
I dok se u Vojsci, kao što smo u prethodnom nastavku iznijeli, tumači odobrenje za prelet MUP-ovih helikoptera van državne granice, upravo ti helikopteri su na korak od realizacije svoje operacije. Podaci 280. centra za elektronsko izviđanje i ometanje otkrivaju nam gdje je, u stvari, bio pomenuti helikopter YU-HCA u to vrijeme. Helikopter u kome se nalazio Slobodan Milošević je identifikovan radio-tehničkim izviđanjem u 19.46 na prilazu aerodromu Tuzla (6 NM zapadno) u Bosni i Hercegovini. Ovaj centar je u svom izvještaju naveo da je u Tuzlu sletio samo taj helikopter, dok su ostali koji su letjeli uz njega, bili "u pratnji/zaštiti helikoptera YU-HCA" i da nijesu prelazili državnu granicu. Potom je taj helikopter identifikovan na slijetanju u rejonu Loznice u 20.15 i zatim na slijetanju u bazu u Surčinu, u 20.45.
Pošto je helikopter sa Miloševićem preletio Drinu, druga dva helikoptera RDB kreću na slijetanje. Gazela YU-HED prijavljuje slijetanje u rejonu Bogatića u 19.33. Drugi helikopter MI-17 koji koristi vojni pozivni indeks, slijeće u 19.37 u Banju Koviljaču. U rejonu Banje Koviljače, ovaj drugi helikopter identifikuju pripadnici Vojske Jugoslavije sa karaule Paulje iz sastava 15. graničnog bataljona u Loznici. Helikopter je sletio "zapadno od kapije broj 3 HI Viskoza‘‘. Patrola MUP-a ili služba obezbjeđenja HI "Viskoza", došla je do helikoptera. Tri člana posade su bila uniformisana, rekli su da su iz Beograda i da se tamo i vraćaju. Konstatovano je da riječ o helikopteru Mi-8 "sa oznakama VJ na nosaču stabilizatora". Ovo je dežurnom komande 15. graničnog bataljona saopštio inspektor iz Odjeljenja unutrašnjih poslova Loznica tek u 21.42. Prethodno, u 20.23, straža u kasarni "Klupci" izvijestila je da je uočen helikopter u letu pravcem Loznica–Valjevo. Prema naređenju dežurnog Operativnog centra 1. armije, dežurni graničnog bataljona izvijestio je o događaju komandanta 1. armije. Istakao je da iz vizuelnog praćenja leta helikopter nije prelazio državnu granicu niti se u blizini njegovog slijetanja događalo bilo šta neobično. Uočava se iz dokumenata da polijetanje sa ove lokacije nije prijavljeno.
U isto vrijeme premijer Zoran Đinđić sa saradnicima u kancelariji sjedi i ćuti, dok se čeka poziv od pilota. Kada se pilot javio iz Tuzle, Đinđić se obraća Čedomiru Jovanoviću:"Da li možeš da zamisliš da je danas Vidovdan. Malopre su mi rekli da je danas Vidovdan!" "Sedam dana nismo spavali. Nismo uopšte znali ni koji je dan, ni koji je datum", nastavlja Jovanović.
Pošto se Agusta Bel vraćala iz Tuzle, i preletjela državnu granicu, alarmirana su i druga dva helikoptera koja su čekala na zemlji. U 20.20 helikopter "Gazela" polijeće iz Bogatića, a potom i MI-17 iz rejona gdje je sletio. Sva tri helikoptera se ponovo sastaju u širem rejonu Loznice i zajedno u niskom letu vraćaju se u bazu MUP-a na beogradskom aerodromu. "Niko ništa po slijetanju nije pričao", sjeća se pilot Vladan Kosić.
Prva slijeće "Gazela" u 20.43. Za njom slijeće i MI-17 u 20.44 (20.47), i konačno Agusta Bel YU-HCA, koja je prebacila Miloševića u Tuzlu u 20.45 (20.49) časova. O prelijetanju granice helikoptera u 20.23 stiže informacija od strane Korpusa PVO tek u 20.35 u dežurni tim Komande RV i PVO. Međutim, dežurni tim i komandant RV i PVO čak ni u 21.13 nemaju informaciju da je MUP-ov helikopter već sletio u svoju bazu, nego se i dalje bave njime: "Rekao je šef da pratite pojačano ovaj helikopter ako bi se negdje pojavio." Odnosno, general Smiljanić koji govori svojim potčinjenima u 21.16: "Tražite ovaj helikopter… Helikopter je. Helikopter nek osmatraju…" Zanimljivo je da u tom periodu, 280. centar EIO identifikuje letjenje helikoptera pod četiri različita pozivna znaka, kao i da se koriste dva drugačija pozivna znaka od najavljenih.
PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
(NASTAVIĆE SE)
Komentari (0)
Ostavite svoj komentar