/ - FOTO: LUKA BAR, PREUZETO SA BIZNISCG.ME
16/05/2023 u 08:46 h
Dan portalDan portal
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Vlada vraća u državno vlasništvo kritičnu infrastrukturu

Građani i sindikalna organizacija Luke Bar podržavaju potez Vlade da poveća državno vlasništvo u lučkim kompanijama i ohrabruju izvršnu vlast da što prije preuzme Port of Adria

Dvije godine nakon njemačkog teksta, Vlada premijera Dritana Abazovića je toliko stabilizovala finansije da je izdvojila milionska sredstva za kupovinu akcija Luke Bar, pregovara o kupovini Port of Adria i bez problema vraće kineski kredit za autoput…, piše bizniscg.me.

Građani i sindikalna organizacija Luke Bar podržavaju potez Vlade da poveća državno vlasništvo u lučkim kompanijama i ohrabruju izvršnu vlast da što prije preuzme Port of Adria.

Podsjećanja radi, prije dvije godine pojavila se informacija u evropskim i regionalnim medijima da postoji bojazan da će Kina preuzeti Luku Bar, ako Vlada ne bude vraćala na vrijeme kineski kredit za izgradnju autoputa.

Sada je situacija potpuno drugačija jer Vlada našla novac da uveća državno vlasništvo u Luci Bar i da realno razmišlja o kupovini nekadašnjeg značajnog dijela Luke Bar –Port of Adria koji je privatizovan prije desetak godina. Za to je potrebno desetak miliona keša i preuzimanje kreditnih obaveza tog nekadašnjeg dijela crnogorske luke. Uz to redovno se vraće kineski kredit, a Vlada razmišlja o nastavku hedžinga.

ZA UJEDINJENU LUKU BAR

-Vlada je uradila odličan posao kada je krajem godine kupila 24 odsto akcija Luke Bar-kazao je za BiznisCG Podgoričanin Vlatko Tomović.

"Prije par godina smo imali priču da će nam Kinezi zbog dugova uzeti Luku, a sada je situacija potpuno drugačija i država će otkupiti Kontejnerske terminale.”

Njegovo mišljenje dijeli predsjednik Sindikata Luke Bar Vladimir Obradović.

On smatra da država ne bi smjela ni pod kojim uslovima da prodaje svoju kritičnu infrastrukturu, te da je privatizacija bila suludi posao.

-Uništeno je 85 odsto jedinstvene Luke Bar i podržavam vraćanje Port of Adria pod okrilje Luke Bar- rekao je Obradović za BiznisCG.

On cijeni da Vlada mora da izvrši reviziju ugovora i da raskine isti sa vlasnikom Port od Adria zbog nepoštovanja kolektivnog ugovora, pa da se onda krene u objedinjavanje lučke kompanije.

KUPOVINA AKCIJA

Kao prvi potez objedinjavanja Luke Bar, Vlada je krajem prošle godine kupila 24,5 odsto akcija za 12,43 miliona eura. Nakon te transakcije Vlada je uvećala državno vlasništvo u Luci Bar na 78,54 odsto.

-Prosječna cijena po kojoj su sklapane transakcije u sistemu Montenegro berze iznosila je 0,89939 eura po akciji- saopšteno je portal BiznisCG iz Ministarstva finansija.

U pitanju je dobro odabrana cijena koja je značajno niža od nominalne 1,21 eura, iako se jedno vrijeme ovom akcijom trgovalo za 60 centi u manjoj količini.

Kada je riječ o kupovini Kontejnerskih terminala, Vlada u ovom momentu analizira isplativost i opravdanost tog posla, u toku su preliminarni pregovori o otkupu Port of Adrie, a o konačnoj odluci će javnost biti blagovremeno obavještena, ističu iz ovoga resora.

-Vlada će, shodno dosadašnjoj politici i načinu rada, težiti vraćanju u svoje vlasništvo onih privrednih društava za koja se, naravno nakon izvršenih analiza, pokaže opravdanost i isplativost da njima upravlja država- kazano nam je iz Ministarstva finansija.

Da je trgovina akcijama Luke Bar odličan podatak svjedoči podatak da je lani Luka Bar ostvarila rekordnu dobit od 4,5 miliona eura i imala rekordan pretovar robe.

HEDŽING I ŠRI LANKA

Međutim, prije dvije godine situacija se činjela nimalo ružićastom. U njemačkim medijima Cajt i Dojče vele pojavila se informacija da postoji mogućnost da Kina preuzme Luku Bar jer Vlada ne može servisirati kineski kredit.

-Crna Gora je mala evropska zemlja s velikim problemom. Ona ne može da plati svoje dugove. Vlada je 2014. uzela kredit u visini od 944 miliona eura kod kineske državne banke Eksim kako bi finansirala džinovski projekat auto-puta. Ministar finansija zemlje koja ima svega 600.000 stanovnika upozorava da njegova država ne može da vraća tolike dugove, pa je Crna Gora kao kandidat za članstvo u EU zamolila Brisel za pomoć. A tamo na tako nešto i ne pomišljaju: „Ne plaćamo kredite trećim državama’. Od tada Crnom Gorom kruži bauk zvani Hambantota- brujali su njemački mediji. Njemački mediji su tada objašnjavali da Šri Lanka, azijska ostrvska zemlja, 2017. više nije mogla da vraća kineske kredite, pa je morala da na 99 godina Kini ustupi najveću luku u zemlji, Hambantotu.

-Kina je tako otpisala dugove. Od tada Kinu bije glas da manje zemlje gura u zavisnost- strahovali su njemački mediji.

Dvije godine nakon njemačkog teksta, Vlada premijera Dritana Abazovića je toliko stabilizovala finansije da je izdvojila milionska sredstva za kupovinu akcija Luke Bar, pregovara o kupovini Port of Adria i bez problema vraće kineski kredit za autoput.

Izvor: BiznisCG

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
25. novembar 2024 13:13