Prof. dr Jelena Martinović Bogojević / foto: S.Ć.
20/02/2022 u 09:00 h
Svetlana ĆetkovićSvetlana Ćetković
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Prof. dr Jelena Martinović Bogojević u CANU: Đaci uče muziku upoznajući je "iznutra"

Stvaralačke muzičke aktivnosti pozitivno utiču na motivaciju, muzičku interakciju, sveobuhvatnije razumijevanje muzičkih fenomena

Od antičke Grčke i njenih muza i demona, rimskog geniusa, preko srednjeg vijeka i renesanse, do danas umjetnička kreativnost pobuđuje znatiželju. Kako je istakla prof. dr Jelena Martinović Bogojević, koja je u CANU održala predavanje "Muzička kreativnost kroz prizmu naučnih istraživanja", vijekovi tumačenja počeli su da dobijaju naučne obrise i sistematizaciju tokom 18. i 19. vijeka, a posljednjih 20 godina ona se istražuje intenzivno.

Vanredna profesorka Muzičke akademije na Cetinju gdje predaje grupu predmeta iz oblasti muzičke pedagogije, najprije je publici iznijela sažete naučne teorije o kreativnosti istaknutih istraživača Roudsa, Gardnera, Čitzetmihailia, Kaifmana, Begeta, Bodera, Sternberga i Lubarta, Amabila...

Ona je istakla da među brojnim teorijama kojima se objašnjava ova oblast dvije najpoznatije su Sternbergova i Lubartijeva iznijeta 1999. godine, i Čitzetmihailijeva iz 1997.g. Po prvoj, kreativnost je sposobnost da se proizvede djelo ili artefakt, koje je istovremeno novo, originalno i prikladno; a po drugoj "kreativnost svaki čin, ideja ili proizvod koji mijenja postojeći domen, ili koji ga pretvara u novi".

Baveći se istraživanjima na ovu temu prof. dr Martinović Bogojević je naglasila da je ispitivala iskustva i stavove nastavnika muzike u osnovnim školama u Crnoj Gori o realizaciji stvaranja kao programom definisane aktivnosti.

– Rezultati su pokazali da nastavnici u svojoj praksi najviše realizuju slušanje muzike i pjevanje, dok su stvaralačke muzičke aktivnosti znatno manje zastupljene. Razlog tome su i otežavajuće okolnosti, poput nedovoljnog fonda časova i nedovoljne opremljenosti kabineta neophodnim sredstvima, poput Orfovog instrumentarija. Iako su svoje kompetencije na ovom području visoko procijenili, neophodno je pružiti im više podrške kroz programe stručnog usavršavanja – naglasila je ona.

Stvaralačke muzičke aktivnosti pozitivno utiču na motivaciju

U akcijskom istraživanju, koje je sprovela sa jednim odjeljenjem petog razreda, pokazalo se "da stvaralačke muzičke aktivnosti pozitivno utiču na motivaciju, muzičku interakciju, sveobuhvatnije razumijevanje muzičkih fenomena".

– Muzička edukacija nije potpuna, ukoliko iz nje izostanu stvaralačke muzičke aktivnosti kroz koje učenici upoznaju muziku "iznutra" kroz generisanje svojih muzičkih ideja – zaključila je ona u izjavi za "Dan".

Prof. Martinović Bogojević je doktorirala na Akademiji za muziku Univerziteta u Ljubljani. Od 2019. je članica je Odbora za muzičke umjetnosti CANU.

Publici ju je predstavio akademik Žarko Mirković.

S.Ć.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Коментари (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
    
Још нема објављених коментара

Оставите свој коментар

  1. Региструјте се или пријавите на свој налог
28. april 2025 08:29