i kasnijim Zakonskim odredbama Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, 1922. godine,  muftija Karađuzović je penzionisan, a muftijstvo je prenešeno u Beograd.35

Novi okvir ustrojstva Islamske zajednice

Stvaranjem Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca 1. decembra 1918. godine, mijenjaju se društveni uslovi u kojima djeluje Islamska vjerska zajednica u Crnoj Gori. ( Prvi reis-ul-ulema muslimana u Kraljevini SHS je bio Mehmed Džemaludin ef. Čaušević u vremenu od 1913-1930. god. i poslednji reis-ul-ulema muslimana u BiH izabran  po Autonomnom  statutu.) 36

Nova vlast ne pokazuje odgovarajući  respekt prema muslimanima. To je manifestvovalo    ”Uredbom o upravi vakufa na teritoriji  Srbije i Crne Gore”, koja, po mišljenju muslimana, nije poštovala  duh  Senžermenskog ugovora. Ovaj Ugovor  obavezivao je  države potpisnice, među kojima i Kraljevinu  SHS, da odredbe  o zaštiti manjina  sprovedu kroz svoje zakonodavstvo tako da ” ni jedan zakon, ni jedna uredba,  ni jedna službena radnja ne bude u protivrečnosti ili u  opreci  sa tim propisima ”.

Faktička primjena  prava i obaveze države  prema muslimanima zavisila je  od  konkretne  situacije.37

Tada je uspostavljeno Ministarstvo vjera, kao organ  centralne državne uprave koja vrši vrhovnu, nadzornu i najvišu upravnu vlast u svim  vjersko-političkim poslovima. Ovo Ministarstvo je ukinuto 1929. a poslove iz njegove nadležnosti preuzelo je Ministarstvo pravde.

Vidovdanskim Ustavom iz 1921. zajamčena je sloboda vjere. Vjeroispovijesti su bile ravnopravne pred Zakonom, s pravom da samostalno uređuju svoje poslove u granicama Zakona. Zabranjeno je da se duhovna vlast praktikuje van bogomolja a  Oktroisanim Ustavom iz 1931. godine omogućeno je državi da uspostavi apsolutnu kontrolu nad  vjerskim zajednicama. Godine 1923. donosi se Zakon o činovnicima koji je vrijedio za cijelu zemlju.  Ovim Zakonom,  muftija Karađuzović nije preuzet u službu jer je uprava Šerijata prećutno ukinuta, a muftija je otpušten iz službe i 30. 01. 1924. penzionisan. Svoju kancelariju je predao podgoričkom muftiji Muratu Vodopiću, koji je likvidirao Upravu šerijata, i formirao Muftijstvo  sreza barsko-ulcinjskog.

Vjerska uprava je premještena u Podgoricu a cjelokupono Islamsko Starješinstvo je  potčinjeno Vrhovnom muftiji u Beogradu. Ovim je dokinuto zvanje muftije crnogorskih muslimana. Tada su u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca postojale dvije Islamske zajednice: jedna u Srbiji sa Kosovom i Makedonijom u čijem sastavu ulazi i Crna Gora (na čijem čelu je bio muftija sa sjedištem u Beogradu ) a druga za Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku, Sloveniju i Dalmaciju,  kojom je upravljao reisu-l-ulema u Sarajevu. 38

Jedinstvo Islamske zajednice u Jugoslaviji uspostavljeno je 1930. godine, Ustavom Islamske uzajednice i reis-ul-ulemom sa sjedištem u Beogradu.39

Iste godine, 11. juna, hodzinska  Kurija sastavljena od osam članova Ulema  medzlisa, devet muftija, šest  vrhovnih  šerijatskih  sudija , tri direktora  srednjih  škola i dva  predstavnika  Ministarstva  vojske i mornarice, za reis-ul-ulemu Islamske zajednice Kraljevine Jugoslavije, izabrala je Hafiz Ibrahim  ef.  Maglajlića. Posebno izborno tijelo sastavljeno od obadva  Ulema medzlisa ( skopski i sarajevski )  delegata  Vakufsko- mearifskih vijeća i članova  Vrhovnih šerijatskih  sudova, Ibrahim ef. Maglajlić je položio zakletvu i primio menšuru 19. juna 1930. godine u Bajrakli dzamiji u Beogradu. 40

Svečanost je održana uz prisustvo kralja, članova Vlade, diplomatskog kora, i mnogobroijnih delegacija  iz zemlje . Ovoj svečanosti je prisustvovao i poljski muftija  dr.  Jakub Sienkijević.  41

Muslimani Crne Gore u vjersko-administrativnom pogledu  pripajaju se Ulema Medzlisu u Skoplju, a sjedište muftijstva je prenešeno u Pljevlja. Godine 1936. donijeti su Zakon i Ustav Islamske zajednice po kojem su ukinute institucije muftijstva, a sjedište reisa je prenešeno iz Beograda u Sarajevo. 42

Period poslije Drugog svjetskog rata

Muslimani, kao i vjerski službenici-imami, tokom ratnog razdoblja 1941/45. godine opredjeljuju se shodno   svojim ličnim  uvjerenjima.Zebnju i strah je unosio četnički pokret svojim šovinističkim odnosom prema muslimanima, s jedne, i s druge strane  podozrenje prema Narodnooslobodilačkom pokretu,  dijelom zbog njegovog, gotovo u cjelosti  inovjernog sastava i dijelom radi ateističkih poimanja komunističkog  vođstva. Pojedini  imami podliježu uticaju NOP-a i pridružuju se NOB-i.  U kasnijem djelovanju ovih snaga sve je više imama koji postaju odane pristalice  NOB-e i članovi Narodnooslobodilačkih odbora. Ovome je doprinijelo sve veće uključivanje muslimana u NOP-u i NOB-i. 43

Normalizacijom političkih prilika  i povjerenje u novu vlast stečene su osnovne pretpostavke  za stvaranje jedinstvenog  organizacionog  uobličavanja  vjerske zajednice.  Islamske vjerska zajednica prihvata  realnost  socijalističkog društv, a njena organizaciona podjela  u najvećoj  mjeri, slijedila je federativno ustrojstvo jugoslovenske državne zajednice. U toku ljeta donešen je nacrt Ustava IVZ-e u FNRJ. O ovom Nacrtu Ustava IVZ-e raspravljali su imami u Crnoj Gori 13. avgusta  1947. godine na Cetinju. Nacrt Ustava je usvojen, a 26. avgusta  1947. godine Vrhovni  vakufski Sabor je verifikovao Ustav  IVZ i imenovao Ibrahima Fejića  za prvog reis-ul-ulemu u Federativnoj Narodnoj Republici Jugoslaviji, sa sjedištem u Sarajevu.  Članom 4. Ustava Islamske vjerske zajednice u FNRJ, pored ostalog akcentirao je da se ova Zajednica  upravlja u granicama  Ustava  FNRJ. Granice  duhovne jurisdikcije  vakufskih sabora Crne Gore, Srbije i Makedonije poklapaju se s republičkim  granicama, što nije bilo  karakteristično  za srpsku pravoslavnu i katoličku crkvu. Krajem 1947. godine obrazovani su  Vakufski Sabor i Saborski Odbor, a januara  1948. godine i Islamsko Starješinstvo Crne Gore. 44

Prvi predsjednik Saborskog odbora i Islamskog Starješinstva za Crnu Goru čije je sjedište najprije  bilo na Cetinju, a onda u Titogradu, bio je Husein-efendija Redzepagić, imam  iz Plava,  u periodu od 1947. do 1959. godine.(Umro 1965.), a na čelu vakufskog  sabora nalazio se Hasan Šlaković iz Bara, koji je ranije izabran  za predstavnika muslimana Crne Gore u Vrhovnom vakufskom Saboru i Vrhovnom Islamskom Starješinstvu. 45

Vakufski Sabor  Narodne Republike Crne Gore  bio je sačinjen od sedam vakufskih povjerenstava: u Ulcinju, Baru, Titogradu, Bijelom Polju, Beranama,  Plavu  i Pljevljima. Ona su temeljila svoj rad  preko egzistiranja  50 dzematskih odbora.

Novim Ustavom Islamske zajednice iz 1959. godine, ukinuti su saborski odbori, a izvršni organ Republičkog Sabora Islamske zajednice je postalo Starješinstvo Islamske zajednice sa sjedištem u Titogradu. Na zasjedanju Sabora Islamske zajednice u Narodnoj Republici Crnoj Gori, 14. novembra 1959. godine, za predsjednika Starješinstva Islamske zajednice izabran je Hadzi Šukrija Bakalović iz Ulcinja. Na ovoj dužnosti je ostao  do 1975 godine ( kada je  i umro. ) U tom periodu Islamska zajednica je koncepcijski, normativno i kadrovski obnovljena. 46

Islamska zajednica Crne Gore u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji

Islamsku zajednicu u Socijalističkoj  Federativnoj Republici Jugoslaviji su sačinjavale  četiri jedinice,  tradicionalne cjeline, tzv. Saborska područja i to : područja Sabora  Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Slovenije sa sjedištem u Sarajevu, Sabor Islamske zajednice  za Srbiju sa pokrajinama:  Kosovom i Vojvodinom, sa sjedištem u Prištini, Sabor Islamske zajednivce  za Makedoniju, sa sjedištem u Skoplju i Sabor Islamske zajednice za Crnu Goru,  sa sjedištem u  Titogradu.

Prema odredbama Ustava Islamske zajednice u SFR Jugoslaviji iz 1968. godine na zasjedanju Vrhovnog Sabora Islamske zajednice u SFRJ, održanom  24. maja 1976. godine, za predsjednika Starješinstva Islamske zajednice u Socijalistićkoj Republici Crnoj Gori  izabran je Hadzi Idris Demirović, dotadašnji imam i vjersko-prosvjetni referent Odbora Islamske zajednice u Starom Baru, koji je ovu dužnost obavljao  do 2003. godine, kada se povukao iz službe, a za novog reisa izabran je  Rifat Fejzić, iz Rožaja.

Ustavom Islamske zajednice u SFRJ,  kojeg je usvojio Vrhovni Sabor  1990. godine u Sarajevu, pored tradicionalnih  saborsko-mešihatskih područja  u Sarajevu, Prištini, Skoplju i Titogradu (Podgorici) osnovan je novi Sabor, odnosno Mešihat u Zagrebu, za područje Hrvatske i Slovenije. Po odredbama tog Ustava, Mešihatima je vraćena veća samostalnost, a nadležnost  izbora predsjednika Mešihata prenešena je na republičke Sabore.

Ovim Ustavom su preinačeni nazivi  izvršnih organa  Sabora: umjesto vrhovnog Islamskog Starješinstva- Rijaset, a po republikama – Mešihati Islamske zajednice. I dalje su sačuvani prethodni kriterijumi da Vrhovni Sabor  sačinjavaju  predstavnici sabora  po broju pripadnika Islamske zajednice, dok je u Rijasetu  sačuvan paritet, tj. po dva člana sa saborskog područja, odnosno predsjednici  Mešihata  i Sabora sa reusu-l-ulemom na čelu,  koji je predsjedavao Rijasetu.

(Islam Montenegro)

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
{"success":true,"message":null,"messages":null,"data":null,"logged_in":false}
27. april 2025 08:47