Rumunska politika je krajem 60-ih bila poznata po Čaušeskuovom kultu ličnosti i nacionalizmu kao centripetalnoj sili. Od samog početka vladavine započeo je stvaranje kulta ličnosti, koji je pravi oblik dobio tek poslije 1971. godine. Kao datum nastanka kulta najčešće se uzima 26. januar 1968, Čaušeskuov 50. rođendan. Do tada njegov datum rođenja nije privlačio preveliku pažnju medija i naroda. U narednim godina od ovog datuma napravljen je praznik koji se pompezno proslavljao. Svoj kult gradio je identifikacijom sa Rumunijom i RKP. Ovaj komunistički vođa imao je namjeru da zamijeni Staljinovo mjesto u političkom smislu i da se oponašanjem kralja Karola II čvršće veže za rumunsku tradiciju. Sa jakim korijenima u tradiciji i podrškom naroda zadobijenom zahvaljujući otporu prema Moskvi, "prvi čovjek države" se uzdigao skoro do nivoa božanstva.
Od ostalih, Čaušeskuov primjer se razlikovao po tome što se širio i na njegovu suprugu. Elena Čaušesku se gotovo uvijek nalazila pored njega, a propaganda se trudila da je predstavi kao "savršen primjer milionima rumunskih žena". U početku njeno pojavljivanje pored muža služilo je isključivo jačanju Čaušeskuovog kulta. Ona je trebalo da Čaušeskuovim karakteristikama velikog patriote, vođe i šefa partije pridoda crtu porodičnog čovjeka koji poštuje rumunsku tradiciju. Elena je predstavljana kao idealna supruga i majka troje djece. Namjera da se stvori novi oblik rumunske žene koja će imati veću ulogu u socijalističkom društvu uticala je da ona kao veliki naučnik, a kasnije i kao političar postane primjer ostalim Rumunkama. Nikolae i Elena Čaušesku su predstavljani kao najveći uzori svih Rumuna, ali i cijelog svijeta. Oni su zauzimali počasna mjesta u intelektualnim krugovima, pa i u rumunskoj Akademiji nauka. Smatrani su za najveće poznavaoce nauke, umjetnosti, književnosti, ideologije, ekonomije i etike. U njihovo znanje se nije smjelo sumnjati, a svaki predlog koji bi potekao od "genija sa Karpata" smatran je najboljim rješenjem.
Posmatrano u cjelini Čaušesku je širenjem "dobre volje" i nastavkom liberalizacije započetom za vrijeme njegovog prethodnika pridobio simpatije naroda, a stavom prema Sovjetskom Savezu i punu podršku masa. U takvim okolnostima i sa kontrolom tajne policije Sekuritatee bilo je lako stvoriti kult, a u 70-im godinama i kult ličnosti Elene Čaušesku. Postavlja se pitanje kakav oblik kulta je nastao u Rumuniji, da li je bio sličniji Staljinovom ili Maovom ili nekom drugom? Čaušeskuov kult ličnosti se zasnivao na rumunskom nacionalizmu i zaštitničkoj, odnosno pokroviteljskoj crti rumunskih monarha (prije svega Karola II), osim toga sadržao je pojedine elemente staljinističkog, sjevernokorejskog, kineskog pa čak i fašističkog oblika kulta. Jedinstvena rumunska varijanta nacionalsocijalizma je zahtijevala i posebnu formu kulta ličnosti. Veliku ulogu u rumunskom kultu ličnosti imala je mistika. Čaušesku je posredstvom propagande tvrdio da je otelotvorenje rumunskog naroda i da je samo on sposoban da savlada sve prepreke na putu ka ostvarenju rumunskog sna. Neki su čak smatrali da je on bio božanska ličnost i najveći rumunski heroj koji je vodio rumunsku državu putem slave i razvoja.
Nacionalizam u Rumuniji je počeo da jača istovremeno sa borbom protiv sovjetske dominacije, a partija je brzo primijetila da nacionalizam može da posluži kao sredstvo za jačanje rumunskog jedinstva. Prvi rumunski komunistički lideri se ni po kojim mjerilima ne mogu nazvati nacionalistima, jer su komunističkom indoktrinacijom postali dio veće zajednice u kojoj je nacionalizam posmatran kao problem. Zbog toga oni nijesu imali namjeru da se zalažu za bilo kakve nacionalne ciljeve Rumunije.
PRIREDIO: MILADIN VELjKOVIĆ
(NASTAVIĆE SE)
