Reklamni vizual za Orlovićevu knjigu / -FOTO: CLIO
06/07/2023 u 15:00 h
Živana JanjuševićŽivana Janjušević
Preuzmite našu aplikaciju
Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu
StoryEditor

Slaviša Orlović: "Nadziranje demokratije" (3): Sloboda je odsustvo prinude

Prof. Slaviša Orlović u junu ove godine objavio je knjigu "Nadziranje demokratije", u izdanju beogradske izdavačke kuće "Clio" i Fakulteta političkih nauka iz Beograda. Ljubaznošću kuće "Clio" prenosimo dio iz poglavlja "Politika i demokratija u vreme dezinformisanja"

Isaija Berlin u svom čuvenom eseju "Dva shvatanja slobode" piše:

"Prije više od sto godina (ovo predavanje Berlin je održao na Oksfordu 1958. op. S.O.) njemački pjesnik Hajne opomenuo je Francuze da ne potcjenjuju moć ideja: filozofske zamisli odnjegovane u tišini profesorskog kabineta mogu da unište civilizaciju. On je govorio o Kantovoj "Kritici čistog uma" kao o maču koji je odrubio glavu njemačkom deizmu, a Rusoova djela je opisao kao krvlju uprljano oružje koje je, u Robespjerovim rukama, uništilo stari režim: predviđao je da će jednog dana fanatični njemački sljedbenici Fihtea i Šelinga okrenuti njihovu romantičnu vjeru protiv liberalne kulture Zapada i da će to izazvati strahovite posljedice. Činjenice nisu sasvim opovrgle njegovo predskazanje; ali ako profesori mogu da upravljaju tom kobnom moći da li to možda znači da samo neki drugi profesori ili mislioci (a ne vlade ili kongresni odbori) mogu da ih razoružaju?"

Berlin dodaje: "Samo vrlo vulgaran istorijski materijalizam poriče moć ideja i tvrdi da su ideali samo prerušeni materijalni interesi. Moguće je da su političke ideje jalove bez pritiska društvenih snaga: međutim, izvjesno je da te snage ostaju slijepe i neusmjerene ako se ne zaodjenu u ideje."

Najveći problem, po Berlinu, jeste otvoreni rat između dva sistema ideja koji daju različite nepomirljive odgovore na pitanje koje se dugo nalazi u središtu politike – pitanje poslušnosti i prinude. Sloboda je odsustvo prinude.

image

Detalj s nedavne beogradske promocije Orlovićeve knjige

-FOTO: LENKA PAVLOVIĆ

Frensis Bekon (Francis Bacon) je izrekao misao "znanje je moć". U okolnostima kada ne postoji ili je doveden u pitanje autoritet struke i znanja može zvučati smiješno da profesori imaju moć. Pitanje je da li danas ima novih ideja i da li više ima prosvjetiteljskih zanosa i poleta. Kada ne preovlađuju istina i znanje, lako se vraćamo u "staro vjerovanje". Moć znanja služi ne samo za kreiranje ideja, već i za proizvodnju pristanka i kreiranje značenja. Političarima i njihovim medijskim savjetnicima, uvijek je važno da svoje odluke opravdaju (legitimišu) autoritetom struke i poziva. U vrijeme dok su se još uvijek u filozofskim djelima provlačile religijske ideje prisutni su bili i pokušaji legitimisanja tek uspostavljene suverene vlasti. Tako smo u vrijeme Tomasa Hobsa imali interpretaciju po kojoj država određuje religiju svojih građana. Ova ideja je ugrađena u Vestfalski mirovni ugovor, potpisan 1648, kojim je zaključen tridesetogodišnji rat. U jednoj klauzuli ovog ugovora propisano je: "Cuius regio eius religio" ("Čija je vlast njegova je i religija"), a takva je bila i klauzula Augzburškog mirovnog ugovora iz 1555. godine. Danas je preostala tradicija papinog obraćanja "gradu i svijetu" (Urbi et Orbi) sa Bazilike Svetog Petra u Rimu (Vatikanu). Inače, kao mali ekskurs, u vrijeme Hobsa jedna ideja koja datira od stoika Seneke da je čovjek svetinja (Homo sacra res homini), izvedena je u tumačenje da je čovjek čovjeku vuk (Homo homini lupus).

Kada neko kaže "ja vjerujem", on je blizak religiji. Kada kaže "ja znam", on je blizak nauci. Kada kaže – "ja mislim", blizak je filozofiji ili teoriji. Za razliku od filozofskog mišljenja, činjenična istina za Hanu Arent je "na pijaci". Ona se tiče događaja i okolnosti, a utvrđuje se putem svjedoka i svjedočenja. Činjenična istina je po prirodi politička. A činjenice i mnjenja, iako su odvojeni ne moraju biti suprotni jer pripadaju istoj sferi

Druga istina je sukobljavanje ideologija koje su nastojale da se predstave kao filozofije a u stvari su predstavljale politička oružja u tumačenju istine. Danas su društva pluralizovana i tolerišu se različita mnjenja i različite "religije". Svako vrijeme ima svoje jeresi i jeretike. Onaj ko saopštava istinu ima problem, ne samo da se ona saopšti, već i da se ona prihvati i preobrati u mnjenje. Slično onoj alegoriji o pećini u kojoj filozof po povratku sa svog putovanja u nebo i vječnih ideja nastoji da saopšti gomili istinu. Ona se rasprši i iščezne u raznolikim shvatanjima koja postaju prividi i mnjenja u vidu utiska ("čini mi se"). Kada neko kaže "ja vjerujem", on je blizak religiji. Kada kaže "ja znam", on je blizak nauci. Kada kaže – "ja mislim", blizak je filozofiji ili teoriji. Za razliku od filozofskog mišljenja, činjenična istina za Hanu Arent je "na pijaci". Ona se tiče događaja i okolnosti, a utvrđuje se putem svjedoka i svjedočenja. Činjenična istina je po prirodi politička. A činjenice i mnjenja, iako su odvojeni ne moraju biti suprotni jer pripadaju istoj sferi. Po Hani Arent: "Činjenice obavještavaju mnjenja, a mnjenja, inspirisana različitim interesima i strastima, mogu veoma da se razlikuju a da još uvijek budu legitimna dok god uvažavaju činjeničnu istinu".

NASTAVIĆE SE

www.clio.rs

Pratite nas na
Pridružite nam se na viber community
Pratite nas
i na telegram kanalu
Pratite nas
i na WhatsUp kanalu

Komentari (0)

Još nema objavljenih komentara

Ostavite svoj komentar

  1. Registrujte se ili prijavite na svoj nalog

Izdvojeno

28. februar 2025 08:12