Mjesto zločina u Kolašinu, lug pored Tare, gdje su u zimu 1942. godine vršene likvidacije / -B.S.
02/12/2023 u 18:11 h
Vera SamolovVera Samolov
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Budo Simonović - "Lijeve greške" (4): Tajne pasjeg groblja

Prva knjiga o "lijevim greškama" zasnovana na lijevim i desnim tumačenjima

PIŠE: prof. mr Zora Jestrović

                        

 

U knjizi "Lijeve greške" Budo Simonović je dao sebi zadatak da Đilasa i oslobodi od nekih teških optužbi koje su mu nečasno pripisane za zločine u vrijeme "lijevih grešaka" - što ne znači da želi da ga oslobodi i za zločine koje je svjesno inicirao ili učinio kao revolucionar u toku same revolucije, niti da umanji njihovu brutalnost i broj.

image

"Lijeve greške"

-Budo Simonović

Na osnovu istraživanja Veselina Pavlićevića, publiciste iz Podgorice, koji se svestrano bavio ličnošću M. Đilasa, Simonović, u prilog Đilasovog oslobođenja za zločine koje nije naredio ili učinio, citira Pavlićevićev istraživački zaključak iz koga se vidi da Milovan Đilas u vrijeme "lijevih grešaka" ili "boljševičkih egzekucija" nije bio u Crnoj Gori, odnosno od 4. novembra 1941. do 15. marta 1942. (kada se po Titovoj odluci vraća da upravo suzbije "crvene egzekucije" koje su se raširile u njegovom odsustvu). Samim tim, ne može se dovesti u direktnu vezu sa zločinima na "Pasjem groblju" koji su izvršeni u njegovom odsustvu.

Ipak, umjesto suzbijanja likvidacija i zaštite nedužnih ljudi, zbog čega je vraćen, Đilas je i dalje štitio ideju komunizma i žrtvovao ljude po svojim revolucionarnim principima koji podrazumijevaju da je revolucija najnemilosrdnija upravo prema revolucionarima (sudbina Tadije Tadića i ostalih iz Pive).

Istine i laži o "Pasjem groblju"

Polemika o "Pasjem groblju" nikada nije izgubila svoju aktuelnost, a posebno je jačala i danas jača za potrebe određenih aktuelnih društvenopolitičkih profila ili uskointeresnih grupa i pojedinca. Glavni problem sporenja i danas predstavlja broj žrtava…

Vučeta Redžić u svojoj knjizi "‘Pasje groblje‘ u Kolašinu" (1999), tvrdi da je ubijeno 250 – 300 osoba, ali navodi samo 15 imena. Sveštenik, dr Velibor Džomić, koji licitira i brojem 500, je u svojoj trotomnoj knjizi uz to opisao načine mučenja i ubijanja da se dobija utisak kao da se to dešavalo u helenskom, rimskom, osmanlijskom ili srednjovjekovnom vremenu. A Dragoljub Šćekić navodi čak 43 načina mučenja, 37 načina ubijanja uz korišćenje 23 različite alatke, čak i gas cijanid! Toliko različitih načina ubijanja ljudi i egzekutorskih alatki nije bilo ni u najzloglasnijem ustaškom logoru Jasenovac. Književnik - aforističar, Aleksandar Čotrić, jedan od najagilnijih pobornika ideje za rehabilitaciju četničkog generala Draže Mihailovića, piše da su svim žrvama na "Pasjem groblju" (tvrdi da ih je bilo 240) izvadili srce i stavili u vlastitu šaku.
 

Iako je Đilas bio inicijator brojnih zločina u toku rata, i neke kasnije javno i osudio (u svojoj knjizi Revolucionarni rat kritikuje likvidacije u svojim Poljima Kolašinskim, u proljeće 1942), istoričar Đ. Vujović smatra da je Đilas u svom autobiografskom pisanju izbjegavao sve ono što bi ga kompromitovalo, jer je duga lista i popis njegovih grešaka, bezdušnih postupaka i zločina koji su trajno upamćeni. Nije, pored ostalog, pomenuo ni tragediju porodice Ramović jer je smrtnu presudu samostalno donio prije bilo kakve istrage. Kao jedan od najsurovijih primjera je i nečasno ubistvo Slobodana Marušića, Alekse Pavićevića i Milovana Anđelića, što se može smatrati početkom "lijevog zastranjivanja".

image

Milovan Đilas iz ratnih dana

-B.S.

Polemika o "Pasjem groblju" nikada nije izgubila svoju aktuelnost, a posebno je jačala i danas jača za potrebe određenih aktuelnih društvenopolitičkih profila ili uskointeresnih grupa i pojedinca.

image

Slobodan Marušić

-/

Glavni problem sporenja i danas predstavlja broj žrtava koje su komunisi bacili u močvarni lug pored rijeke Tare, kod Kolašina, u koji su ranije bacani leševi uginulih životinja, kasnije nazvan "Pseće ili pasje groblje", kao i način na koji su žrtve ubijane.      

Da bi čitaocima predočio istinu o "Pasjem groblju", Simonović je konsultovao različite dokumentarne izvore i autorske knjige. Stiče se utisak da su se neki "istraživači" utrkivali ko će ispisati veći broj žrtava i navesti više brutalnih načina ubijanja.
 

Sjutra: MNOGO ZA LjUDE, MALO ZA NELjUDE

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
24. mart 2025 06:58