
Festival alternativnog internacionalnog teatra ove godine bogatiji je za "FIAT monografiju" kojom je obilježena istorija najznačajnije pozorišne manifestacije posvećene alternativnom teatarskom u Crnoj Gori i Jugoslaviji. Po njemu Podgorica dobila mjesto na jugoslovenskoj i evropskoj mapi festivala, na njemu otkivena su neke od najznačajnijih imena dramske umjetnosti one Jugoslavije.
Monografiju čine četiri poglavlja - autorski tekstovi o FIAT-u, hronologoški segment, dio koji nas podsjeća na internacionalne umjetnike koji su nastupali na festivalu i poglavlje u kojem su zabilježeni crnogorske umjetnike koji su se afirmisali na FIAT-u.
Izdavači knjige su CANU i Sekretarijet za kulturu i sport Glavnog grada
- Imam veliki emocije prema ovoj knjizi, prema svim danima i satima koje smo Slobo (Slobodan Milatović) i ja imali u vezi a ovom knjigom. Želim da se zahvalim autorskom timu, koji su pažljivo i posvećeno radili na ovom materijalu u teškim okolnostima jer smo na raspolaganju imali oskodan materijal - kazala je Vukotić.
Urednik knjige Petar Milatović je kazao da je rad na knjizi kod njega izazvao jake emocije. Istakao je da su se samo nekoliko dana nakon smrti Slobodana Milatovića u Kuslevovoj kući pao dogovor da se ova monografija uradi, na šta je, kako je rekao, veoma ponosan.
- Ovo je ekipa sa kojom sam apsolutno ponosan. Veliki dio mog posla uradio je moj sinovac Danilo, koji me je oduševio. Tu su i Duško i Ana Matić. Ovo je bilo nevjerovatno zadovoljstvo, i profesionalno i emotivno, i mislim da je ova knjiga lična karta festivala koji je trajao kroz vrijeme, kroz svakakva događanja. Festival je otisak u vremenu kroz koje je prolazilo ovo društvo. Bio sam svjedok od prvog dana, više sa strane - kazao je Petar Milatović, brat Slobodana Milatovića.
Takođe urednik monografije, Danilo Milatović je najprije istakao zalaganje Ane Vukotić bez koje, kako je kazao, monografije ne bi ni bilo, a ukazao je i na rad saradnica Vukosave Tomović i Marije Miličković.
- Nismo imali većinu materijala. Bilo je interesantno, istovremeno iscrpljujuće. Komunakacija sa inostranim festivalima - slovenačkim, njemačkim... bilo mi je to zanimljivo, jer iako sam znao da je FIAT značajan, od njih dobio povratne informacije o tome da je on jedan od relevantnijih festivala što se tiče alternativnog teatra - istakao je on.
Sve informacije o FIAT-u, kako je rekao, provjeravane su sa Ljubomirom Đurkovićem, koji je ne samo naizvođeniji savremeni crnogorski dramski pisac nego i najznačajniji istoričar pozorišta kod nas.
- Ova knjiga pred vama je materijalizovani svjedočanstvo da se publika okupljala na Duklji, koritu Ribnice, kad je to bilo suvo, kad su otvarali Poglavlja 23 i 24 (prim. auto ime predstave), kad se publika okupljala u postrojenjima "Radoja dakića", pokojnom hotelu "Crna Gora", u Kuslevovoj kući, koja je postala nezaobilazni dio kulturne Podgorice. Fiat nije samo festival - FIAT je za Podgoricu bio uvijek više od festivala. Funkcija FIAT-a je bila da otkriva ta mjesta. Festival, kao i predstave ima prvensteno ulogu da bude mjesto kohezije i predmet kolektivnog sjećanja, tako da je istorija Podgorica neodvojiva od istorije FIAT-a i obratno - kazao je Danilo Milatović.
O monografiji govorili su u dvorištu Kuslevove kuće još Niko Goršić, Branko Baletić, Ana Matić i Duško Miljanić.
Коментари (0)
Оставите свој коментар