
Gramzivost i glupost konstanta su ljudskog društva, pa čak i nakon petog svjetskog rata, poruka je predstave "Djelidba" sarajevskog Kamernog teatra 55 koja je izvedena druge večeri RUTA festivala u Podgorici. Komad je nastao po motivima djela čuvenog jugoslovenskog i bosansko-hercegovačkog književnika Skendera Kulenovića, a ovo pozorišno uprizorenje Kulenovićevog djela režirao je Aleš Kurt. Zanimljivo je da je, kako stoji u afiši, praizvođenje Kulenovićevog djela bilo 1947. godine, predstava je igrala jedno veče, nakon čega je odlukama tadašnjih cenzora stavljena "da leži u bunkeru". Ono što je napisano prije 76 godina, kao da je napisano danas, jer nije nestala ni ksenofobija, ni vjerska netrpeljivost, ni sitno mešetarenje s opštim interesima, niti mito, niti korupcija, a gdje se, gle čuda, radi ličnog interesa čelnici različitih naroda i nacija veoma lako dogovaraju i sarađuju...
Pored Kurta, u kreiranju predstave učestvovali su i dramaturg Vedran Fajković i scenografkinja i kostimografkinja Adisa Vatreš Selimović. Scenski pokret osmislila je Amila Terzimehić, a igraju glumci: Gordana Boban, Vanesa Glođo, Sabit Sejdinović, Amar Selimović, Senad Alihodžić, Davor Golubović, Dina Mušanović, Elma Juković, Amar Čustović i Enes Kozličić.
S glumcima i dramaturgom na okruglom stolu nakon izvođenja komada razgovarala je dramaturškinja Dragana Tripković, a najviše priče bilo je o cenzuri.
Po Vedranu Fajkoviću, cenzura danas ne postoji, ali dešava se nešto mnogo gore, kako kaže, pitaju se da li ih iko čuje i da li ima to ikakvog odjeka na slušaoce.
– Nekada se nije smjelo govoriti protiv pojedinih ideja, imena, a danas je svejedno. Danas možemo reći što god želimo imenom i prezimenom, uprti prstom, i napraviti malo nekih talasića, i to onda prođe, što bi rekli - tresla se gora, rodio se miš. Cenzurisane tekstove uvijek je lijepo igrati, praviti se mudar u hrabar, pametan, i da mi, kao mudri pozorišni ljudi upiremo prstom i ispravljamo krive Drine - kaže Fajković.
On dodaje da, ipak ima smisla igrati cenzurisane tekstove, jer onog trenutka kad se prestane govoriti o ovakvim stvarima sličnim "Djelidbi", ili tekstovima koji ukazuju na neke probleme, "to će značiti da smo se predali, i da možemo da se prevrnemo i da smo dopustili da nas gaze"...
– Zato ima smisla i možda treba još glasnije govoriti i urlikati sa scene, a ne samo deklamovati - dodao je Fajković, navodeći da to treba raditi dok se svi ne razbudimo.
Sljedeća je na repetoaru predstava Mestnog gledališča ljubljanskog "Bog masakra" u režiji Dijega de Bree koja će biti izvedena sjutra, 22. aprila, od 20 časova na sceni KIC-a.
Ž.J.
Komentari (0)
Ostavite svoj komentar