11/06/2023 u 12:28 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Marijana Zečević - "Poezija Novice Đurića" (9): Poetska postavka samog života

Feljton se sastoji od dijelova knjige Marijane Zečević "Poezija Novice Đurića (Od maternje melodije do Euklidove i kartezijanske tačke)", čiji izdavač je Institut za srpsku kulturu Nikšić (2023.g)

Takođe, pjesma "Nježnost u čunu" predstavlja jedan energetski bilans koji hipostazira u psihičke snage, kroz nagone i strasti, određeni libidinalni senzibilitet, čiji potencijal, najednom, jenjava sviješću o prolaznosti. Pjesma predstavlja dinamični proces kao Jungov "libido", Platonov "eros", Bergsonov "elan vital". (Karl Gustav Jung, "Dinamika nesvesnog" (Beograd/Podgorica, 2016), 31.) "Aristotel piše da se pokretom tela izražavaju `strasti duše`. Duša pokreće telo u akciju." (Milena Ulčar i prof. dr Saša Brajović, "Strasti duše i sistematizacija emocija u baroknoj umetnosti" (16. III 2020). https://www.coursehero.com)

Bergsonov (Henri Bergson) "elan vital" sa Tanatosom (θάνατος) "nagonom smrti", svodi pjesmu na dinamičan proces jakog energetskog naboja, nakon čega kao u Ravelovom "Boleru", poslednjom strofom strast jenjava.

Šopenhauer objašnjava afekte kao podsticaje čula, što je njihova manifestacija kao podsticaj senzibiliteta. Svaka jača afekcija je suprotna volji i ona je bolna.

"Ovde mislimo na afekcije čisto objektivnih čula, čula vida, čula sluha, čula pipanja, pa i to samo ukoliko su ti organi aficirani na njima svojstven, specifičan, prirodan način, koji proizvodi tako krajnje slab podsticaj povišenog i specifičnog modificiranog senzibiliteta tih delova, da on ne aficira volju, već, budući neometan nekim podsticajem volje, samo prenosi razumu data iz kojih nastaje opažanje. A svaka jača ili drugačija afekcija tih čulnih oružja je bolna, tj. suprotna volji, čijem objektitetu pripadaju i ta oruđa." (A. Šopenhauer, "Svet kao volja i predstava", Knjiga I).

Pjesma "Nježnost u čunu" otvara pitanje volje, intelekta i života, što su principi koje je Šopenhauer, uspostavljajući pojam besmrtnosti, podveo pod sledeće efekte: afekti, strasti, anima, animus, želja. Stoga, navedena pjesma zapravo je princip anima, naspram kojeg, ipak, poslednjom strofom izranja mens, kao racio koji pobija animus, kao pojam besmrtnosti.

Kod Đurića taj intenzitet afekcije ide od čisto objektivnih čula, gdje organi aficiraju na sasvim prirodan način, kakva je pjesma "Nemir", do intenzivnije afekcije, kakva je pjesma "Nježnost u čunu". Ova druga afekte sublimira u jedno otrežnjenje kao ironiju jer ("ne uzrokuje bol siromaštvo, već požuda") do bolne afekcije, kakva je pjesma "Bježi mi s očiju". Kako je rekao Šopenhauer "da svako žustro i preterano kretanje volje, tj. svaki afekat, potresa telo i njegovo unutrašnje zbivanje i remeti tok njegovih vitalnih funkcija".

"Nježnost u čunu"

"Znaš li kako u mom čunu/šapuće nježnost kao u žbunu,/pa se privijem, sledim, zmijski ubrizgam otrov, ljudski, istinski‘// Znaš li kako srce zvoni/kada se sledi krv i moli,/i podigne se velika rolna,/dah ljudski, sjemenka otrovna‘// Znaš li kako žudnja pjeva/između dva tijela snijeva,/raznježi se, potre, raširi,/pusti pipke i čedno viri‘// Znaš li kako zna da jekne/od bola kao od radosti daleke/žile u glasu i u struku,/kada se bez daha hvataš za ruku‘// Znaš li čemu sve te sitnice,/ljubav, tijelo, nježnost i trice,/srce se drobi kao stijena,/prolazi sve, a već nas nema‘"

Ono što je kod Šopenhauera volja, kao životna energija, kao postojanje, kako navodi ovaj filozof, "Biša pripisuje organskom životu", koji po njemu počinje ranije, a gasi se kasnije i da organski život traje skoro dva puta duže od svega onoga što je shvaćeno kao intelekt. Otuda, kako objašnjava Biša, "afekti i strasti imaju sjedište u organskom životu".

Stoga, navedene Đurićeve pjesme produkt su, zapravo, energije koja izvire iz stanja koje je Biša objasnio kao organski život, a Šopenhauer kao volja. "Pesme su govor strasti... Organski život je stecište gde utiču, i centar odakle polaze strasti", navodi Šopenhauer Biša.

Pjesma "Nježnost u čunu" otvara pitanje volje, intelekta i života, što su principi koje je Šopenhauer, uspostavljajući pojam besmrtnosti, podveo pod sledeće efekte: afekti, strasti, anima, animus, želja. Stoga, navedena pjesma zapravo je princip anima, naspram kojeg, ipak, poslednjom strofom izranja mens, kao racio koji pobija animus, kao pojam besmrtnosti.

Šopenhauer objašnjava: "I latinski jezik izražava izvesno osećanje za odnose između volje, intelekta i života. Intelekt je mens, dok je volja animus; što potiče od anima... Anima je sam život, dah: a animus oživotvorujuće načelo i volja u isti mah, subjekt sklonosti, namera, strasti i afekata: otuda, est mihi animus, fert anumus, za `želja mi je`, isto tako animi causa i sl. jeste, dakle osećajnost a ne glava… Predikat immortalis, besmrtan, stavlja se uz animus, ne uz mens."

Stoga, pjesma "Nježnost u čunu" predstavlja postavku samog života, koji je volja, ono što je samo po sebi nagon za životom, a ne intelekt, ono što se stiče umnim razvojem.

NASTAVIĆE SE

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Коментари (0)

Rated 0 out of 5 based on 0 voters
    
Још нема објављених коментара

Оставите свој коментар

  1. Региструјте се или пријавите на свој налог
28. april 2025 22:19