
Za naše prilike prilično neuobičajena postavka može se pogledati još koji dan u prostorijama Kulturnog centra "201 Engaging Space" u Podgorici (Ul. kralja Nikole 10). Riječ je o postavci multimedijalnog likovnog umjetnika Igora Husaga, naslovljenoj "Devoid". Izložbu je otvorila Ana Janković, kreatorka KC "201 Engaging Space". Inače, ovo je prva izložba u ovom prostoru, u kojem su dosad održavani drugi kulturni i umjetnički programi.
Postavku "Devoid" čine Husagovi digitalni video-radovi, skulpture izrađene uz pomoć 3D štampača, kao i "slike" – digitalni printovi. Kroz radove, eksperimentišući sa mogućnostima savremene digitalne tehnike, Husag prikazuje procjep koji je nastao između dva svijeta u kojima živimo - onom opipljivom, fizičkom, i onom drugom pikselizovanom, onlajn, virtuelnom svijetu. To prožima svojim ličnim i neposrednim iskustvima doživljenim tokom dosadašnjeg rada kod nas i u Aziji.
– Riječ "devoid" u prevodu znači biti lišen nečega, biti van konekcije s nečim. Ovo je refleksija mojih razmišljanja o realnom svijetu, ovdje, koji je uslovljen našim ponašanjem na društvenim i digitalnim mrežama, putem medija, domaćih i svjetskih, kao i svim stvarima koje idu danas "preko žice". A, ta žica, koja bi trebalo da nas spaja, u stvari nas otuđuje, razdvaja. I čak i kada nas spaja, to često postaje devijantan spoj, jer u kontaktu s prijateljima i voljenima, ponekad gubimo konekciju, to bude loša veza, i ti momenti, taj jaz između ta dva svijeta u kome se nalazimo, a opet, preko fotografije i zvuka, s drugim ljudima, ne samo da uspostavljamo konekciju već ih i doživljavamo – kaže Husag.
Dosad je neke radove objavljivao na različitim mrežama i platformama, kako bi ih prikazao što široj publici. Novina u njegovom radu, kaže, jeste 3D animacija i 3D skulpture.
Umjetnik navodi da su njegove 3D skulpture refleksija svjetskog tržišta, odnosno onoga što se traži i što se kupuje. "Ono što se kupuje, i što se traži, ujedno oblikuje to tržište, a ne samo ponuda na njemu", dodaje Husag.
Na naše pitanje, koliko je potrošački mentalitet, potrošački sistem i duh, potisnuo duhovnost, ne samo kod nas, već i u Aziji, i to naročito u zemljama koje su naglašeno tehničko-tehnološki razvijene, Husag kaže:
– To je činjenica koja je zaista ostavila dubok utisak na mene. Na izložbi prikazujem i neka moja iskustva doživljena u Šangaju, oživljavam neka dešavanja koja se sada sliježu, a pokušavam i da analiziram na koji način se tamo i ovdje doživljava dizajn. Kod nas je dizajn na nižem nivou. Tamo je pak dizajn usmjeren ka društvu, ka zajednici. Naravno, i tamo postoji komercijalna varijanta dizajna, ali, isto tako imate dizajnerski izraz, radove na izložbama koji su nama često neshvatljivi u prvom susretu s tim – kaže Husag.
No, uprkos razlikama postoji i nešto što nas spaja.
– Kada gledamo, mi jesmo u mnogo tačaka zaista različiti, razdvaja nas toliko da se ne možemo prepoznati. No, kada se fokusiraš na ono u čemu smo isti, vidiš da smo svi jedno, i ovdje i na drugom kraju planete. Jer postoje stvari koje nas spajaju, koje su univerzalne. I to se najčešće ispoljava kroz svakodnevne cikluse i rituale. U srži, razlike su sekundarna stvar, nebitne su – kaže Husag.
Ž.J.