Božović, Mladenov, Radovanović, Gagović i Šoškić / -FOTO: Ž.J.
06/02/2022 u 12:05 h
DAN portalДАН портал
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Sagledavanje šire slike fluidnih identiteta

Kolektivna izložba radova crnogorskih i kanadskih umjetnika "Fluksni identitet - Savremena umjetnička scena Kanade u dijalogu sa umjetnicima iz Crne Gore" u Dvorcu Petrovića može se pogledati do kraja februara

Postavku kolektivne izložbe "Fluksni identitet - Savremena umjetnička scena Kanade u dijalogu sa umjetnicima iz Crne Gore" čine radovi umjetnika iz Kanade: Boža Vasića, Coco Guzman, Milutina Gubaša, Sadka Hadzihasanovića, Sandra Brewster, Stuart Reid, Two Gullivers - Besnik i Flutura Haxhillari i Vesne Perunović, kao i umjetnika iz Crne Gore: Ivane Radovanović, Jelene Tomašević, Nenada Šoškića i Veska Gagovića. Izložba se do kraja februara može pogledati u izložbenom prostoru Centra savremene umjetnosti Crne Gore - Dvorcu Petrovića. Izložba "Fluksni identitet" produkcija je VISART – Asocijacije za vizuelnu umjetnost i kulturu, Ambasade Kanade i CSUCG.

Kustoskinja postavke, koju čine djela rađena različitim tehnikama, od crteža na papiru grafitnom olovkom do slika, instalacija, kolaža, video-radova, jeste istoričarka umjetnosti Svetlana Mladenov. Izložba se bavi problemima identiteta, pitanjima njegove ne-stabilnosti, mogućnosti sažimanja u sebe različitih društvenih uticaja i spremnosti na promjene. I iako identitet određuje našu suštinu, on nije nužno vezan za nacionalno i etničko, već se može fokusirati i na ekonomske ili obrazovne, i naravno, kulturne odrednice, a koje se reflektuju potom na pojedinačne umjetničke radove, rekla nam je Mladenov. Ideja za izložbu rodila se tokom njenog boravka u Kanadi na festivalu performansa u Kvebeku, i već tada je odlučila da je potrebno da se kroz radove ostvari dijalog kanadskih sa našim umjetnicima - iz Srbije, Crne Gore i Makedonije, odnosno s prostora koji Ambasada Kanade u Beogradu pokriva u ovom regionu.

– Tema identiteta nametnula se kao zajednička, koja nas povezuje, a koja je aktuelna kod nas, ali i u Kanadi, koja je dobar primjer suživota različitih identiteta i koja bi mogla da nam posluži kao pozitivan primjer - kaže Mladenov. Tema je, dodaje, izuzetno aktuelna u cijelom svijetu zbog migracijskih procesa. Odnosno, zbog činjenice da mnogi ljudi prelaskom granice, u susretu sa drugim, prihvatajući to drugo, počinju da grade nove identitete, da se mijenjaju.

Fizička i vremenska promjenljivost identiteta

Vajar Nenad Šoškić predstavio se radom "Portret", redi-mejd skulpturom - instalacijom.

– Umjetnost uvijek mora biti sa vremenom i da odgovara na trenutak u kome živimo, i u ovakvom umjetničkom dijalogu vidimo da li smo u tom realnom vremenu ili nismo - kaže Šoškić, dodajući da ne odustaje od svoje osnovne vokacije - skulpture.

– Često ljudi griješe kada kažu da savremena umjetnost mora da bude u novim medijima. Nije tako. Savremena umjetnost je u stvari način mišljenja u vremenu u kome živimo - kaže Šoškić.

Vajarka Ivana Radovanović predstavljena je na postavci snimkom njenog performansa iz 2018. g "No country for young men".

– Tema koju sam tada obrađivala bila je vezana za pitanje identiteta mjesta, a sam rad može da se prožima kroz vrijeme, tako da refleksiju pronalazi i u ovom trenutku. Zato mi je drago što taj performans, tada zabilježen, može sada da se prikaže i da funkcioniše kao fluidni identitet - rekla nam je Radovanović.

– Identitet nije stabilan, on se mijenja, fluidan je, i mješavinom različitih identiteta, dobijate jedan sasvim novi identitet - ističe Mladenov, napominjući da uvijek treba sagledavati širu sliku. Zato je, naglašava, birala umjetnike koji se kreću kroz prošireno polje umjetnosti, one koji su spremni na miješanje medija, ukrštanje različitih tehnika, interdisciplinarno i multimedijalno mišljenje i djelovanje. Ističe da nije pobornik larpurlatizma.

– Umjetnost uvijek djeluje u nekom kontekstu i kroz neki kontkest postoji. U suprotnom, bila bi samoj sebi svrha. Zato je kontekst bitan za umjetnika, i zato se njihovi radovi razlikuju. Recimo, radovi iz `90. nose sasvim drugi duh u odnosu na ono što rade danas. Stalno se nešto mijenja i istražuje. Zato umjetnici i polaze od nečeg intimnog, ličnog, i to onda iznose kroz umjetnički rad. I zato je to vrlo iskreno, i zato su i ovi umjetnici vrlo iskreni - rekla nam je Mladenov između ostalog, napominjući da ovi radovi odlično komuniciraju s publikom.

Na otvaranju izložbe govorile su Jelena Božović, direktorka CSUCG i Mladenov, a Džajlz Norman, ambasador Kanade akreditovan za Crnu Goru, obratio se video-porukom.

Ž.J.

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
{"success":true,"message":null,"messages":null,"data":null,"logged_in":false}
25. april 2025 10:52